Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med längre brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Jag har precis börjat filma med systemkameran. En slutartid på 1/50 och 1/60 brukar rekommenderas. Men om man vill filma med telezoom (ex vis 70-200) så blir det lite svårt att handhålla, eller till och med när man har enbensstativ. Hur tänker ni där? Jag har ett riktigt stativ, men det är kanske inte alltid så praktiskt om man vill filma och fota vid event. Hur löser ni filmning med längre brännvidd?

ALL filmning bör ske på stativ eller ngn stabiliseringsutrustning.
Men visst man tager vad man haver..

Har du bara ljus så det räcker så kan du höja slutartiden.

Stativ är det enda rätta. Bildstabilisering hjälper mot de små ryckiga rörelserna men du kan inte kompensera för att du rör kameran ändå. Ju längre brännvidd ju större utslag gör de små rörelserna på motivet. Enbensstativ hjälper knappast heller.

Skall du följa motivet med kameran är ett dämpat huvud men rejält handtag att föredra. Jag har försökt med kula och wimberley men hur man än försöker så blir inte rörelserna mjuka.

I slutänden är det ju du själv som avgör om resultatet är bra eller inte hur du än gör.

/Frode

Det beror väl oxå på vad man filmar? Är det ett stillastående motiv så är jag på stativ men ska du följa nått så ska du ju ändå röra dig men vill ha bort det ryckiga skaket.
Sen beror det väl vilken karaktär man vill ha på filmen. Har sett en del s.k. dokumentärer på TV gjort av proffs som är så vansinnigt skakigt och svajjigt så man blir sjösjuk.... tydligen tycker nån att det var bra, inte jag :)

Jag är inte så förtjust i det skakiga heller. När jag väl provar denna typ av situation, i kväll kanske på ett event, så skulle jag nog ändra slutartiden. Jag har fotat mkt i dåligt ljus, men inte filmat. Bara för att rekommenderas ngt så behöver man inte följa det. Nu vet jag inte riktigt hur en betraktare upplever skillnaden på en slutartid på 1/60 eller 1/250, men jag behöver bara korta snuttar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar