Annons

Filma med Canon EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

IronHorse

Avslutat medlemskap
Köpte nyss en EOS 550D, när jag filmar och trycker på inspelningsknappen så filmar
den bara ca. 3 sec sedan stannar den med texten att "Videoinspelningen har stoppats automatiskt" men när jag sedan trycker på inspelning igen då fungerar det utan problem. Detta
händer dock varje gång och det skapas en kort filmsnutt på 20Mb Har ett minneskort
på 16Gb klass.12 som formaterats av kameran. Någon som har detta problem?
 
Varför kan jag inte filma i mer är ca. 5 sekunder?

Köpte nyss en EOS 550D, när jag filmar och trycker på inspelningsknappen så filmar
den bara ca. 3 sec sedan stannar den med texten att "Videoinspelningen har stoppats automatiskt" men när jag sedan trycker på inspelning igen då fungerar det utan problem. Detta
händer dock varje gång och det skapas en kort filmsnutt på 20Mb Har ett minneskort
på 16Gb klass.12 som formaterats av kameran. Någon som har detta problem?

Jag har liknande problem... Står "Videoinspelningen har stoppats automatiskt" för mig med... Förstår inte varför.. Har på den minsta möjliga "upplösningen" Det kan omöjligt gå åt 4 GB på ett par sekunder... HJÄLP uppskattas!!

Tack på förhand!
 
Även om det är teoretiska hastigheter så är 45 MB/s = 360 Mb/s och 30 MB/s = 240 Mb/s
Efter att ha googlat lite verkar bitrate ligga på 45 Mb/s för 550D, således borde det räcka gott med ett 20 MB/s-kort också.

http://www.tomshardware.com/reviews/sdxc-sdhc-uhs-i,2940-11.html
Men som sagt, det är teoretiska hastigheter och skaffar man ett riktigt dåligt kort så lever det nog inte upp till förväntningarna.
 
Tror inte det har något med att korten är för långsamma.
Antingen är det en bugg i kameran eller så har Canon hårt satt att det ska vara vissa kort.

På min 5D mk2 filmar jag på både långsamma CF (ca 10MB/s) samt snabbare.
Inga som helst problem.

På tantens 100D sitter det ett Transcend klass 10 och fungerar utmärkt.


På min BlackMagic filmar jag i Prores 220Mbit och funkar fint med Sandisk 45MB/s och
raw med ett 95MB/s (ca 2-2.5MB/frame). Oavsett om kortet klarar hastigheten eller ej
så är det hårt satt i firmware vilka kort man kan använda.

Har Ni provat att uppdatera firmware?
Jag lånade en 550D till syrrans bröllop och den stod själv i ett hörn och filmade.
Minneskortet var ett "videokort" från Sandisk, Klass 4 16GB. Inga dropped frames etc.

// A
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.