Annons

Film genom röntgen

Produkter
(logga in för att koppla)

perso

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av om och isåfall hur film (negativ färg) påverkas av röntgen på flygplatser?

Jag var nyligen på semester i San Francisco och då fick mina filmrullar (som jag hade i handbagaget) genomgå två röntgenomgångar oexponerade (på ditresan) och en röntgenomgång exponerade (på hemresan).

Innan resan tänkte jag köpa blypåse, men det fanns ingen här i stan, samt att min fotohandlare sa att de inte behövdes.

Åsikter och erfarenheter, tack!
 
Sök är en bra funktion. Annars är det mest 800 film och över som är känslig. Spelar ingen roll med blypåse. Tullarna bara ökar krämen eller tar helt enkelt ur filmerna. Tror inte det är något problem när man reser till "normala" länder ;)
 
Det finns en rätt lång diskussion i ämnet som jag vill minnas gick ut på att blypåsar var meningslösa och handinspektion ett minne blott.

Jag flög från Arlanda för ett par veckor sen och skippade blypåsen efter att ha läst diskussionen. Jag plockade ur alla filmkanistrar ur burkarna och la dem i en klar plastpåse och såg jättegullig ut när jag bad damen i kontrollen att kolla dem utan röntgen. Men nej, hon slängde ner dem i en skål utan ett ljud och skickade dem genom maskinen.
 
Hmm... och jag som gjorde mitt bästa för att hitta en tråd om ämnet, men men.... Jag sökte på "röntgen" och "film", men jag gjorde kanske fel... Strunt samma. Jag kollar in den andra tråden.

>jimh:
Jag gjorde samma sak på Landvetter, hade filmrullarna lösa i en påse, men det fanns ingen förståelse att ta dem bredvid...
 
Jag flög till Berlin i April å körde filmen i handbagaget, det var iso100. inge problem å det som man inte ska göra är att ha filmen i det incheckade bagaget..

Å sen på arlanda blev jag indragen i tullkontrollen... åså trodde de att mitt godis va knark, det var lite skoj.
 
:confused: Jaha, OCH...? Hur såg filmen ut efter framkallning? Blidde den helt svart eller..?
 
Senast ändrad:
Man alltid ha filmerna på sig i fickor, jacka osv.. brukar jag ha och det funkar för det mesta.. (slipper röntgen.)
 
Oscar skrev:
Man alltid ha filmerna på sig i fickor, jacka osv.. brukar jag ha och det funkar för det mesta.. (slipper röntgen.)

Piper det inte i metalldetektorn då? Filmkassetterna innehåller ju metall, väl?:confused:
 
beror förstås på hur många man har..

eller skaffa aps ;) dom är gjorda av plast
 
Eller mellanformat. Eller ladda småbild själv i plastkassetter. Eller digitalkamera.
 
Har rest ganska mycket med olika sorters filmer allt i från asa 50 till 800 och faktiskt aldrig märkt något.

Var senast i Kenya och handbagaget gick igenom 6 olika röntgenmaskiner.

Inte ens på 800asa filmerna märkte jag någon förändring.
Visst jag kan ha haft tur men normalt sätt tror jag inte att röntgen strålarna är "så otroligt" farliga.
 
Så här står det på www.fotomaster.se:

6 mars 2002
Bär oframkallad film i handbagaget
Skärpta direktiv om säkerhet på flygplatser har resulterat i en ny anläggning för total bagagekontroll 
De nya röntgenmaskinerna gör en så kallad skiktröntgen, vilken ger en strålning som är skadlig för all fotografisk film. 
Därför uppmanas alla  att bära all oframkallad film i handbagaget. 
Liknande anläggningar finns redan idag i drift på ett antal Europeiska flygplatser. 
Framkallad film och digitala media påverkas inte av röntgen. 
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.