Annons

Film för bal

Produkter
(logga in för att koppla)

Ned

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska ta ett par bilder på min syster och hennes kavaljer på deras bal. Nu vill jag veta vilken film som vore mest lämplig för detta. Det jag vill av filmen är att den ska ha en naturlig färgåtergivning både inomhus och utomhus.
Det ska vara negativ färgfilm också...

Mvh Jonathan

Jag skulle rekommendera Fuji superia. Den finns både som 100 film och 400 film (iso).Den är finkornig, och ger väldigt bra färger och bilder. Iso 400 är mer att rekommendera än iso 100 , då ljuset kan skifta. Lycka till !!!

Hej!

Tack för alla tips. Kollade upp Fujifilm Nph på scandinavianphoto.se Den verkade bra, men kostar lite mer en superia-filmerna. (har använt dessa förut. Har funkat väldigt bra) ska kolla på min fotoaffär också om det är billigare där, men det vore ju lite underligt. Vart kan man hitta film billigt annars?

Mvh

Ska du fota inomhus i befintligt ljus kan jag rekommendera Fuji superia 800. Fotade nyligen med denna film på ett barndop och det blev riktigt bra. Viktigt viktigt viktigt med exponering dock. Ta många alternativa exponeringar, kan överexponera lite. Man märkte direkt om en bild var lite ur fokus eller underexponerad, korn stora som fotbollar. Men de som var rätt exponerade hade förvånansvärt lite korn. Filmen har också ett fjärde lager som ska göra filmen mer tolerant för blandljus.

Finns för övrigt billigt på cyberphoto.se.

dwargert skrev:
Ska du fota inomhus i befintligt ljus kan jag rekommendera Fuji superia 800. Fotade nyligen med denna film på ett barndop och det blev riktigt bra. Viktigt viktigt viktigt med exponering dock. Ta många alternativa exponeringar, kan överexponera lite. Man märkte direkt om en bild var lite ur fokus eller underexponerad, korn stora som fotbollar. Men de som var rätt exponerade hade förvånansvärt lite korn. Filmen har också ett fjärde lager som ska göra filmen mer tolerant för blandljus.

Finns för övrigt billigt på cyberphoto.se.

Ja denna är verkligen superviktig när det gäller exponeringen. Jag skulle ta en provrulle och framkalla innan balen för att vara säker på hur denna filmen fungerar.

superia.jpg

Här ser du vilken skillnad det blir med superian. Ena bilden är underexponerad (gissa vilken).

Har god erfarenhet av Fuji NPZ särskilt vid blandljus (lysrör, glödlampor, dagsljus).

Den är också väldigt finkorning för att vara en 800 film

Attans, tänkte inte på det. Så synd att denna superba film inte finns i 135 format i Sverige.

Här kan jag bara knata in på Calumet och handla om jag blir sugen :)

Man kan iof beställa från England eller tyskland(enklare inom EU antar jag). speedgraphic.co.uk har och även technikdirekt.de

Man kan ju verkligen undra varför. Hur kan en sån film vara lönsam i 120 men inte i 135?
Frihand och svagt ljus är väl ändå inte normala arbetsförhållanden för mellanformatsfotografen. Eller?

dwargert skrev:
superia.jpg

Här ser du vilken skillnad det blir med superian. Ena bilden är underexponerad (gissa vilken).

Gillade resultatet för den korrekt exponerade. Kornen syns men ger filmen något.. Jag får kolla upp denna.

dwargert skrev:
superia.jpg

Tack för det utmärkta exemplet! Där fick jag bekräftat att jag måste ha exponerat för snålt. Fick nämligen otrevliga korn även med en Superia 100! (VKK = Väldigt klantig kille..) ;-)

Slinker bara in med en liten fråga...

Funkar det att sätta exponeringskompensationen på +0,5 och köra så rakt igenom, får man då ett rätt fint resultat eller blir det för överexponerat om man säger så?

/Jeppe (Nästan aldrig fotat färg)

Det fungerar nog bra FÖRUTSATT att ljusmätningen blir korrekt i övrigt. Att överexponera denna film med 1/2 steg kan jag nästan rekommendera. Har hört folk säga upp till ett helt steg.
Generellt sett så kan man säga att negativ färgfilm mår bra av att överexponeras något.

Resultatet

Det blev en fujifilm npc 160iso. Använde ifyllnadsblixt och stativ på en del bilder.. Tänkte bara lägga upp en bild för att visa resultatet. Den jag lägger upp är tagen med handhållen kamera in i den bil de åkte till balen med. (på grund av begränsningarna är den kraftigt komprimerad..)

Bilagor

• skanna0006 kraftigt komprimerad.jpg
    skanna0006 kraftigt komprimerad.jpg
    36.1 KB · Visningar: 68
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar