Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fet glugg på Canon EOS XXXD-hus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu skriver ju Jenny att hon inte tycker det är kul att fotografera just sånt här, och bara det faktum att live view och vikbar skärm är ett krav tyder ju på samma sak.
Jag säger också att så länge det gäller Canon hamnar man på 650D. Övriga vet jag för lite om för att kunna rekommendera.

Ska förtydliga lite: Visst fotograferar jag moving targets då och då - herregud, jag har ju barn...! - men det är ändå inte någon avancerad och krävande sportfotografi, som kräver specialutrustning. Det är väl däremot där jag tänker på "pålitlig AF", just för att jag missat åtskilliga roliga bilder på kidsen, just för att autofokusen inte hinner med eller helt enkelt missar målet när det rör på sig. Sånt är surt.

Rent generellt måste jag säga att det knappast blir enklare att fatta beslut av att läsa den här tråden, men det är grymt intressant (vilket väl egentligen var syftet med att starta tråden)...! :)

Efter att ha sovit på saken, samt släpat med mig 400D:n + en 55-250 (!) ut på stan idag, är jag nog böjd att konstatera att det faktiskt tar emot att börja om med nytt märke. Dels är det att jag inte känner någon som HAR en SONY jag kan testa med. Testa i butik i all ära, men... Mja. (När jag köpte 400D hade jag testkört både den och andra Canon-kameror som kompisar hade, innan jag vågade bestämma mig.)

Dels är det det där med att även om jag bara har billiga enkla optiker, så HAR jag ju ett par, som duger åt mina ringa behov. 55-250, exempelvis. Inte jättekul, men duger åt mig. Börjar jag om måste jag lägga pengar på nåt motsvarande den OCKSÅ. Många bäckar små, osv.

Sen vad gäller prioritering och budget... Säga vad man vill om min kräsenhet och "oanvändbara bilder" - egentligen leker jag ju bara med fotograferandet, och så kommer det att fortsätta vara. Det jag tycker då är att det inte är försvarbart att lägga HUR mycket pengar som helst - på något som bara är lek. Jag vill ha tillräckligt bra grejer för att det ska vara kul, och jag ska slippa bli alltför besviken på alltför många bilder, men det är nog där ribban ska ligga för mig.

Så ja - jag vill nog ha en Canon + nån bra optik, trots allt. Och ja, husmässigt står det nog mellan 60D och 650D - OM det inte kommer nån rolig ny version av nåt hus inom det närmaste halvåret, sisådär. Men tror vi på det, egentligen...? De släppte ju nyss 6D och vad det nu var...? Är det troligt att någon modell ska uppgraderas särskilt snart igen?

//Jenny
 
Är det troligt att någon modell ska uppgraderas särskilt snart igen?

//Jenny

Ja, det är troligt att det kommer "uppgraderingar" lite då och då, ibland utan ändringar av namnet och ibland med lite nya siffror och bokstäver. Det kommer hela tiden, och det är ett av sätten som industrin har att hålla grytan kokande.

Ett sätt att i viss mån hålla sig utanför uppgraderingshysterin är att skaffa något som man vet kommer att uppfylla önskemålen de närmaste åren, men då måste man så klart veta vilka önskemål man har, och det är inte alltid enkelt att specificera. Jag, som bara har ungefär femtio år bakom mig med kameror, visste till exempel inte att jag skulle bli helsåld på petskärmen. Däremot är jag sedan några år helt klar över att jag inte ser några fördelar (för mig) med en spegelreflexkamera.

Och när det gäller AF-snabbhet, så är AF för enstaka bilder lika snabb hos kameror utan spegel som DSLR, medan följande AF är aningen långsammare, undantaget Sony SLT som har ett annat system. Det finns alltså inte något av den tröghet man känner från kompaktkamerorna i AF hos någon av systemkamerorna.

Just när det gäller Canon misstänker jag att de kommer att etablera samarbete med någon som tillverkar bättre sensorer, eftersom det är ett område där de har halkat efter och där det troligen är svårt att komma ifatt utan nya resurser, och att det kommer att leda till nya modellsläpp under det närmaste året med inkrementell uppgradering av flera modeller.

Men jag tror också att man ska titta på sådant som är jämförbart inom det segment som man söker, och där har priset en viss betydelse. Det är stora skillnader inom märkena, lika väl som mellan dem, och i de lägre prissegmenten, där instegskamerorna ligger, finns andra märken än Canon som ger mer för pengarna i vissa avseenden. Kort sagt, det man köper när man tar instegsmodellen är lite grann bara själva märket, medan de dyrare entusiast- eller semiproffsmodellerna är avsevärt bättre i vissa avseenden, som snabb AF och serietagning, liksom bättre sökare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.