Annons

Femfinger metoden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abhraxxas

Aktiv medlem
Satt och skummade igen forumet ang. zonsystemet.
Det blev jag inte sådär värst vidare klok av för att sedan avbryta när det kom fram till att det inte är värst vidare tillämpbart för småbild, ett fack vilket min söta lilla D30 bör falla i, eller?

Däremot blev jag ganska intresserad av en metod kallad Femfingermetoden, men, dessvärre hittade jag ingen forumtråd som handlade om ämnet.

Så, vad är den där "Femfingermetoden"?

Något att lägga tid på ifall man som i mitt fall har en digitalkamera?

Metoden är en förenkling av zonsystemet. Metoden går ut på att exponera efter skuggorna (som vanligt) och framkalla efter högdagrarna. Till skillnad från zonsystemet där man tar hänsyn till motivets kontrastomfång, och den därpå justerade framkallningstiden, för varje bild arbetar man med femfingersmetoden enbart med tre olika kontrastomfång, dvs tre olika framkallningstider. Det blir således inte alltid helt perfekta negativ men högdagrarna hamnar som mest något steg från att printas med normal gradation på pappret vilket hjälps upp och ned med en annan gradation. Metoden är därför dedikerad åt svartvit film, kanske funkar metoden även för negativ färgfilm - speciellt om man har möjlighet att framkalla den själv.

Har inte fotograferat digitalt nämnvärt mycket men har förstått att det är viktigare att se till att ta han om högdagrarna för att inte riskera att de blir utbrända, dvs som diafilm.

Det här brukar bli roligt :)

Adams skrev bara ett kort kapitel om Zonsystemet. Det är lite ironiskt att sedan se alla hetsiga diskussioner och alla invecklade böcker om den förhållandevis korta texten.

Läs Adams originaltext och om du är intresserad av femfingermetoden så är den beskriven i Lars Kjellbergs bok ''Avancerad Mörkrumsteknik I'' (jag har alltid väntat på tvåan). Den tar även upp Kjellbergs tillämpning av det vanliga zonsystemet. Ta dig även en titt på Photodo, Kjellbergs hemsida.

Erik gjorde en bra beskrivning men låt mig göra ett litet tillägg. För att femfingermetoden ska vara vara smidig så bör man enkelt kunna byta film i kameran eller ha flera kameror. Jag tror inte att den metoden passar för digitalkameror. ...eller vänta lite; kan man variera CCD;ns omfång genom att variera ljuskänsligheten? Det kan kanske vara en idé... Nåja; oavsett vilket så har man alltid nytta av visualiseringen som Adams förespråkade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar