Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokusering ef 200/2,8 II och flera kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

zwinto10mm

Aktiv medlem
Hej,

Har precis fått tillbaka mitt Canon ef 200 2,8 L II från Canon RCC.
Skickade in det för att det framfokuserade olika med olika fokuspunkter och avstånd.

När jag nu fotar med den på en "focus test chart" så framfokuserar den med ca "14mm" drygt(på de 2 yttre punkterna, till höger å vänster), när jag fotar från 1.5-2m avstånd. Med centrum punkten så är det bra, förut framfokuserade det med 20mm i mitten å 40 på sidorna.

Jag har provat objektivet på 2st 5D MK ii och en 7D och det är samma problem med alla 3, sedan ringde jag Canon RCC å medelade att problemet kvarstår, då fick jag till svar att det är inget man justerar i objektivet utan i kameran.

Så nu måste jag skicka in kameran oxo..

Jag kan tänka mig att det nog är rimligare att problemet ligger i kameran än i objektivet men hur kan det va samma problem med 3st kameror där går ju inte logiken ihop längre, eller?

Provade mitt 24-70, där ligger alla de 3 nämnda fokuspunkterna på 0an, men mitt 17-40 har liknande problem som 200an. detta verkar ju inte häller logiskt, det talar ju lite för att det skulle va kameran men hur kan då 24-70 fungera som den ska?
 
Har tyvärr inte så många svar på dina funderingar, däremot upplever jag liknande elände med min 7D. Mitt 17-55/2,8 och 50/1,4 framfokuserar medan mitt 100/2,8L funkar perfekt. Har provat andra objektiv också på huset och det vanligaste som händer då är framfokus. Möjligen är det fokusfel på 100mm-gluggen motsvarande felet i huset så dom tar ut varandra. Märkligt sammanträffande bara att resultatet blir helt perfekt, två fel blir verkligen ett rätt i det fallet. Om det nu är så. Har inte haft lust att skicka in allt än, men får väl lov att göra det innan garantitiden går ut.
 
Du bör nog lämna in hus och objektiv för kalibrering tillsammans.

Att hitta ett 24-70mm som fokuserar optimalt är väl förträffligt.

Vad som är logiskt vid olika resultat när man testar sina gluggar för felfokus är rena djungeln.
Det finns spaltmil att läsa om detta dilemma.
Det bästa är nog att lämna in grejerna och hoppas att de fixar det till full belåtenhet för dig.

Sen har väl var och en olika krav och olika uppfattning om vilken tolerans ett objektiv kan uppvisa vid felfokus.

J O
 
och för övrigt tvivlar jag på att focustestchart är rätt verktyg för att bedöma dina problem.

Men skicka in alla hus och alla gluggar på kalirering så blir det nog toppen.

Petter ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.