Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fel på pappret?
- Trådstartare jaffa007
- Start datum
Lasse Mellberg
Aktiv medlem
Prova med ett annat fotopapper, skulle du ha fått ljusskadade papper så skulle de blivit svarta eller svart grå skador på papperet. Det kan vara emulsionsfel på papperen, du får prova några papper mitt i förpackningen. Att det skulle vara kemiproblem skulle ge missfärgningar. Annars så är det filmen som blivit ljusskadad, kolla negativen med lupp.
mvh
Lasse
mvh
Lasse
jaffa007
Aktiv medlem
Ja den typen av skada brukar vara problem med negativet. En ljusskada där ger ljusa fläckar på pappret. En emulsionskada på pappret brukar se annorlunda ut.
jo men dem blir olika, jag framkallade 2 av samma bild och dem vita fläckarna hammnar olika på samma bild, så inte negativet, kan det vara att det kommer fix på bilderna innan dem framkallas?
anonymous
Avslutat medlemskap
jo men dem blir olika, jag framkallade 2 av samma bild och dem vita fläckarna hammnar olika på samma bild, så inte negativet, kan det vara att det kommer fix på bilderna innan dem framkallas?
Ja du, det är helt annat då. Fix på pappret? Hur skulle den hamnat där? Är alla dina bilder innehåller fläckar eller bara de två?
PS: Om pappret är ljudskadad då blir det svart och inte vit.
Graal
Avslutat medlemskap
Använder du glasad hållare kan det vara fett, smuts eller något annat på glasen. Använder du glaslöst kan det vara fett, smuts eller något annat på nedersta ytan (den som ligger närmast negativet) av kondensorlinsen/blandboxen. Syns mest vid nedbländning av optiken. Men eftersom det hamnar på olika ställen i bilden verkar det osannolikt? Är det så att fläckarna ser likadana ut på alla bilder? Newtonringar kan också uppstå om man använder glasad hållare, men de brukar inte se ut så.
jaffa007
Aktiv medlem
Ja du, det är helt annat då. Fix på pappret? Hur skulle den hamnat där? Är alla dina bilder innehåller fläckar eller bara de två?
PS: Om pappret är ljudskadad då blir det svart och inte vit.
Jo för jag har för mig att fix på papper utan framkallning blir vitt? kanske har fel?
men det kan vara svaret, har 2 stycken tångar med gummiuddar i änden, och jag kan vara lite slarvig med i vilket bad jag stoppar dem i vilket kan förklara hur fixet hamnar på bilderna, det ska undersökas.
av det pappret så har väl 90% blivit vitt på, men jag testade ett emakpapper, o det blev felfritt på dem.
kan papper vara olika känsliga när det gäller fix?
anonymous
Avslutat medlemskap
Jo för jag har för mig att fix på papper utan framkallning blir vitt? kanske har fel?
men det kan vara svaret, har 2 stycken tångar med gummiuddar i änden, och jag kan vara lite slarvig med i vilket bad jag stoppar dem i vilket kan förklara hur fixet hamnar på bilderna, det ska undersökas.
av det pappret så har väl 90% blivit vitt på, men jag testade ett emakpapper, o det blev felfritt på dem.
kan papper vara olika känsliga när det gäller fix?
Jo du har rätt i och med fixade ytor blir vita men om nu du har fått fix i framkallaren då hade du dödat framkallaren och du skulle inte kunnat fortsätta att framkalla ett ända bild till. Dessutom du har gjort det upprepade gånger.
Pincetterna ska du vara försiktigt med. Använd bara en, rostfria utan gummi kör genom hela processen och ha en behållare där du kan skölja pincetten efter att du har varit i fixen. framkallare-avbrytning-fix-skölj. innan du lägger in det i framkallaren igen.
PS: Det kan löna sig att titta genom hela förstoringsapparaten. Gamla objektiv var målad mellan elementen och svart färg kan flagna av vilket kan orsaka liknande fenomen och den vandrar runt när du bländar upp och ner.
pappret har ungefär samma känslighet för fix däremot framkallaren tolererar inte fix. Den dör av fixen,
Senast ändrad:
jaffa007
Aktiv medlem
Jo du har rätt i och med fixade ytor blir vita men om nu du har fått fix i framkallaren då hade du dödat framkallaren och du skulle inte kunnat fortsätta att framkalla ett ända bild till. Dessutom du har gjort det upprepade gånger.
Pincetterna ska du vara försiktigt med. Använd bara en, rostfria utan gummi kör genom hela processen och ha en behållare där du kan skölja pincetten efter att du har varit i fixen. framkallare-avbrytning-fix-skölj. innan du lägger in det i framkallaren igen.
PS: Det kan löna sig att titta genom hela förstoringsapparaten. Gamla objektiv var målad mellan elementen och svart färg kan flagna av vilket kan orsaka liknande fenomen och den vandrar runt när du bländar upp och ner.
pappret har ungefär samma känslighet för fix däremot framkallaren tolererar inte fix. Den dör av fixen,
jo, men det är inget med förstoringsapparaten, kollat redan, men jag tror jag har varit lite slarvig och inte doppat den i vatten efter fixet, för jag lägger bilden på ytan sedan trycker jag ner den med pincetten, och om jag då har fix på gummiuddarna så lär det hamna på pappret innan det framkallas?
kan det vara en logisk förklaring,
+ så använder jag inte stoppbad, har ingen bra erfarenhet av det, använder vatten istället
J O Härnström
Aktiv medlem
Om Emaks papper fungerar så är det alltså fabrikationsfel på papperet med vita fläckar.
(några droppar fix i framkallaren kan inte ge sådana fläckar. För mycket fix i framkallaren neutraliserar hela badet)
J O
(några droppar fix i framkallaren kan inte ge sådana fläckar. För mycket fix i framkallaren neutraliserar hela badet)
J O
anonymous
Avslutat medlemskap
Om Emaks papper fungerar så är det alltså fabrikationsfel på papperet med vita fläckar.
J O
Den brukar inte se ut som det eftersom "the master rolls" brukar vara nästan fyra meter breda och om det är fel på spridaren som gjuter ytan på pappret visar sig som långa linjer och har betydligt skarpare kanter. Dessutom när man klipper ner den är det osannolikt att det hamnar på samma paket. Jag kan inte föreställa mig hur man kunde göra fel som ser ut som den här.
Ps. Det finns ju 2 meter breda master också.
Senast ändrad:
J O Härnström
Aktiv medlem
OK.
Men varför blir det inte samma fel på Emaks papper?
Kan inte papperet ha skadats (förorenats) efter nedklippningen?
anonymous
Avslutat medlemskap
Bra fråga men hur?OK.
J O Härnström
Aktiv medlem
Man kan ta ett papper och belysa det utan negativ och framkalla det.
Blir det jämngrått/svart så är det OK. Kommer fläckarna fram så är det fel på papperet.
(bäst att testa några stycken papper)
J O
Blir det jämngrått/svart så är det OK. Kommer fläckarna fram så är det fel på papperet.
(bäst att testa några stycken papper)
J O
Graal
Avslutat medlemskap
Du ska inte lägga papperet på ytan av framkallaren och sedan trycka ned det med pincetten. Du ska sticka ned det med kanten först, så att hela papperet direkt kommmer under ytan. Sedan trycker du med pincetten och håller det under, samtidigt som du hela tiden agiterar skålen (vicka på kanterna så att vågrörelser uppstår). Använder du plastpapper måste gummiskydden sitta på pncettten, annars blir det ränder på papperet. Med fiberpapper fungerar det både med och utan skydden.
jaffa007
Aktiv medlem
Du ska inte lägga papperet på ytan av framkallaren och sedan trycka ned det med pincetten. Du ska sticka ned det med kanten först, så att hela papperet direkt kommmer under ytan. Sedan trycker du med pincetten och håller det under, samtidigt som du hela tiden agiterar skålen (vicka på kanterna så att vågrörelser uppstår). Använder du plastpapper måste gummiskydden sitta på pncettten, annars blir det ränder på papperet. Med fiberpapper fungerar det både med och utan skydden.
okej, vad har rörelse under framkallning för betydelse? bara av nyfikenhet, vilken märkbara skillnader på bilderna blir det mellan hur jag gör och det du beskriver?
Graal
Avslutat medlemskap
okej, vad har rörelse under framkallning för betydelse? bara av nyfikenhet, vilken märkbara skillnader på bilderna blir det mellan hur jag gör och det du beskriver?
Du får så jämn framkallning av papperet som det går om du agiterar hela tiden. Av ditt bildexempel tycker jag mig se viss falmmighet i bilden, vilket kan bero på ojämn framkallning. Ligger papperet stilla och ingen agitering sker, så tar framkallningsämnet slut där det framkallar, och agiterar man inte så tillförs ingen färsk oförbrukad framkallrare vilket kan leda till flammighet. Även för kort framkallning kan leda till ojämnheter och flammighet. Papper ska framkalla ut helt (bortsett från lith-kopiering). Kring 2-2½ min för plastpapper och upp till 4-5 min för de mest silverrika fiberpapperna. Emaks K888 mår t.ex oftast bra av bortåt 4 min framkallning. Då får man fram de där riktigt fina nyanserna även i högdagrarna.