Annons

Fejkad ormvråks bild?????

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Hela historien är mycket märklig om man läser allt på bägge sajterna. Omar som startade denna diskussion och undrade om bilden var äkta. Han har själn ett inlägg 50 minuter senare på den andra sajten där han säger att bilden är äkta !!!!!!

Hej

Anledningen var att jag sökte efter hennes namn på altavista och fann att hon lagt ut likande bild på en annan fotosajt och där står det att hon gick på naturfotoskola. Bilden som hon lagt ut där visade fågeln i annan ställning och det överbevisade mig att den var äkta eller verkade vara så. Hon beskrev även hur hon hade tagit den samt kommenterat kommentarerna Tanken var att jag skulle ta bort mitt inlägg här på Fotosidan men hittade inte någon sådan funktion.

MVH

Omar Brännström
 
Den sk. vita auran tror jag inte beror på ngt "fel" utan helt enkelt några ljusare fjädrar på fågelns huvud.
 
...Om det inte varit för att "auran" går runt hela fågeln". Det ser ut som om hon applicerat oskarp mask i två omgångar, en gång med stor radie och liten mängd (<20%) vilket ger en ökning av "lokal kontrast" vilket gett en i mina ögon onaturlig stuns i bilden och dess färger, och en gång med liten radie och stor mängd (traditionell uppskärpning) men lite överdrivet och därav en tunn ljus linje runt allt mörkt och vice versa.
 
Stadan skrev:
På vilket sätt utvecklar hon sin fotografi genom att bli utskrattad och hånad????? Det här är det jag tycker sämst om hos proffstyckare. Alla bilder ska se likadana ut och bedöms utifrån "den rätta bilden".
Hur lär man sig det genom att bli utskrattad?????

Jag bedömer en bild efter hur den ser ut - för mig, naturligtvis, eftersom jag bara kan se med mina ögon.
När en bild dyker upp som ser ut som en Disney-animation och jag säger att jag tycker det är en rolig bild och ger den 'poäng' för det får fotografen faktiskt ta att publiken tycker det är roligt! (Kanske dom var lättade att jag inte sa: Fusk! Inklippt hjort! Dåligt gjort! Gå hem och studera Photoshop!, men du kan väl inte mena att jag ska tala om hur man gör bättre fejkade naturfoton?!!)
Om man inte lär sig genom skrattsalvorna i min klubb så kan man sluta - i England skrattas det glatt och ohämmat. Det är fankenimej den risken man tar när man lämnar in en bild att bedömas!!!!
(Jag har lärt mig en massa av skrattsalvorna i klubben. Bla. att skratta med dom andra när mina bilder blir 'ut'-skrattade, som du lite överdramatiskt kallar det. För övrigt; att skratta med andra är en egenskap man har nytta av annars också i livet, faktiskt, inte bara i fotoklubbar!!!!)
Att jag anar att personen AVSÅG att fejka en naturbild, och kanske skulle fortsatt med det om inte det första försöket hade gått så fel, är lite av en annan femma. Jag kan inte VETA, kanske VAR det en Disney-bild hon ville göra? Om jag då hade sagt: 'Jaha, den här är ju uppenbart fejkad och ser inte riktig ut' - hade inte DET varit just att försöka få det till att, som du säger: "Alla bilder ska se likadana ut och bedöms utifrån "den rätta bilden"???!!!!
Jag accepterade att det var en 'annorlunda bild' och MÅSTE anta att bilden var sådan som fotografen VILLE HA DEN. Inte utgå ifrån att det var en annan ('rätta bilden') som hon försökte eftersträva.
Jag tog alltså anekdoten som exempel på att man måste bedöma BILDEN OCH HUR DEN SER UT FÖR MIG! Jag kan inte sitta och döma över hur den gjorts eller vilken avsikt fotografen eventuellt, kanske, möjligen hade.
Startbilden i den här tråden måste också kommenteras utifrån hur den SER UT. Inte antaganden om det ena eller det andra. (Går fotografen naturfotolinjen, är det PS-reglagen, är det uppstoppning, är det klipp och klistra...)
Tyvärr, kanske?
Ser en bild FÖR MIG ut som en pastisch på Disneys Fantasia så säger jag det. Ser den FÖR MIG ut som en drömskog säger jag det också.
Vad fotografen får lära sig är INTE att göra ALLA BILDER LIKA - tvärtom, han/hon får lära sig att ALLA TOLKAR BILDER OLIKA!!!!! Om han/hon sedan korrigerar sina bilder efter vad jag ser och säger är upp till dom själva.
'Dum den som tokig ber', kunde man ju säga - och visste jag vad det heter på engelska skulle jag säga det också när jag dömer. Så skulle vi få oss ett gott skratt igen allihopa!
Nu säger jag bara att jag dömer utifrån hur jag ser det och blir någon sur kan dom komma och ge mig en smocka efteråt. (Har inte hänt än. Bara det motsatta, faktiskt, men det har du väl svårt att förstå, Staffan!)
 
Appropå ormvråk och äkthet så har min mormor slagit ihjäl en äkta ormvråk i början på förra seklet som gick på deras höns, chansen att slå ihjäl en oäkta ormvråk är nog inte så stor, den blev senare uppstoppad men den var väll lika "äkta" även efter den blivit uppstoppad?, hade hon haft en digitalkamera kunde man tagit en bild på den medans den levde men då hade fler höns fått sätta livet till och Mormor hade inte kunnat äta ägg dagen efter, och nu till min fråga -Vad kom först hönan eller egget? :) Digitalkameror fanns dock inte på den tiden...
Men det är klart att det fanns ettor och nollor då med men de bildade inte bilder :) men hade de försökt så hade de garanterat varit oäkta :)
Vad gäller äktheten i denna berättelse så har jag bevis iform av en uppstoppad duvhök på en pinne, bara den kommer hem i paket från Norge så ska jag ta en bild på den och publicera :)

/Magnus (som har lite tråkhumor på jobbet, men vars mormor är en duvhökshjälte)
 
Nu tror jag i och för sig att om din mormor tog livet av en hönsdräpare så var det en duvhök och inte en ormvråk...

Mvh
Peter
 
Seriöst, är den bilden verkligen bra?

Varken bra bildmässigt eller dokumentärt i mina amatörögon iaf. Nu låter jag sur kanske;)

Nej, fågeln ser inte äkta ut (99,99% säker)!!! Vilken fågel skulle sitta med klorna i ett sådant ickegrepp tex;)!!

Huffhuff, att fota uppstoppat (om det nu är det) är faktiskt på många sätt långt svårare än att fota levande situationer. Så att bilden inte är bra, är ju inget konstigt.


Mvh Niclas,

Ps, kanske är bilden kreaterad i en ren övning,, uppstoppade fåglar (hur bra det nu generellt är på en skala,,,) satta i en "kunstig" setting är faktiskt en otroligt effektiv övning. Inte en övning i att fota dokumentert eller så utan att helt enkelt förstå svårigheter runt ljuset, miljön perspektiv osv. Det är iaf en tanke,,
 
Men det skall sägas (till min egen osäkerhet) att jag fotat många fåglar där resultatet tett sig smått fejkartat pga många olika anledningar, så visst är det möjligt att fota en klockrent naturlig och vild situation som ser konstlad ut.

Varför kan ingen konfrontera tjejen i ett mail? Lite fräckt att gå bakom rygge på detta sättet, eller? Jag gör det ju själv,,

På den .no sidan som det linkades till i inlägg nummer två så tycker jag att fågelns tyngdpunkt avslöjar;)!!! En fågel har som bekant en reflex att fälla ut vingarna när tyngdpunkten faller framför kroppen. Här antyds inte vingars aktivitet, vad jag kan se iaf.

Kollar man klorna (har inte studerat dem,,) så kan man nog avslöja det hela iaf till den riktningen att den sitter exakt lik med de döda klorna på alla bilder. En fågel flyttar klorna när kroppen vrids så att tyngden förflyttas, om då klorna är placerade på samma sätt på alla bilder så är det en väldigt 100% död fågel.

Jag orkar dock inte ägna den bilden den tiden, idag;)!

MVH Niclas, som spånar,,


Mvh Niclas,
 
Galaxens President skrev:
Jag tycker det ser ut som lite klantigt gjord efterbehanling (läs: för kraftig uppskärpning och selektiv färgförstärkning). Bilden kan nog vara äkta men lite förstörd i datorn


Håller med
/rogge
 
Jag tycker inte bilden är särskilt bra, annat än rent tekniskt. En ormvråk rakt upp och ned sittandes på en pinne. Har man bara tillgång till en skarp längre teleoptik så är det ingen konst att fixa en sådan bild. Ormvråkar sittandes som denna, väntande på sina byten finns det gott om, i varje fall där jag bor.
 
jag läser tråden med ett socialantropologiskt perspektiv - mycket intresant.

Wau en bild på internet som kanske är fejk.
Naturfotografer i Sverige rasar.
(jag ser löpsedlarna imorgon framför mig)

Obs Jag är ironisk.

PS jag är också uttråkad och det är för mörkt att fota
 
Graal skrev:
Jag tycker inte bilden är särskilt bra, annat än rent tekniskt. En ormvråk rakt upp och ned sittandes på en pinne. Har man bara tillgång till en skarp längre teleoptik så är det ingen konst att fixa en sådan bild. Ormvråkar sittandes som denna, väntande på sina byten finns det gott om, i varje fall där jag bor.

Hej

För min del så har jag lagt ner flera år på att få ormvråks bilder, för min del så tycker jag det är väldigt svårt. Visst ser man ofta ormvråkar sitta längs vägen i träd eller på stolpar men min erfarenhet är att de drar så fort man saktar in och är väldigt flygbenägna och oroade. Så för min del har det verkligen varit en utmaning och någon gång har man lyckats. Andra kanske tycker det är väldigt lätt och tar många bilder på ormvråkar och har mer tur än vad jag har med dem. Sedan håller jag med att det kanske skulle avra roligare om man fick en bild där ormvråken gör något spännande, tex tagit en sork eller liknande, skulle vara kul.

Hälsningar
Omar Brännström
 
Graal skrev:
Jag tycker inte bilden är särskilt bra, annat än rent tekniskt. En ormvråk rakt upp och ned sittandes på en pinne. Har man bara tillgång till en skarp längre teleoptik så är det ingen konst att fixa en sådan bild. Ormvråkar sittandes som denna, väntande på sina byten finns det gott om, i varje fall där jag bor.

Jag håller med Omar att det inte är så lätt. Och för att ta en bild som den här utan att göra kraftig beskärning så får du stå bara några meter rakt frmför den och plåta. Hur lätt är det?
 
Jag står fast vid att bilden som fotografi inte är särskilt märkvärdig annat än att den kanske är ovanligt tekniskt bra. För en sådan bild krävs säkert gömsle (tror att det stod att sådant använts) och lång väntan men knappast annat än grundläggande kunskap om effekten av olika bländar/tidskombinationer, förutom tillgång till skarp teleoptik förståss. Har man dessutom ett hus med 1,6ggr förlängningsfaktor behöver inte gömslet ligga så väldigt nära.
 
Aja, om DET NU ÄR EN FEJKAD bild så lär ju vare sig du eller jag få reda på det eller hur?..

Imo är bilden rent hiskeligt bra...
Till alla naysayers: Tvivlar på att en enda snubbe på Fs har en bättre bild i sin portfolio...

Kom igen nu, bevisa att jag har fel.
 
Graal skrev:
Jag står fast vid att bilden som fotografi inte är särskilt märkvärdig annat än att den kanske är ovanligt tekniskt bra. För en sådan bild krävs säkert gömsle (tror att det stod att sådant använts) och lång väntan men knappast annat än grundläggande kunskap om effekten av olika bländar/tidskombinationer, förutom tillgång till skarp teleoptik förståss. Har man dessutom ett hus med 1,6ggr förlängningsfaktor behöver inte gömslet ligga så väldigt nära.

Nära är ju relativt förstås. Men ska fågeln fylla ut hela bilden från kant till kant som den här gör så får du vara nära.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.