Annons

Fejk-fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Monsunmannen

Aktiv medlem
Ibland när jag får likes på Instagram brukar jag kolla vad avsändarna har för bilder. Så när jag idag kollade en viss "yacoobpatel" tyckte jag bilderna var lite för bra för att komma från samma kille. Dessutom lite väl spridda i världen. Såg då plötsligt en bild som var ett typiskt PS montage som jag dessutom sett på Galleri FS igår...Kollade upp bilden "Park" av den avslutade medlemmen Paulina Bertilsson genom Google. Jodå, den bilden finns väl spridd på nätet som nedladdningsbar skärmbakgrund m.m.! Verkar som det inte bara var "yacoobpatel" som var fejk! Hur vanligt är detta egentligen??

Troligen ganska vanligt, och svårt att hindra på annat sätt än att inte lägga upp några bilder alls (men hur kul är det?).

Att man inkräktar på andras upphovsrätt känner man ju till, men att ta andras bilder och låtsas att man tagit dem själv kändes så lågt och billigt på nått sätt!

http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?photo=2249802

Hoppas att länken funkar. På instagram söker du på användaren "yacoobpatel".

Såg nu att det finns en registrerad användare på Fotosidan med samma namn som jag angav ovan. Hon har dock inte publicerat bilden jag hänvisade till.

Hej !

yacoobpatel s bild är beskuren jmf fs galleribild, kan bero på
att jag inte är inloggad i instagram, men annars, komm ägget
eller hönan först ?

//MW

yacoobpatel
För 3 veckor sedan
#a#winters#day

Senast ändrad:
Det handlar väl om någon som publicerar bilder han gillar, och personen i fråga har ingen koll på upphovsrätt gissar jag. Det finns folk som tjänar pengar på att jaga privatpersoner som saknar den kunskapen, så det är ju bara att kontakta dessa om det känns viktigt.

Fel är det förstås, men jag tror ärligt talat inte det orsakar någon jätteförlust för verkens egentliga upphovsrättsinnehavare.

På FS förväntas man dock ha koll på det här med upphovsrätt, så här tillåts förstås inga dylika tilltag.

I den digitala tidålderna har vi ju lärt oss att inte lite på bilden. Helt klart ska man inte lita på "upphovsmannen" heller. Det är nog bara att accaptera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar