Advertisement

Annons

Fattas bilder på minneskortet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Imonfire

Aktiv medlem
var ute å fotade idag, blev en hel del bilder då jag var på trav å fotade hästar, kör då mycket med serietagning, blev förvånad nu när jag kom hem å skulle kolla på bilderna, bilderna mellan 9235 och 9380 fattas, alltså över hundra bilder... vad kan ha hänt? minneskortet som är dåligt eller kan det vara något fel på kameran? har en Canon 700D

var ute å fotade idag, blev en hel del bilder då jag var på trav å fotade hästar, kör då mycket med serietagning, blev förvånad nu när jag kom hem å skulle kolla på bilderna, bilderna mellan 9235 och 9380 fattas, alltså över hundra bilder... vad kan ha hänt? minneskortet som är dåligt eller kan det vara något fel på kameran? har en Canon 700D
Du kan ju testa att återskapa.

Ladda hem och kör någon recoveryprogramvara.

Till nästa gång:

1. Formatera enbart korten i kameran (inte datorn) för att förhindra datakorruption.

2. Kör alltid med dubbla minneskort i kameran (om det stöds). Tex JPEG på kortfack 1 och RAW på kortfack 2, eller exakt samma filer (JPEG eller RAW) duplicerat på bägge kortfacken.

2. Kör alltid med dubbla minneskort i kameran (om det stöds). Tex JPEG på kortfack 1 och RAW på kortfack 2, eller exakt samma filer (JPEG eller RAW) duplicerat på bägge kortfacken.

TS har en 700D (vilket framgår av startinlägget), så det lär bli svårt ...

TS har en 700D (vilket framgår av startinlägget), så det lär bli svårt ...

Ok, bra att veta (om inte annat för TS).

Känner inte riktigt lika bra till Canons modeller som Nikons (stöds på alla mina småbildskameror ifrån Nikon, inklusive de billigaste). Är dock medveten om att så kanske inte är fallet gällande tex Canon och/eller billiga modeller på APS-C-sidan. Tyvärr brister även de flesta spegellösa kameror stort på detta, inklusive förvånande nog många extremt dyra modeller (lite av skandal tycker jag).

(Därav att jag lade till parantesen "om det stöds".)

Innan du formatterar om: släng de bilder du ser och kopierat till datorn.
Är då kortet tomt? Dvs, visar FInder/Utforskaren att det är ca 100% tomt vad gäller lagringsutrymmet på kortet?

Om det nu är så att ditt kort "tappar" bort bilder så hade jag inte vågat lita på det. Köp nytt. Eller sätt kortet på prov, för att se så det inte upprepas.
SD-kort är billiga.

Låter väldigt konstigt. Om kortet är dåligt brukar kameran upptäcka det.

Har du bytt kort? Har du flyttat runt kortet mellan olika kameror?

Kollar du på kortet eller efter import? Eller kollar du direkt i kameran?`

De tillfällen jag haft problem med kort har inte kameran hoppat i nummer serien.

Vad är det för tidsstämpel på bilderna du har?

Du har inte råkat ut för 999 bilder per mapp begränsningen?

Mer information tack och hoppas du löser det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar