Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fantastisk service igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Min D2X har varit på service för 5:e gången fast denna gång var det inte kamerans fel. Tog upp den ur väskan (lowePro Minitrekker) och insåg att glaset över LCD'n var i tusen bitar. Plastbiten som sitter över var hel och satt fortfarande på plats.

Liten gåta hur glaset kunde gå sönder i en vadderad väska och med plastskyddet på plats. Förmodligen har jag helt enkelt stängt bakluckan när väskan legat i vägen för låsmekanismen. På min bil petar en större plast/metall klump ut från luckan som går ner i balken under. Måste helt enkelt ha tryckts genom väskan och tryckt plastskyddet mjukt/hårt nog för att spräcka glaset medan lämnat allt annat intakt.

Hur som helst. Jag åkte ut till Lasses kameraservice för sjuttioelfte gången denna vår med ett minne i bakhuvudet om hur svårt Nikon har med tillgången på produkter/delar och för att inte tala om vad det hela kommer att kosta.

Såg mängder av jobb försvinna. Visst infriades mina farhågor fast bara delvis. Glaset fanns givetvis inte hemma och dom hade ingen aning om leveranstider MEN dom hade ett glas hemma till en D2H och det passade naturligtvis perfekt med det enda undantaget är att det inte står "Nikon D2X" utan bara "Nikon".

Glaset kostar faktiskt bara 155 kr + moms. Christer bytte det dessutom medan jag väntade. Dom är helt fantastiska!!! Så nu står jag här med en unik kamera. Inget D2X på displayen :) men den fungerar!!!!

Mankan

Observera att jag har inga kopplingar till Lasses förrutom att det känns som jag jobbar där med tanke på hur ofta jag har varit där. 4 bildbehandlingskort och nu denna gång bara under vintern

Hi folks

Tror inte att du behöver akta dig för D2X. Enligt den information som jag har fått är min D2X den enda dom har bytt bildbehandlingskort på. Har en känsla att Nikon bytte något mer i den vid det sista tillfället. När jag tänker efter och tittar på följesedlarna så har dom faktiskt bara bytt kortet tre gånger.

Fjärde gången kameran vägrade fungera så skickade Lasses Kameraservice kameran till Nikon centralt. Felet den gången var att när jag valde att använda en förinställd vitbalans på platserna 2-4 så blev bilderna helt svarta. Platserna 1-2 funkade helt perfekt. Hur som helst, kameran kom tillbaka från Nikon med en notering om att det inte var något fel på den och med en stroppig hälsning om att "läs i manualen". Både Christer på Lasses och jag blev rätt förvånade om både resultatet och kommentaren då vi båda konstaterade felet innan avfärden till Nikon. Efter detta så har kameran fungerat som en dröm.

Att jag sedan präckte LCD glaset kan ingen klandra kameran för eller hur!!

Mankan

Nä, men du hade nog lite osis och fick ett måndagsex. En prokamera ska väl hålla...

Min D70 har gått 25 000 exponeringar och går som en klocka. Och den har hängt med i kajaker, på skridskofärder - ja överallt...

Jag kan bara hålla med om att lasse är "underbar",.

Jag vet inte hur många gånger jag har varit där och rengjort min CCD, och varje gång, så får man bästa tänkbara service.

Nu har jag "kompletterat" med en Fuji S3, attans, lasse fixar Nikon prylar, inte Fuji, så det blir att lämna ifrån sig kameran till Fuji, de har inte samma braiga service.

Jag hade fokusproblem , men det rådde lasses service bot på, undertiden fick jag kolla in lite "skelett" av Nikonhus som var under reperation....rätt kul faktiskt, men man sörjer med de som äger kamerorna...

Hi again folks

Enligt Lasses så är det väldigt mycket reparationer på Nikon numera men det är mest tappskador på de enklare modellerna. "Verkar som om många ovana människor har köpt en systemkamera numera" var kommentaren. Underförstått: folk fattar inte hur känslig en modern kamera är.

Själv har jag kört med FE, FE2, FM, FM3A, F601, F80, D100, D70 och numera D2X och före det Canon AE1 och en F1N. Har faktiskt bara haft D2:an på reparation. D100 var inne på rengöring en gång på ca 400000 exponeringar men det räknar jag inte som reparation. Glömde bort att F1:an var inne en gång oxå för justering av synkkontakterna.

Thats it!! Fantastik kvalitet

MAnkan

Hi folks

Jag fick tidigare i tråden frågan om vad jag plåtar som behöver en 1.4 glugg och att sedan använda den fullt öppen.

Ett exempel: Jag var och plåtade på ett museum under gårdagen. Jag arbetade både inomhus och utomhus. Dom har abetat rätt mycket med ljuset i vissa av installationerna och jag ville behålla stämningen och valde då att använda Zeissen inomhus. Arbetade som vanligt med den fullkomligt lysande AutoISO funktionen. Satte kameran på manuell. slutartiden satte jag till 1/30 vilket är den längsta tid jag kan arbeta någorlunda säkert med med en 50:a på en DSLR. Bländaren justerade jag mellan 1.4 och 2.8 beroende på tillgänligt ljus. ISO låg mer eller mindre konstant på 640-800. (Jag går inte gärna över 800 med min D2X.) Av ca 400 bilder tagna med Zeissen blev ca 10 oanvändbara pga missad fokus (barnen är snabba och det var djä.... mörkt),10-15 är ok men inte mer, dock användbara. Resten är knivskarpa!

Jag har sagt det förut. Zeissen är jättelätt att fokusera med, kanske inte alltid skarpare än vad mitt Nikkor är men ALLTID mer lättfokuserad.

Mankan

ps. glömde bort att nämna i mitt tidigare inlägg att jag även har ägt en F4 och en Minolta 7000i. D100 har gått +40.000 exponeringar och inga 400.000 :)

Kan bara instämma i den suveräna servicen som man får på Lasses.
Själv hade jag lite bakfokus på min D70 så åkte dit och inte nog med att han justerade kameran perfekt medan jag var där.
Han rengjorde sensorn också.
Sedan så ville han ville inte ha betalt !

Tur att man är en tjurig norrlänning och i alla fall lyckades trycka ner lite pengar i fikakassan.

Två tummar upp för Lasses

Hi folks

Tror att jag börjar bli lite virrig. Mitt senaste inlägg var avsett för ett helt annan tråd.

Sorry

Mankan

"Hi folks

Jag fick tidigare i tråden frågan om vad jag plåtar som behöver en 1.4 glugg och att sedan använda den fullt öppen."

Hmm. Jag känner för att kommentera varför jag gillar skarpa ljusstarka gluggar, som tex Nikkor 50/1,4!

Det är helt enkelt underbart att vid porträttfoto få >vassa< ögon, för att sedan njuta av en snabbt avtagande skärpa som vandrar in i en vacker oskärpa, som bara riktigt ljusstarka fasta optik kan leverera... Tex Nikkor 50/1,4D. Kontrasten blir lägre, men skarpt och snyggt blir det! Skulle mycket gärna vilja lägga vantarna på en 135/2 eller 85/1,4 om bara plånboken tillät.

Jag fotar nästan uteslutande med fasta gluggar. Delvis av ovan beskriven anledning.

Ska väl för säkerhets skull nämna att jag inte har någon större erfarenhet av riktigt fina/dyra zoomar.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar