Annons

Fantastisk fotoutställning i Malmö

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag har idag med en kollega varit på fotoutställning i Malmö. Vi var först på kommendanthuset i Malmö och såg på Magnumfotografen Pelegrins bilder. men rent ärligt så var det skräp. Visst fina och stora bilder, men hälften var suddiga, och jag betalar inte 40 kr för att se sudiga bilder.

Då biljetten även gällde till Tekniska museét, så beslöt vi att gå dit och titta på den andre utställningen. Jag har inte innan hört talas om fotografen Jean Hermanson, och det blev en otroligt positiv upplevelse.

Utställningen på Tekniska Museét var STOR. Direkt när man kommer in i den stora utställningslokalen , så är det första man ser , en samling av 5 porträtt av verkstadsarbetare, där skärpan är maximal och svärtan från det svart-vita pappret fullständigt rinner ut från fotot !! Därefter rullar det vidare i samma höga klass.

Hela utställningen är fantastisk ! Det är minst 100 bilder (minst i alla fall) och alla är svart-vita. De illustrerar fabriksarbete och arbetsarklassen och jag blev djupt imponerad. Tillägas är att jag tycker denna utställning var i minst lika höga klass som utställningen som Anton Corbijn hade i Kristianstad.

Utställningen varar fram till den 15:e Januari (dvs fram till söndag) och det är öppet kl 10-16. Inträde 40 kronor , och då kan du gå på alla museér och bland annat titta på den berömda UBÅTEN U3 och andra roliga saker.Klart värt att köra till Malmö för eller att offra en eftermiddag på.


Mvh

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com
 
Ahhhh. Jag kan känna igen den där könslan när man ser något som man tycker är j...gt bra. Euforisk känsla.

Synd att utställningen inte vara så länge till. Kommer inte ned till Malmö innan söndag.

Och gamla U3:an!! Kommer ihåg den sedan min barndom. Nostalgi.

/F
 
För alla er som tror att ni missat Jean Hermanssons fotoutställning, så kan jag lugna er med att den har blivit förlängd till den 26 februari.

Rekommenderas! Missa inte sexminutersklippen från en fyra av hans dokumentärer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.