Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Familj-porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

maliun

Medlem
Hej!

Ska för första gången fota familj-porträtt, undrar om ni har några tips? Har mest fotat en person åt gången. Några speciella inställningar jag ska tänka på eller några tips ni har till just familj-porträtt? Kommer köra med mitt 50mm 1,8 II iallafall, har ingen stor utrustning med blixtar osv. Ska jag köra manuell fokus eller auto, var ska jag lägga skärpnings-punkten när jag har så många ställen att lägga den på, t.ex. i någons huvud..?! Har en canon eos 450d!

Tack på förhand, MVH!
 
Ett tips är att inte ha allt för stor bländaröppning. Om du använder 1.8 så riskerar du för kort skärpedjup och att någon i familjen blir oskarp. Gå åtminstone ner till 5.6 eller 8 (eller t.o.m. 11 om ljuset tillåter det).

Automatisk fokus är att föredra. Du har annat att hålla koll på ändå. Använd gärna Raw så att du har möjlighet att justera vitbalansen efteråt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.