Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fakturamall- för dem som behöver

Produkter
(logga in för att koppla)

BigHair

Aktiv medlem
Eftersom det har varit ganska mycket prat om fakturor och hur de ska se ut har jag gjort en liten fakturamall för den som behöver. Vet inte om den är perfekt, men har funkat hittils för mig iaf.
Den går inte att bifoga här, men skicka ett mail till [email protected] så skickar jag den (och sen får man såklart skcika vidare den till andra man tror behöver den)!

Såhär fungerar den:


Det är gjort så att utsriftsdatum sätts till den dagen då du öppnar dokumentet, och sista betlaningsdag sätts till en månad senare. Det du behöver göra när du ska skriva en faktura är alltså:

1. Gå till blad "formel" och fyll i beloppet, moms och egenavgifter (om du har en firma alltså) fylls i av sig själva, och på "kundens kopia" dyker beloppen upp.

2. Skriv specifikation för varje belopp på "kundens kopia"

3. Skriv fakturanummer i högra övre hörnet

4. Skriv kundens adress i det blåmarkerade fältet

5. konvertera till PDF fil i Adobe Acrobat

Det kan vara svårt att få det rätt om man konverterar direkt från Exel, klistra då in i Word och välj under tabell->autoanpassa alternativet "autoanpassa efter fönstret"


När du fyllt i allt i Exel bör du komma ihåg att spara som något annat än "Fakturamallen", då kan du använda mallen sen också (efter att du fyllt i de röda fälten kan du ju såklart spara så är det gjort tills sen)

OBS! Momssattsen är satt till 6%, ändra det i arbetsbladet "formel" genom att klicka på rutan under Moms och i formelfältet byta ut "0,06" till "0,25"

(Om du inte har ngn registrerad firma har du inga momsreg. nr. eller liknande att fylla i. Ej heller ngn F-skattesedel.)

För den som är intresserad alltså...
 
Har skickat iväg typ 50 mallar - det här kanske är ngt man skulle kunna bli rik på ;P
Skriv gärna här och säg vad ni tycker om mallen, saker man skulle kunna förbättra eller som jag har glömt. Den är liksom långt ifrån perfekt...
 
Hej, alldeles utmärkt
men hur är det med olika moms-satser på arbete och materiel?!

nåja, bra att börja med iallafall.

Klickade flitigt på adsense rutan som bevis på uppskattning ;)

keep up good work

/Markus
 
snakehult skrev:
Hej, alldeles utmärkt
men hur är det med olika moms-satser på arbete och materiel?!

/Markus

Hej, vet inte om jag förstått dig rätt men, det är samma momssats på fotoarbete som på sålda bilder.
Det dyker alltid upp frågor pga momsen på konst, men foto räknas aldrig som konst enligt Skatteverket. Det är alltid 25% alltså.
Ha det gott!
//
Nina
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.