BigHair
Aktiv medlem
Eftersom det har varit ganska mycket prat om fakturor och hur de ska se ut har jag gjort en liten fakturamall för den som behöver. Vet inte om den är perfekt, men har funkat hittils för mig iaf.
Den går inte att bifoga här, men skicka ett mail till [email protected] så skickar jag den (och sen får man såklart skcika vidare den till andra man tror behöver den)!
Såhär fungerar den:
Det är gjort så att utsriftsdatum sätts till den dagen då du öppnar dokumentet, och sista betlaningsdag sätts till en månad senare. Det du behöver göra när du ska skriva en faktura är alltså:
1. Gå till blad "formel" och fyll i beloppet, moms och egenavgifter (om du har en firma alltså) fylls i av sig själva, och på "kundens kopia" dyker beloppen upp.
2. Skriv specifikation för varje belopp på "kundens kopia"
3. Skriv fakturanummer i högra övre hörnet
4. Skriv kundens adress i det blåmarkerade fältet
5. konvertera till PDF fil i Adobe Acrobat
Det kan vara svårt att få det rätt om man konverterar direkt från Exel, klistra då in i Word och välj under tabell->autoanpassa alternativet "autoanpassa efter fönstret"
När du fyllt i allt i Exel bör du komma ihåg att spara som något annat än "Fakturamallen", då kan du använda mallen sen också (efter att du fyllt i de röda fälten kan du ju såklart spara så är det gjort tills sen)
OBS! Momssattsen är satt till 6%, ändra det i arbetsbladet "formel" genom att klicka på rutan under Moms och i formelfältet byta ut "0,06" till "0,25"
(Om du inte har ngn registrerad firma har du inga momsreg. nr. eller liknande att fylla i. Ej heller ngn F-skattesedel.)
För den som är intresserad alltså...
Den går inte att bifoga här, men skicka ett mail till [email protected] så skickar jag den (och sen får man såklart skcika vidare den till andra man tror behöver den)!
Såhär fungerar den:
Det är gjort så att utsriftsdatum sätts till den dagen då du öppnar dokumentet, och sista betlaningsdag sätts till en månad senare. Det du behöver göra när du ska skriva en faktura är alltså:
1. Gå till blad "formel" och fyll i beloppet, moms och egenavgifter (om du har en firma alltså) fylls i av sig själva, och på "kundens kopia" dyker beloppen upp.
2. Skriv specifikation för varje belopp på "kundens kopia"
3. Skriv fakturanummer i högra övre hörnet
4. Skriv kundens adress i det blåmarkerade fältet
5. konvertera till PDF fil i Adobe Acrobat
Det kan vara svårt att få det rätt om man konverterar direkt från Exel, klistra då in i Word och välj under tabell->autoanpassa alternativet "autoanpassa efter fönstret"
När du fyllt i allt i Exel bör du komma ihåg att spara som något annat än "Fakturamallen", då kan du använda mallen sen också (efter att du fyllt i de röda fälten kan du ju såklart spara så är det gjort tills sen)
OBS! Momssattsen är satt till 6%, ändra det i arbetsbladet "formel" genom att klicka på rutan under Moms och i formelfältet byta ut "0,06" till "0,25"
(Om du inte har ngn registrerad firma har du inga momsreg. nr. eller liknande att fylla i. Ej heller ngn F-skattesedel.)
För den som är intresserad alltså...