Annons

f/1,2 - full bländare dagtid?

Produkter
(logga in för att koppla)

bissmark

Aktiv medlem
Jag läser att många som har de riktigt ljusstarka objektiven (Canon gäller det i detta fallet) - 50L f1.2 och 85L f/1.2 - alltid fotar med full bländare.
Hur i hela friden håller de/ni nere slutartiderna under 1/8000s för att få en vettig exponering?

Förklara gärna för mig, för jag har ofta problem med att få till något vettigt tom på 2.8
Använder mig av 5D mkII

Tack på förhand
Johan

Jag läser att många som har de riktigt ljusstarka objektiven (Canon gäller det i detta fallet) - 50L f1.2 och 85L f/1.2 - alltid fotar med full bländare.
Hur i hela friden håller de/ni nere slutartiderna under 1/8000s för att få en vettig exponering?

Förklara gärna för mig, för jag har ofta problem med att få till något vettigt tom på 2.8
Använder mig av 5D mkII

Tack på förhand
Johan

Vid soljus så måste man använda ND-Filter för att kunna köra på stora bländare.

Använder mig av 5D mkII

Tack på förhand
Johan

i dåligt ljus eller med ND filter kan det funka-kanske..

Om ljuset är bra så är det primärt vid porträtt som jag öppnar upp dessa. Och då står man inte gärna rakt upp och ner i solen så oftast klarar man sig ändå utan att det slår i taket.

Jag använder mitt polfilter som tar ett par bländarsteg, plus ger (oftast) lite positiva effekter med reflexer, dis mm.

Nä visst, men det vore det ju trevligt om det korta skärpedjupet faktiskt var skarpt...

Allt står i relation. Visst är inte F1.2 lika skarpt som man fotat i med f:4. Men eftersom det är väldigt kort skärpedjup och väldigt oskarpt resten så kommer det som är i fokus kännas väldigt skarpt. Särskilt om man har ett objektiv med bra motljusegenskaper och bra kontrast.
Det är först när man jämför man kan se skillnad.
Jag fotade igår med min. 50/1.8 och det blev ok. Ännu bättre när man förminskat till webstorlek. Alla tyckte det var bra... Tills jag mikrojusterade med +8 och ögat blev ruskigt knivskarpt.
Samma webstorlek kunde man inte se skillnad utan det var först när man pixelpeepade.
Det beror på att man bli lurad av all oskärpa runt omkring och fokuserar på motivet som lyfts fram.

Klart att man alltid vill att det ska vara skarpare.....men som påpekats så är det inte huvudsyftet.

/Stefan R. Nilsson

Nä visst, men det vore det ju trevligt om det korta skärpedjupet faktiskt var skarpt...

MTF värden hit och tegelväggar dit. I praktiken är den tillräckligt skarp för sitt syfte, förutsatt att den är rätt injusterad (och givetvis att man behandlar bilderna rätt.)

Däremot....

1) kräver den noggrann fokuseringsteknik för att hamna rätt.

2) kan den ändå rent mekaniskt vara lite kinkig med att sätta fokus rätt trots ovan

Detta gör att den är lite svårarbetad i vissa situationer. Det - däremot - kan vara värt att tänka på. Jag har dock hört att den skall lira fenomenalt mycket bättre med nya 5D3.

Jag kör med ett ND4 filter på mitt på 85mm/1.4. Använder det aldrig på nån annan bländare än 1.4. Då kan jag fotografera allt i solljus, även mitt på dagen. Värt att notera är också att utfrätta partier blir så mycket mjukare och finare om man har riktigt kort skärpedjup. Min snabbaste slutartid är dock 1/8000.. så har du max 1/2000 på kameran så kanske du behöver ett ND8 istället.

I starkt, kontrastrikt ljus är 85/1.2 kass på de största bländaröppningarna. Det blir mycket CA i högdagrarna. Faktiskt inte bara i högdagrarna. Mycket går att ta bort med reglagen i Lightroom, men man tappar kontrast naturligtvis.
I mjukt ljus kan det bli väldigt bra. Då kan det bli magiskt med mustiga färger och riktigt snygg oskärpa.

hbengtsson;1848168 Detta gör att den är lite svårarbetad i vissa situationer. Det - däremot - kan vara värt att tänka på. Jag har dock hört att den skall lira fenomenalt mycket bättre med nya 5D3.[/QUOTE sa:
AF i nya 5D III är helt riktigt så pass bra att även 85/1,2 numera är riktigt användbar på full öppning :)

Hälsn.

/Janne
www.helikopterbild.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar