Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoringsapparater

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Hej.

Jag har nu fotat svartvitt i några år och funderar nu på att skaffa mig en förstoringsapparat som tillfredsställer mina behov och som jag kan använda en lång tid framöver utan att behöva byta upp mig.

Jag har kollat runt lite på internet och insett att det finns några olika utföranden och ganska många tillverkare. Jag tänkte därför be er andra här på fotosidan hjälpa mig i mitt val av förstoringsapparat.

Några saker jag kräver av förstoringsapparaten:
1. Jag vill kunna förstora från 6x6-negativ.
2. Optiken skall vara av hög kvalitet.
3. Apparaten skall vara lättanvänd och gedigen.
4. Man skall kunna projicera negativet på väggen för större förstoringar.
5. Det skall gå att få tag på reservdelar och tillbehör på begagnatmarknaden.

Vidare får den helst inte kosta alldeles för mycket. Några tusenlappar har jag råd med.
 
Jag skulle rekommendera någon av Dursts maskiner.

Deras proffsmaskiner dyker upp lite då och då på begagnatmarknaden och går då att få ganska billigt.
Dom är otroligt lättarbetade och robusta.

Själv köpte jag en L1200 för runt 5000. Behöver man inte 4x5" så kan man ju välja någon av deras mindre modeller. Man får ju också anpassa sig lite till hur mycket utrymme man har.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.