Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första studion, ÄNTLIGEN!

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Ängligen har jag fått möjlighet att få till en egen studio, blixtar är inköpt, bakgrund på väg och till veckan får jag nycklarna till en lokal!

Nu kommer det roliga och lite kluriga, hur ska jag arrangera studion?
Under länken nedan finns bilder på hur lokalen ser ut nu samt lite idéer/alternativ jag har. Jag vore otroligt tacksam om ni som varit/är i samma situation villa kika lite och komma med idéer och erfarenheter.

http://micke.guntix.com/Studio/studio.htm

/Micke

Vad har du för budget för renoveringen/bygget? snåltsom fan eller medel eller bara bästa är gott nog?

Bra fråga :eek:) Det är nog så att för själva lokalen så gäller stigen nånstans mellan snålt och medel. Försöker lägga dom pengar som behövs på blixtar och fonder men budgeten är tyvärr stram. Inte mycket att göra åt. Väggfärgen står hyresvärden för om jag målar själv.

/Micke

Janne H skrev:
Vita väggar är att fördra

njae ....personligen så håller jag inte med dig. vita väggar kan ge oönskade reflektioner av ljuset.

jag hade haft mörkt grått eller svart, och matt färg är oxå att föredra. ju mindre refletkioner desto större kontroll av ljuset.

fast det är jag det och jag är inte något proffs..

Vet inte om du känner fört eller har tänkt på det men fönsterljuset är viktigt att ta vara på. Med tanke på de fina fönsterytorna du har där så hade jag inte glömt bort dem.

Kanske inreder du som så att du tar vara på fönsterljuset.

Jag hade inret (kanske lite avigt kan tyckas) med blixtljuset ca mitt i likalen med möjlighet att flytta blixarna mot dörre till.
På så vis så kan jag kombinera blixtljus och dagsljus samt att om jag vill ha större avstånd så kan jag flytta blixtarna längre bak.

Viktigt är att du kan blända bort allt dagsljus om du önskar, ett kraftigt svart filttyg skulle dyga. En budgetvariant är ju att köpa filtar från försvaret och skarva på långsidorna..

Viktigt i en bra studio är en hylla för rekvisita, där samlar man alla små tillbehör...

++

Lycka till!
MVH Niclas,

Jo, försök hitta sådana stora frigoliteflak som ofta är 2m x 1m,, de är otroligt fina och mjuka reflekterande ytor för lätt upplättning.

Rummet är så stort att jag tror att det går fint om du behåller de ljusa färgerna och bländar bort överflödigt ljus, det senare är nämligen det viktigaer enligt mig iaf.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jo, försök hitta sådana stora frigoliteflak som ofta är 2m x 1m,, de är otroligt fina och mjuka reflekterande ytor för lätt upplättning.

Rummet är så stort att jag tror att det går fint om du behåller de ljusa färgerna och bländar bort överflödigt ljus, det senare är nämligen det viktigaer enligt mig iaf.

MVH Niclas,

Jag har ett halvdussin sådana, 120x240cm är de, svartmålade på baksidan utifall man behöver det ibland.

Ett litet tips i mängden.

Om du låter golvytan bli för mjuk och/eller ojämn, kommer du/modellerna trampa sönder bakgrunden ganska snabbt.
Men du kan ju alltid måla några plywoodskivor el. likn., de väger inte mycket heller. Enkelt att ställa undan, om du tänkt ha andra aktiviteter i studion.

mvh/Crister

Humm.. mycket tankar blir det... Nu ha jag fått fler förslag på både svarta och vita väggar. Ännu svårare att bestämma sig men när jag tittade på bilderna under länken som Janne hade så verkar det ju funka fint med vita väggar. Kanske blir så iaf och sen komplettera med svarta skärmar om jag vill isolera motivet bättre.
Om jag förstod Niclas rätt så borde jag placera fond och blixtar mitt i lokalen vända med "sidan" mot fönstren, har jag förstått det rätt då? Hur blir det med snedtaket då, tar det inte för mycket djup i rummet (en knapp meter)?

Tar gärna emot fler tips på vart jag ska placera fonden.

Om det går hade jag tänkt att slippa "jämna ut" golvet och bara täcka det med något i en neutral färg. Jag tror att det är hyffsat jämt där fonden ska ligga.

Till sist: Är det någon som vet vart man får tag i frigolitplattorna?

Tack för tipsen!!

/Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar