Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag till objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Jag skall fota i studio, och har fått ett tips från en killa att använda mig av ett 50 mm alt ett 35 mm objektiv.

Jag använder mig av en cannon 300d, och undrar nu om det finns någon som har några förslag om vad jag skall köpa?

Personen som tipsade mig använder en Nikon kamera, så jag undrar om jag skall använda mig av liknande objektiv? Jag tycker inta att jag får tillräckligt med skärpa i bilderna.

Ex. http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=46813

Skicka gärna en länk om ni har några förslag så är ni snälla.
 
Vad menas med billigt?
Vad kostar det i affären?
Några andra förslag?

Jag fotar mycket helkropp, så det måste funka till det. Tyckte det var bra skärpa på bilden.
 
Enkelt det kostar lite pengar. Det kostar ca 1800nytt men är som sagt mycket svåra att få tag i!

//Mvh Viktor
 
Brukar använda mig av en 80-200mm 2,8 till studiofotografering.
Dock med analogt hus så jag behöver inte ta hänsyn till någon brännviddsförlägning.
Ger mig den skärpan och flexibiliteten jag behöver.

Exempel bilder

Brukar använda mig av brännviddsomfånget 80-120.
Vet inte riktigt vad det motsvarar med en 300d men runt 50-90mm skulle jag tro.

En fast 50:a är nog ett billigt och bra alternativ. Skärpan är ofta kanon samtidigt som de brukar ha bra ljusstyrka.

Om du inte vill lägga ner några större summer på en ny glugg fungerar säkert din normalzoom bra om du bländar ner den ett par snäpp.

Lycka till med plåtningen!
 
ganska skrev:
Enkelt det kostar lite pengar. Det kostar ca 1800nytt men är som sagt mycket svåra att få tag i!

//Mvh Viktor

Varför är det så svårt att få tag i då? kan man inte beställa det av sin handlare? Eller är det slut även hos Canon? Finns det inte några andra märken som har liknande förutsättningar?
 
Jag skulle ju inte satsa på en zoom, särskillt inte i studio, där man har makten att placera motivet vart man vill och även sig själv för den delen + att en fast glugg oftast ger bättre resultat än en zoom.
 
Yoohan skrev:
Jag skulle ju inte satsa på en zoom, särskillt inte i studio, där man har makten att placera motivet vart man vill och även sig själv för den delen + att en fast glugg oftast ger bättre resultat än en zoom.

Det beror ju iof. på vad man ska fota. Många som fotar modell i studio kan inte klara sig utan zoom då man vill knäppa många bilder snabbt. Eftersom du ska fota helkropp tycker jag en fast glugg passar dåligt, det tar faktiskt tid att springa fram och tillbaka för att hitta rätt läge. En ljusstark normalzoom (typ 24-70/2.8) borde passa bra. Dessutom är den rolig att använda i andra sammanhang också.

Har du dessutom fotat med 300D:s kitglugg i taskigt ljus eller med inbyggda blixten förstår jag att det blir dåligt resultat.. ;)
 
http://www.scandinavianphoto.se/?15139

Är det det här ni menar? Det är ju inte så dyrt, men sen om det är lätt att få tag på vet jag inte, men 1200 för den linsen är ju inte mycket pengar.


Mats, jag får säga att jag blev väldigt imponerad på den skärpan du hade på bilden. Har du kört extra mycket USM eller är objektivet så bra? Jag funderar nämligen själv på att ställa mig på kö efter ett :)

/ Marcus
 
EF 50 1.8 MK II
kostar runt 900-1000:- i det flesta fotoaffärer
Ett av de bästa objektiven som canon gjort faktiskt, inget objektiv slå hellre detta i denna prisklass. Vissa säger att det är minst lika bra som canons värsting 50 1.4 som kostar multum


du kan köpa det online från cyberfoto.se & scandinavianphoto.com jag rekomenderar verkligen detta objektiv till ansiktsporträtt och kanske också helkropp, du borde kanske ha någon mindre för helkropp., typ 24mm eller 20mm, dessa är inte heller så dyra, 2-3 000 om du skall ha ett canon

/Martin
 
Allting kostar, det du inte får betala i pengar får du betala i sunkig byggnadskvalite.

Det är många 50/1.8 mk2(mk1 är bättre byggd) som har fått gå häden på dom mest konstiga sätt. Men som sagt, jag har också ett, just för att det optiskt sett är toppen för den lilla pengen.

Mitt 50 gick sönder på en resa. Hade det i en vadderad påse, nerpackad i en handduk, i handbagaget. När jag kom fram var det trasigt, och justering av infästningen krävdes. Det är plastigt och långsam AF. Men som sagt, det är ruggigt skarpt och kostar bara en spottstyver.
 
Mats, jag får säga att jag blev väldigt imponerad på den skärpan du hade på bilden. Har du kört extra mycket USM eller är objektivet så bra? Jag funderar nämligen själv på att ställa mig på kö efter ett :)

/ Marcus [/B]

Nej det är inget särskilt mycket usm gjort, under rätta bettingelser så ÄR det objektivet ruggigt skarpt, nackdelen är som sagt svårigheten att få tag på det! jag fick vänta nästan tre månader på mitt ex + att det är fruktansvärt plastigt, men än så håller det.

//Mats,
 
Tacksam för snabba och bra svar

Det lutar nog att köpa ett 50 mm, få se sen hur lång tid det tar att få hem det.
Det jag har lite funderingar på är om jag har platsen bara för att ta helkropp med detta objektiv, någon som vet ungefär hur mycket utrymme framför objektet man kan behöva om man skall få med hela kroppen?
 
Re: Tacksam för snabba och bra svar

appel79 skrev:
Det lutar nog att köpa ett 50 mm, få se sen hur lång tid det tar att få hem det.
Det jag har lite funderingar på är om jag har platsen bara för att ta helkropp med detta objektiv, någon som vet ungefär hur mycket utrymme framför objektet man kan behöva om man skall få med hela kroppen?

Nu har jag ingen 50 1.8 ännu, men då du har en 300d och antagligen en kit lins så borde det väl bara vara att skruva nästan till max på den och se hur mycket du måste backa?

/ Marcus
 
vbg_snake skrev:
EF 50 1.8 MK II
kostar runt 900-1000:- i det flesta fotoaffärer
Ett av de bästa objektiven som canon gjort faktiskt, inget objektiv slå hellre detta i denna prisklass. Vissa säger att det är minst lika bra som canons värsting 50 1.4 som kostar multum


du kan köpa det online från cyberfoto.se & scandinavianphoto.com jag rekomenderar verkligen detta objektiv till ansiktsporträtt och kanske också helkropp, du borde kanske ha någon mindre för helkropp., typ 24mm eller 20mm, dessa är inte heller så dyra, 2-3 000 om du skall ha ett canon

/Martin
Det är ett bra objektiv i förhållande till priset. Att inget slår det iden pris-klassen är inte konstigt, det finns ju knappt några andra. Att det skulle vara minst lika bra som canons 50/1,4 är helt fel. Och Canons 50/1,4 är inget värsting objektiv. Det är ett skarpt och bra objektiv med ganska dålig bygg-kvalitet utan en äkta ring USM motor. Canons 50/1,8 har otroligt dålig bygg-kvalitet, men för det priset är det bra.
Lars
 
Re: Re: Tacksam för snabba och bra svar

Brummelisa skrev:
Nu har jag ingen 50 1.8 ännu, men då du har en 300d och antagligen en kit lins så borde det väl bara vara att skruva nästan till max på den och se hur mycket du måste backa?

/ Marcus

Har ett Sigma 18-50 mm. Testade att ställa in den på 50, och då får jag inte med hela kroppen, men ganska så mycket i alla fall, men vid en 28 så får jag med hela modellen.

Men vad gör det, det blir till att köpa ett 50 mm ändå, inte så mycket pengar att bråka om. Men om jag nu vill gå utterliggare ett steg ner, har ni några andra förslag?
 
Lizard skrev:
Det beror ju iof. på vad man ska fota. Många som fotar modell i studio kan inte klara sig utan zoom då man vill knäppa många bilder snabbt. Eftersom du ska fota helkropp tycker jag en fast glugg passar dåligt, det tar faktiskt tid att springa fram och tillbaka för att hitta rätt läge. En ljusstark normalzoom (typ 24-70/2.8) borde passa bra. Dessutom är den rolig att använda i andra sammanhang också.


Håller med dig om att en 24-70 är mer "mångsidig" men jag är inte alls med på ditt resonemang om att springa fram och tillbaka och tid. Sen när gick fotograferande ut på att tjäna tid? Fotar man modeller så kanske det är värt dem där extra stegen runt om dem, risken är kanske större att man hittar en annorlunda vinkel? Lathet i mina öron helt enkelt. Men jag förstår hur du menar!
 
Yoohan skrev:
Håller med dig om att en 24-70 är mer "mångsidig" men jag är inte alls med på ditt resonemang om att springa fram och tillbaka och tid. Sen när gick fotograferande ut på att tjäna tid? Fotar man modeller så kanske det är värt dem där extra stegen runt om dem, risken är kanske större att man hittar en annorlunda vinkel? Lathet i mina öron helt enkelt. Men jag förstår hur du menar!

Det är inte min egen tid jag tänker på. Av respekt för modellen skulle jag inte springa fram och tillbaka medans denne gör sitt bästa för att posera rätt..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.