ANNONS
Annons

Förminska tunga tiff filer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Förra frågan om hur man enklast gör tiff till jpeg gav ju en mängd bra tips. Undrar också hur ni gör med filer på ca 150 mb om de behöver förminskas till ca en tredjedel? En mapp på 1Tb är ju inte så enkelt att ladda hem, Wetransfer eller liknande. Så finns ett enkelt förfarande? Mac, PS, LR finnes.
 
Jag testade den inbyggda ZIP komprimeringen som finns i Finder men den gav ingen större utrymmesvinst på en helt slumpmässig TIF fil.
Inte heller att låta LrC komprimera filen via exportfunktionen.
 
Om du inte behöver ha kvar alla lager kan du ju spara om utan lager (om du nu har flera efter att ha arbetat med filen. Sedan kan du också se till att spara om filen som lzw-komprimerad som är icke destruktiv (finns som val när du sparar tiff i de flesta fotoredigerare. (sparar ca 1/3 -1/2). Blir de ändå för tunga kan få du väl skala ner dem lite eller använda ett annat format som jpg eller liknande. En annan väg (som inte är hellyckad om du ska redigera filerna mer) är att spara som tiff -8 bit istället för 16 bit. De blir då hälften så tunga. Kolla vilka val du gjort när du sparat som tiff är m.a.o. steg 1! Du sätter bitdjupet i bilden i ditt bildbehandlingsprogram innan du sparar som tiff.
 
Senast ändrad:
Om du inte behöver ha kvar alla lager kan du ju spara om utan lager (om du nu har flera efter att ha arbetat med filen. Sedan kan du också se till att spara om filen som lzw-komprimerad som är icke destruktiv (finns som val när du sparar tiff i de flesta fotoredigerare. (sparar ca 1/3 -1/2). Blir de ändå för tunga kan få du väl skala ner dem lite eller använda ett annat format som jpg eller liknande. En annan väg (som inte är hellyckad om du ska redigera filerna mer) är att spara som tiff -8 bit istället för 16 bit. De blir då hälften så tunga. Kolla vilka val du gjort när du sparat som tiff är m.a.o. steg 1!
Att spara ner till 8-bitar är nog förmodligen bättre än att göra JPG av dom.

HEIF är ett annat alternativ om ditt redigeringsprogram stödjer det.
 
Förra frågan om hur man enklast gör tiff till jpeg gav ju en mängd bra tips. Undrar också hur ni gör med filer på ca 150 mb om de behöver förminskas till ca en tredjedel? En mapp på 1Tb är ju inte så enkelt att ladda hem, Wetransfer eller liknande. Så finns ett enkelt förfarande? Mac, PS, LR finnes.
Jg tolkar dig som att filerna fortfarande ska vara TIFF - inte konverterade till något annat.
 
Jg tolkar dig som att filerna fortfarande ska vara TIFF - inte konverterade till något annat.
Att gå till HEIF med bibehållet bitdjup och upplösning kan ha fördelar mot att sänka bitdjupet eller upplösningen på TIFF-filen.

Skulle dock börja med att komprimera TIFF-filerna med oförstörande komprimering. Då blir filerna mindre utan att kvaliteten sänks.
 
Nu har jag givetvis ingen aning om hur scenariot ser ut men för egen del skulle jag fundera på om det finnns alternativ till att ladda ner denna mängd data i en överföring.
 
1TB är annars ingen större mängd att överföra via nätet.

Jag håller på mycket med video och 1TB händer det ett flertal gånger per år att jag kommer hem med. Det brukar ta 10-20 timmar att köra över till min offsite backup.
 
TIFF-compression minskar inte storleken på filen så mycket enligt min erfarenhet. Men det var länge sen jag testade, så gjorde ett nytt försök nu.

Mitt vanliga program har bara två val, Zip (icke att förväxla med vad man normalt menar med att "zippa") och LZW.

Originalet: 115 MB
Zip-kompression: 96.0 MB
LZW-kompression: 124 MB Häää???

Men sen testade jag en metod jag hittade i IrfanView, Packbits. 58 MB! I princip halva storleken. Now we're talking! Trodde jag i några sekunder tills jag insåg att min 16 bitarsfil reducerats till 8 bitar. Tänkte in på att IV inte stödjer mer. Även om Packbits hanterar 16 bitar, vilket det väl borde, så blir alltså inte filen så himla mycket mindre med den metoden heller.

Vidare hittade jag att LZW inte rekommenderas till 16 bitarsfiler då resultat kan bli att filen blir större. Vilket ju skedde i mitt fall. 😋

Summa summarum, det verkar inte vara värt besväret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.