Annons

Förlänga exponeringstid i förstoringsapparat?

Produkter
(logga in för att koppla)

tokn

Aktiv medlem
Jag tycker jag får extremt korta tider i min fujimoto g70, har "illumination" på låg, inga filter och hamnar på runt f16 och 4sec. (mellanformat) Jag använder fomaspeed variant III. Kan man använda färgfiltren i förstoringsapparaten som nån slags ND-filter?

Ja, det går bra.

Cyan-filtret kan användas som "nd"-filter, samt att du kan köra lika delar magenta och gult för att skapa ett nd-filter. Du måste nog testa dig fram så att du inte får en oavsiktlig kontrast när du blandar gult å magenta. Kör lite test-remsor och test-printar så att du vet att du är på rätt spår.

Eventuellt kan du ju byta lampa i maskinen om du vill.

Ja, det går bra.

Cyan-filtret kan användas som "nd"-filter, samt att du kan köra lika delar magenta och gult för att skapa ett nd-filter. Du måste nog testa dig fram så att du inte får en oavsiktlig kontrast när du blandar gult å magenta. Kör lite test-remsor och test-printar så att du vet att du är på rätt spår.

Eventuellt kan du ju byta lampa i maskinen om du vill.

Hej !

Det är bara att laborera på, tänk på att fotopapper som all annan silverbaserad fototeknik så är svärtningen inte linjär mot exponering / ljusmängd, dvs en lång exp tid med liten bl ger annan (lägre) kontrast än en kortare, när det inträffar är lite lurigare att säga, men kanske efter någon-några minuter.

Var även observant och kontrollera mörkrumsljuset, detta görs på ett f-p som är exponerat till en svag svärtning där ena halvan döljs under testet, givetvis måste man ha ljuset släckt eller väldigt svagt under hanteringen, detta för att materialet har en startsträcka innan det blir någon svärtning.

//MW

Gör man små bilder blir givetvis exponeringtiderna korta i jämförelse om man gör större bilder. Hur stora bilder gör du? I normalstorlekar 24x30 - 30x40 brukar tiderna hamna kring knappt halvminuten vid nedbländning.

Och en del papper är snabbare än andra. Fomaspeed Variant är ju ganska snabbt och som jag tror anpassat till maskinframkalllning eller verksamheter där man vill ha fram bilder snabbt. Provar du med ett annat Fomapapper tror jag tiderna kan bli längre med samma inställningar i apparaten.

Förstoringarna är ca 18x18cm så huvudet är iofs ganska långt ner. Jag började med en testremsa 5/10/15/20/25sec på bländare 8 och det gick från väldigt mörkt till kolsvart. Skall testa med cyan filtret som ND. (och kolla vad det är för lampa som sitter i)

Senast ändrad:
Har du en G70 kan du väl vända på huvudet i apparaten och köra med kondensor istället? Som jag förstod använde du färguvudet nu. Kanske kan kondensorhuvudet ge svagare ljus om du sätter i en 75W opal-lampa?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar