Annons

Förklara dia

Produkter
(logga in för att koppla)

SMÅLAND

Aktiv medlem
Jag har hamnat någonstans i ett funderarland när det gäller framkallning av diafilm. Eftersom jag är nybörjare inom fotografering skulle jag vilja ha en förklaring på mina frågor. Vad jag förstått framkallar man diafilm i något som kallas E-6. Men däremot undrar jag hur det är med diafilm i C-41-framkallningsprocess? Krävs det speciell diafilm för det? Eller är E-6 bara en framkallningsprocess för att få dom där inramade bilderna? Vad är skillnaderna mellan dessa processer? Tacksam för svar!
 
Jag är dålig på det men jag kan säga att det kan bli skithäftigt att framkalla dia i C41! Har läst om en brölopsfotograf som ofta använder det pga de mustiga lite speciella färgerna.. Det går med alla dia, men med skiftande resultat. Det är bara pröva!
 
E6 är processen för att framkalla diafilm.
C41 är processen för att framkalla färgneg.

Det har inget med ramar att göra, bara kemikalier. Man kan stoppa diafilm i C41 och på så sätt uppnå ganska narkotiska färg- och kontrastförändringar.
 
Däremot så blir väl ett dia soppat i C41 negativt?
Och ett neg soppat i E6 blir väl positivt? Eller?
 
Walle skrev:
Däremot så blir väl ett dia soppat i C41 negativt?
Och ett neg soppat i E6 blir väl positivt? Eller?
Nej, ett dia är positivt och ett negativ är negativt oavsett process. Det enda är att färgerna blir annorlunda om man soppar dia i C41. Hur ett neg blir i E6.. har jag ingen aning om :)
 
aha...Jag trodde att det var nån slags färg-reverserings process i med kemikalierna.
Att det var därför som man badar dia i typ 6 bad.
Det var någon som antydde det i nån tråd
 
Det är reversalbadet som vänder dia till dia... i första framkallaren är diat också negativt... det är därför +1 framkallning ger samma resultat både på dia och neg (ljusare bilder).

Att soppa dia i C-41 ger ju kontrastrika bilder... Visst kan det vara kul att göra på skoj nån gång men så seriöst är det ju inte... det gick en trend för ett tag sen då alla skulle göra det där jag jobbar men nu har de flesta tröttnat =).

Att soppa negfilm i E-6 ger ingenting i princip... bara gulbruna nyanser, går inte att använda till någonting...
 
Om jag vill framkalla dia genom att skicka filmen i en fotopåse för neg film brukar det "godkännas" av labbet?
 
Det beror nog på vilket labb det är. Jag kan tänka mig att många labb nog är rädda för att få in okända kemikalier i sina processer...
 
Ett litet sidospår i denna tråd. För er som är nyfikna på resultatet av denna crossprocess så finns det ett test i tidningen "Practical photogrphy´s feb-nummer". Det kanske är marigt att få tag på tidningen så här i efterhand, vad vet jag ? Men där testar de olika diafilmer som körs i C-41 samt några negfilmer som körs i E-6.

Detta jämförs sedan med en normalframkallad neg bild av en kvinna med blommor i sitt hår.....

Det ger ett hum om vad som blir resultatet beroende på vilken typ av film det är, iso känsligheten är 100 i de felsta fall, tror det testar en Velvia också...

Beträffande labb så har jag lämnat in diafilm för C-41 process till diabolaget i Sthlm.
 
SMÅLAND skrev:
Men kan man få diafilm framkallad i E6 på fotopapper?

Ja, genom att:

- Låta labbet framkalla DIA-filmen i E6, enligt normal process för diafilm.

- Låta labbet stoppa in filmremsan i sitt en timmas snabblabb som består av en skanner, en dator och en laser som skriver på negativt fotopapper. Om labbet har rätt programvara i fotolabbet kommer du att få ut dina bilder å fotopapper.



Går aldelse utmärkt att köpa anläggningar som denna från Agfa och Fuji. Kolla på deras nätsidor, så beskriver de processen.
 
måste bara säga att neg film i E-6 funkar alldelse utmärkt, det skrevs tidigare i forumet att det inte gick, själv har jag provat några gånger och blev mkt nöjd med reultatet, annorlunda och inte mycket till kontraster man kanske enkelt kan säga att det blir tvärtom, mjuka färger. Visst att det kanske inte är lika användbart men snyggt kan det bli och som omväxling varför inte.
Mvh lenell
 
Chris08 skrev:
...Att soppa negfilm i E-6 ger ingenting i princip... bara gulbruna nyanser, går inte att använda till någonting...

Jodå, jag har gjort en del reklamjobb för fem år sedan med att framkalla negativ färg i E-6. Stilleben med dämpade färger.
Bäst resultat fick jag med Fuji NPL. Då i alla fall.

Man skulle kunna säga att jag tjänat 80000 kronor på denna process. Det var vad jag fick i vinst för jobben jag gjorde.

Jag skall se om jag kan leta upp en bild och skanna in.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.