Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förhållandet bländare-slutartid vid A-läget på kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

drjoshua

Aktiv medlem
Jag har en Canon 60D och undrar om det går att förändra förhållandet mellan slutartid och bländare när jag använder bländarprioritet?

Jag skulle vilja korta slutartiden generellt och låta ISO gå upp lite högre. Vad jag förstår så finns det ett samband mellan brännvidd och slutartid i detta sammanhang?

Leta i manualen efter exponeringskompensation. Då tror jag du finner vad du söker. Fast om det påverkar ISOt vet jag inte. Då får du nog leta efter auto ISO.

/Gunnar

Kombinationen av tid & bländare ger ett visst ljusinsläpp.
Ljusinsläppet bestämms av ljusmätaren.
O ljusmätaren vet vilken förstärkning sensorn har för tillfället, ISO alltså.

Ändrar du bländaren kommer normalt tiden följa efter.
Du skall pilla på ISO-inställningen, förstärkningen av sensorns signal.
RTFM, det finns ingen genväg till det.

Jag har en Canon 60D och undrar om det går att förändra förhållandet mellan slutartid och bländare när jag använder bländarprioritet?

Jag skulle vilja korta slutartiden generellt och låta ISO gå upp lite högre. Vad jag förstår så finns det ett samband mellan brännvidd och slutartid i detta sammanhang?

Jag tolkar det som att du vill ha auto-ISO och att kameran ska välja att höja ISO snarare än att höja slutartiden. Vad jag vet finns ingen inställning för att ändra beslutsfattningslogiken för detta i kameran.

Det närmsta jag kan tänka mig är att manuellt välja ett högt ISO-värde snarare än auto-ISO och på så sätt hälla slutartiden kortare. Så gör i alla fall jag i liknande situationer.

/P

Som tidigare inlägg säger så får du ju snabbare slutartider ju högre iso du använder. Om du av nån anledning vill ha ännu snabbare tider så kan du alltid gå ner -0.5 till -1 steg eller ännu mer i exponeringskompensation, fast det enklaste blir ju att köra manuellt, "m på ratten" där kan du ju ställa in tid,bländare och iso helt efter dina önskemål.

Kan du offra skärpedjup är det bara att sätta bländaren på max i A läget och höja ISO manuellt tills du är nöjd.

... fast det enklaste blir ju att köra manuellt, "m på ratten" där kan du ju ställa in tid,bländare och iso helt efter dina önskemål.

Ännu enklare att köra på M och autoiso. Då väljer du själv bländare och tid, kameran väljer iso så att det blir korrekt exponerat.

Ännu enklare att köra på M och autoiso. Då väljer du själv bländare och tid, kameran väljer iso så att det blir korrekt exponerat.

Ja det är trevligt, men har man inte koll på tider så blir det lätt att man kör alldeles för snabba tider. Glömmer kolla histogram eller exif efter exponeringen, kommer hem och ser att alla bilder är tagna i iso 6400+ visst är det enklare att göra som du säger, men också väldigt " farligt" om man inte har så stor koll.

Ännu farligare att göra som du föreslår om man har så dålig koll. Då blir ju alla bilderna underexponerade.

Ännu farligare att göra som du föreslår om man har så dålig koll. Då blir ju alla bilderna underexponerade.

Annars syns det ju direkt på displayen efter tagen bild om bilden är underexponerad, men en bild som är tagen på t.e.x iso 6400 och är ganska kornig och brusig ser du inte på displayen om du inte förstorar rejält. Så tyvärr håller jag inte med din logik där.

Annars syns det ju direkt på displayen efter tagen bild om bilden är underexponerad, men en bild som är tagen på t.e.x iso 6400 och är ganska kornig och brusig ser du inte på displayen om du inte förstorar rejält. Så tyvärr håller jag inte med din logik där.

Vilket isotal kameran ställer in syns i sökaren redan innan du tar bilden. Att kolla hur exponeringen blir efteråt är ju lite sent.

Så här skulle jag också göra. Dessutom kan man väl begränsa Auto-ISO på 60D och på så vis undvika de allra högsta ISO-talen?

Jag tolkar det som att du vill ha auto-ISO och att kameran ska välja att höja ISO snarare än att höja slutartiden. Vad jag vet finns ingen inställning för att ändra beslutsfattningslogiken för detta i kameran.

Det närmsta jag kan tänka mig är att manuellt välja ett högt ISO-värde snarare än auto-ISO och på så sätt hälla slutartiden kortare. Så gör i alla fall jag i liknande situationer.

/P

Du svarade på min fråga. Tack ni andra som försökte.

Jag kör normalt på M och auto-ISO men jag ville ha en bra inställning till resten av min familj. M+auto-ISO funkar om man har lite koll på hur kameran fungerar men i händerna på barnen (eller frun) så kan det nu på sommaren bli grymt överexponerade bilder. 1/160 och F/2.8 funkar bra inomhus men inte utomhus en solig dag. Då hjälper inte auto-ISO.

Jag får hålla tillgodo med A-läget.

Låter betydligt förnuftigare, tycker jag, än att krångla med nåt halvmanuellt fix ovanpå Av.
P-läget väljer normalt sett sansade kombinationer av tid och bländare, och det låter sig kombineras med Auto-ISO, om man befarar att det kan bli mörkt också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar