Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelar spotmätning?

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Har haft min D70 nu i ett par dagar och har börjat testa lite med olika mätmetoder.
Det talas lite om att D70 har spotmätning som inte finns i kameror som 350D, 20D etc.. Men vad är fördelarna?

Jag testade att ta en porträttbild på flickvännen i motljus hemma i köket.. Använde först den vanliga "Matrix" mätningen. Detta resulterade i utfrätt bakrund (lysrör i bakrunden) och underexponerat ansikte.
Testade då samma sak fast med spotmätning och fick då ett korrekt exponerat ansikte men även utfrätt bakrund med de arga lysrören (men man kan ju inte få allt)

Men i vilka flera situationer är det bra att kunna använda sig av spotmätning?

Egentligen skull jag väl svara: Alltid och det skulle vara sant. Det förutsätter dock att man alltid vet hur den slutgiltiga bilden skall se ut och i vilket/vilka partier man önskar 18% reflexion (eller om det är 17 eller 20, vet inte hur just D70 är kallibrerad).
Men det är ofta så att ljusförhållandena är väldigt enkla, t.ex öppna landskap en gråmulen eller disig dag, inomhusbilder med kameran på stativ och inga konstiga ljuskällor med i bilden o.s.v o.s.v..
Matrixmätaren på Nikon är mycket bra och klarar det mesta av normala förhållanden, spotmätningen är litet mera tidskrävande och det kan ju hända att man missar något snabbt försvinnande motiv genom att använda den.
Us

Med spotmätningen kan du utvärdera motivet och bestämma vid vilken ljusintensitet du vill börja förlora högdagrar.
Vill du inte ha bakgrunden utfrätt så mäter du här på bakgrunden och lägger dig precis på gränsen för sensorns dynamiska omfång. Då kommer såklart resten av bilden att bli mörkare, men blir den inte FÖR underexponerad kan du lätt lätta upp dessa partier i tex photoshop, eller för den delen i Nikon Cature, eller annan RAW-converter med den möjligheten.

Spotmetern är ju inget som ger större dynamiskt omfång, vilket är problemet med din bild, den ger bara större kontroll över hur man ska placera bilden inom det dynamiska omfånget, sas.
På D70:n så har man ett mycket mindre utsnitt av bilden för denna typ av mätning än på tex Canons icke proffshus. (1% vs 9% av utsnittet).

Jag använder mig av spotmätningen när det finns tid att "analysera" motivet och det är ett motiv med hög kontrast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar