Annons

Förbjudet att visa bilder för sluten grupp?

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Enligt Aftonbladet så kan det vara farligt att visa bilder som man tagit för en, i mitt tycke, ganska sluten grupp. Naturligtvis så är han ju inte fälld än och åklagaren kanske bara tar upp detta detta för han är en "tv-person" som får publicitet.

Jag antar att det är ett slag mot sprinding av bilder på nätet, men vad finns det för lagrum i exemplet?
 
Senast ändrad:
Troligen tolkar man det som att det handlar om förtal eller dylikt.

Möjligen kan man även åberopa Personuppgiftslagen; en digitalkamera gör ju faktiskt datalagring av en personuppgift... och eftersom den här är gravt kränkande så kan kanske lagen appliceras. Det skulle betyda att man inte ens får ta en bild av någon för eget bruk, om den kan uppfattas som kränkande. Men man kanske riktar in sig då på att den dessutom publicerats för polarna där, som gör det ytterligare kränkande för personen, än att hårddra tolkningen att en digitalkamera är datalagring.
 
Personuppgiftslagen säger: "6 § Denna lag gäller inte för sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur." - men vad som är privat är en bedömningsfråga.

Gäller personuppgiftslagen kommer man in på nya 5a §: "... personuppgifter Visa bilden
 
Men det jag har svårt att förstå(helt okunnig vad det gäller lagen) är hur ett foto av en faktisk situation kan vara ärekränkning eller förtal när uppgiften är sann?
Hade den varit falsk så är det en sak.
Ligger all modellfotografering illa till eftersom man efteråt kan påstå att det är ärekränkning?
 
En sexuell situation på bild kan väl mycket väl anses känslig och kränkande om någon av personerna inte gett sitt samtycke till att den sprids i någon form på något sätt.
 
äh.. det kommer aldrig att hålla. bilden är inte publicerad på ngt sätt. förvånad att de ens funderar på att ta upp det.

sen, även om det nu verkar vara sanning så kan man ju alltid vara skeptisk till ngt som aftonbladet publicerar..
 
bEPH skrev:
Men det jag har svårt att förstå(helt okunnig vad det gäller lagen) är hur ett foto av en faktisk situation kan vara ärekränkning eller förtal när uppgiften är sann?
Hade den varit falsk så är det en sak.
Ligger all modellfotografering illa till eftersom man efteråt kan påstå att det är ärekränkning?

Vid modellfotografering brukar det kanske förekomma avtal om att få visa/sälja bilderna. Har man tankar på att ta gruppsexbilder med modeller kanske man ska skriva avtal även om det är för "privat" bruk man ska ta bilderna. Eller så kan man hålla sig till mindre sexuellt innehåll så tror jag inte att en åklagare är intresserad av att åtala. Situationen som beskrivs i Aftonbladet är ganska speciell, jag tror inte att det är sunt att dra slutsatser om "normal" fotografering från det fallet.
 
De kanske tar upp fallet för att se hur nuvarande lag håller i dagens info- och mediaflöde av privata stillbilder, digitaliserade foton och privata videofilmer jämfört med hur det fungerar för köpfilmer (som kanske är mer skyddade i lag om inte annat när det gäller ©, ® och ™) - för köpfilmer får väl inte hanteras och visas upp hur som helst trots att man köpt filmen?
 
Det är väl brottsbalkens 5 kap som avses:
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
...
Om "TV-stjärnan" i artikeln vill utsätta personen på fotot för kompisarnas missaktning är det alltså brottsligt.

Ingen publicering behövs för detta.

Om man vill visa foton för kompisar och det inte är risk att de på fotot blir utsatta för missaktning är det fortfarande ofarligt alltså.

Jag tror inte det räcker med att man tycker att man gör sig dålig på kort för att det ska räknas som utsatt för missaktning. :)
 
bEPH skrev:
Men det jag har svårt att förstå(helt okunnig vad det gäller lagen) är hur ett foto av en faktisk situation kan vara ärekränkning eller förtal när uppgiften är sann? Hade den varit falsk så är det en sak.

All publicering kring personer, oavsett om grunden är positiv eller negativ, har ju bieffekten att det kan ge allmänheten en långlivad bild av personen som inte är med sanningen överenstämmande. Man kan känna sig stämplad som något för livet, när det bara skett en enda gång och under ovanliga omständigheter.

Skulle det vara helt fritt att publicera sanna uppgifter kan det exempelvis bli svårt för brottslingar att byta spår i livet till ett "vanligt hederligt" liv, om folk hela tiden trycker ner den före detta kriminelle med gamla synder.
Och sex, som i det här fallet, är väl inte något som alla har med vem som helst utan eftertanke? De flesta skulle väl känna sig ganska sårbara i en sådan sexuell situation, eller hur?


Ligger all modellfotografering illa till eftersom man efteråt kan påstå att det är ärekränkning?

Vet ju inte hur du modellfotograferar, men de som tar modellbilder och publicerar dessa utan syfte att visa att modellen i fråga "lever på ett klandervärt sätt", de fotograferna har inget att oroa sig för.
 
Bosse Biceps skrev:
Det är väl brottsbalkens 5 kap som avses:
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Det jag tycker är just detta med missaktning, är uppgiften sann så är det ju bara aktning?
Det kanske är annorlunda för tidningar, men det skulle ju snabbt bli nyhetstorka om man inte fick skriva uppgifter om nån som kunde uppfattas negativa.
 
bEPH skrev:
Det jag tycker är just detta med missaktning, är uppgiften sann så är det ju bara aktning?
Det kanske är annorlunda för tidningar, men det skulle ju snabbt bli nyhetstorka om man inte fick skriva uppgifter om nån som kunde uppfattas negativa.

Missaktning - Värdera (alltför) lågt (synonym ringakta) NE.
Jmf Aktning - visa respekt för en person.
Det har alltså INGET med sant eller falsk att göra. Det är en värdering.
Jag vet inte hur du visar respekt för en person? Själv visar jag inte nakenbilder på de jag respekterar (om de inte skulle be om det uttryckligen, vilket hittills inte hänt).

Det är säkert annorlunda för en tidning eftersom då kommer tryckfrihet in. Då kanske missaktning + sanning = ok medan missaktning + falskt = ej ok.
Därav uttrycket "kolla aldrig en bra story". Visar det sig vara falskt går den inte att trycka. Annars kan tidningen alltid hävda att den trodde det var sant och att det fanns allmänintresse och bla. bla bla.
 
En liten misstanke:

Att visa bilderna är en sak, men att fotofgrafera akten kan ju vara en annan. Det kan ju tänkas att det är den kombinationen som kommer att prövas, inte enbart att bilderna visats. Man kommer antagligen att att diskutera eventuellt samtycke och ifall damen i fråga känt till och accepterat att fotograferas. Att visa bilderna för "kompisarna" torde inte vara ett brott, medan det kan vara det att publicera dem.

Trevlig kille, för övrigt. Vem kan det vara, tror ni. (Svara inte :)
 
Bosse Biceps skrev:
Missaktning - Värdera (alltför) lågt (synonym ringakta) NE.
Jmf Aktning - visa respekt för en person.
Det har alltså INGET med sant eller falsk att göra. Det är en värdering.
Jag vet inte hur du visar respekt för en person? Själv visar jag inte nakenbilder på de jag respekterar (om de inte skulle be om det uttryckligen, vilket hittills inte hänt).
Jag visar respekt för en person genom att lyssna och beakta personens önskemål och levnadssätt (inom min ram) när jag umgås med eller i förhållande till personen. Att pracka på en person min moral och uppfattning anser jag ofta vara respektlöst mot personen, men det kan vara i en del fall vara för att respektera andra.
 
xkr skrev:
[admin: raderat personangrepp

Vem pratar du om, menar du att det är mannen som "min" artikel handlar om?
Han är för det första inte skyldig till gruppvåldtäkt (i det här fallet iaf), för det andra så tror jag att han är svensk.Jag har ingen aning var du fick siffran 9/10 fall, så självklart skyller jag på dig när det är du som presenterar "faktan" utan att visa vars du har fått den ifrån.

Men var det ett exempel på hur man utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning så var det ett lysande exempel och jag ber om ursäkt.
 
xkr skrev:
som vi alla vet så är det mycket svårt för en svensk kvinna att bli trodd i rätten
Jo, jag håller med om att vi borde föra fram kvinnors status i samhället.


Om du Björn tycker att man ska hålla tyst om utlänningars brott mot svenskar, så ber jag om ursäkt men jag är inte 100% politisk korrekt!
Jag tycker absolut inte att man ska hålla tyst om utlänningars brott mot svenskar!
Men jag vill verklIgen veta vart faktan kommer ifrån så det inte bara blir spekulationer.

Jag vet om att barn till "utlänningar" har en ökad "massiv" brottsbenägenhet.
I brå:s rapport om ungdomsbrottslighet klan man läsa om detta.
Här kan man se att andelen ungdomar med invandrarbakgrund som begått 16 eller fler brott är 12 procent 2005. Bland ungdomar som inte har invandrarbakgrund är det 7 procent som begått 16 eller fler brott.

Jag tycker helt klart att man bör föra en diskussion kring dessa frågor, därför är jag mycket intresserad av din 9 av 10 statistik, vars hittar jag den?
 

Bilagor

  • invadrarbrott.jpg
    invadrarbrott.jpg
    27.1 KB · Visningar: 95
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.