Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbjudet att fotografera på Burger King?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är dålig stil av BK. Om jag går in på BK med mina närmast anhöriga för att äta och får för mig att ta en bild av dem. Kommer då någon av personalen fram och säger att man inte får plåta där. Jag hade blivit förbannad!! Vad har man att dölja på BK...Blandar dom råttkött i maten eller!?
 
Rikard skrev:
Rätt så intressant - Vad en offentlig plats?
I min värld är det en plats där allmänheten har tillträde (utan att be om lov eller erlägga avgift). [/B]

Museer utan inträde? Moderna museet i Stockholm har idag ingen inträdesavgift, och almänheten har tillträde. Men du får väl inte fotografera där?
 
chralm skrev:
Museer utan inträde? Moderna museet i Stockholm har idag ingen inträdesavgift, och almänheten har tillträde. Men du får väl inte fotografera där?

Jag var på Museet i Lund för ett tag sedan. Jag plåtade några saker som intresserade mig. Äh, där var ingen som opponerade sig om detta.
 
Rickard

På sätt och vis kan man säga att alla platser som är offentliga kan kallas offentliga platser :)
Men de som ägs av privatpersoner eller företag kan inte klassas som offentliga platser då de allmänna regler som vi känner till bara gäller på sådana platser om ägaren är på välvilligt humör.
 
Är det inte lite skillnad på Offentlig Plats och Offentlig Byggnad.

Jag får inte röka i en offentlig byggnad men väl på en offentlig plats...


/Göran
 
Det finns som sagt fler ställen med oskyltat fotoförbud. Personalen på H&M blir inte glada om man fotar såväl i som utanför mot affären.
 
Ballerina skrev:

På sätt och vis kan man säga att alla platser som är offentliga kan kallas offentliga platser

Nej. Det finns många platser som är offentliga som inte är offentliga platser i vår mening - biografer till exempel


Men de som ägs av privatpersoner eller företag kan inte klassas som offentliga platser då de allmänna regler som vi känner till bara gäller på sådana platser om ägaren är på välvilligt humör.

Ägandet har inget med klassandet av offentlig plats eller inte. En galleria är ett ett överglasat torg och offentlig plats även om det har en privat ägare. Rummet står till allmenhetens förfogande.
 
pyromani skrev:
Det finns som sagt fler ställen med oskyltat fotoförbud. Personalen på H&M blir inte glada om man fotar såväl i som utanför mot affären.

Sura kan de bli. Men de har inget att komma med om jag vill plåta in i butiken från gatan.
 
Rikard skrev:
Rätt så intressant - Vad en offentlig plats?
I min värld är det en plats där allmänheten har tillträde (utan att be om lov eller erlägga avgift). Sådana platser är t. ex. Järnvägsstationer, gator och torg, parker, köpcentrum, osv. Vissa platser ägs av stat eller kommun, andra ägs privat (person eller företag). Naturligtvis kan ägaren (t.ex. genom en förvaltare) bestämma vilka regler som gäller för att uppehålla sig på deras plats. Du får exempelvis inte uppträda störande på ett torg, du måste följa trafikreglerna på våra gator osv.

Som skrivet, detta är min tanke - Har jag fel, någon som vet?

Helt rätt. Ägaren har rätt att bestämma vissa saker som rökförbud, men om platsen kan anses som offentlig plats finns det saker som ägaren inte kan bestämma över - som fotoförbud.

Att få fotografera på offentlig plats är en viktig demokratisk rättighet och därför kan inte en privat ägare få bestämma över något så viktigt.
 
froderberg skrev:
Nej. Det finns många platser som är offentliga som inte är offentliga platser i vår mening - biografer till exempel



Det var typ det jag sa fast ganska dåligt uttryckt.

Ägandet har inget med klassandet av offentlig plats eller inte. En galleria är ett ett överglasat torg och offentlig plats även om det har en privat ägare. Rummet står till allmenhetens förfogande.

Jag syftade mer på offentlig plats efter de rättigheter man förväntar sig ha där. Ägs marken av företag eller privatperson... vilket blir allt vanligare, kan ägaren förbjuda dig göra saker som annars är tillåtet på en kommunalt ägd "offentlig plats"
 
Ballerina skrev:
Ägs marken av företag eller privatperson... vilket blir allt vanligare, kan ägaren förbjuda dig göra saker som annars är tillåtet på en kommunalt ägd "offentlig plats"

Visst är det så. Han får förbjuda rökning eller skateboardåkning, men inte fotografering eller att folk skriver eller pratar.
 

Von Alkerdun skrev:
Inte ens polis/vakt för göra det utan beslut från åklagare såvitt jag har hört.

forry4U skrev:
Helt Rätt
/Göran

Helt fel måste tilläggas!
Skyddsvakt & Polis får beslagta film OCH kamera om överträdelse mot skyddslagen.
Se Lagen om samhällsviktiga anläggningar 1990:217 §39
Jag citerar:
Fotografier, avbildningar, beskrivningar och mätuppgifter som har kommit till genom förfarande som utgör brott enligt denna lag skall förklaras förverkade. Detsamma gäller föremål som använts som hjälpmedel vid brott mot denna lag, om det inte är uppenbart oskäligt.

Jag vet att detta är så för att det är mitt jobb helt enkelt. Notera även att beslagtagen utrustning blir förverkade, dvs. förstörda.
Och, ja det har skett vid ett flertal tillfällen. Så jag vill inte se er fotograferandes runt jobbet ;)
 
Var jobbar du??? :)
ifall man vill komma på "besök"

Jag hävdar min åsikt, fast OK med vissa undantag Militära skyddsanläggningar var liksom inte med i diskussionen..

/Göran
 
Nja Göran..
Tror inte att det blir några besök.. För ditt eget bästa.

Jo, jag tror iallfall att "Von Alkerdun" anvisade till just skyddsobjekt från ett tidigare inlägg. Därav även du, kan man ju säga.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.