Annons

För- respektive nackdelar med att köpa 30,5 m film och rulla egna kassetter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svänglyse

Avslutat medlemskap
För- respektive nackdelar med att köpa 30,5 m film och rulla egna kassetter?

Jag följer en del analogt fotograferande medlemmar här på FS, men jag har fått uppfattningen att de köper färdiga filmrullar. Själv ser jag en del fördelar med att fixa olika storlekar på dom.

Jag vill gärna höra alla bra och sämre erfarenheter av egen rullning, innan jag bestämmer mig för att eventuellt skaffa utrustning för det.

Jag följer en del analogt fotograferande medlemmar här på FS, men jag har fått uppfattningen att de köper färdiga filmrullar. Själv ser jag en del fördelar med att fixa olika storlekar på dom.

Jag vill gärna höra alla bra och sämre erfarenheter av egen rullning, innan jag bestämmer mig för att eventuellt skaffa utrustning för det.

Orsaken när jag laddade själv var priset men även att man väljer hur många bilder man vill ha för stunden. 10, 20, 30. Det blir lite mera spill om man inte laddar allt på en gång.

Har också slutat med det och det är väl lathet som är största orsaken. För typ 20 år sedan laddade jag all sv/vit film själv och det var för prisets skull.

Då fanns det även Kodak film på rulle som gav fem filmer och "fördelen" med dessa var att de var redan förberedda att rivas isär och fästas utan tejp efter vad som var en 36bilders längd. Det innebar att jag inte behövde någon speciell filmladdare utan stängde in mig i det helt mörka badrummet och laddade mina Kaiser filmpatroner utan tejp pch sax. Negativnumreringen blev också då som vanligt vilket jag har för mig den inte blir på 30.5m rullarna.

Fördelen med att ladda själv förutom priset är som sagts att man kan göra en del kortare filmer som man kanske sedan vill framkalla/pressa lite olika.

Nackdelar tyckte jag var att filmkassetterna (ej Kaisers utan billigare) slets en del dvs fick en tendens att släppa in lite ljus efter en del användning.
Vet inte varför men jag ville då ha numrering av negativen nedtill vilket inte fanns/eller stämde med 30.5m rullarna.

Men som sagt det var priset som var den stora orsaken till att ladda själv.

/Peter

Men nu har du slutat med det? :)

Har lagt det analoga åt sidan. Vem vet kanske kommer igång igen. Saknar möjlighet till mörkrum. Kassetterna var oftast gamla s/v eller så kunde man få i butik avlagda. Till slut var det ibland svårt att trycka till gaveln efter det man fäst filmen på spolen. Som sign Petwal skriver stämmer inte numreringen. Dessa förpackningar gjordes för bakstycken som tog hela rullen på en gång.

Kassetterna var oftast gamla s/v eller så kunde man få i butik avlagda. Till slut var det ibland svårt att trycka till gaveln efter det man fäst filmen på spolen.

Bra att veta.

Som sign Petwal skriver stämmer inte numreringen. Dessa förpackningar gjordes för bakstycken som tog hela rullen på en gång.

Hmm. Finns det någon penna eller annat man kan märka filmrutorna med?

Jag kan nog inte avhålla mig från att testa det här. :)
Verkar inte bli så dyrt att skaffa sakerna som krävs, så om jag ledsnar gör det inte så mycket.

Hmm. Finns det någon penna eller annat man kan märka filmrutorna med?

Jag kan nog inte avhålla mig från att testa det här. :)
Verkar inte bli så dyrt att skaffa sakerna som krävs, så om jag ledsnar gör det inte så mycket.

Beroende på vilken film du väljer så är de orfa numrerade från 01 till 99 så det finns definitivt mer än nog att ta av, tom så att man ofta snabbare kan skilja på olika kontakttartor osv så den delen behöver du inte oroa dig över...och det går ju alltid att märka i efterhand. Betänk dock att numreringen blir bak-fram då man först rullar upp spoolen innan man kör den genom kameran (men det blir rätt om man har en sådan kamera som exponerar bilderna från slutet av rullen först).

Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att gå tillbaka till att köra engångskasetter (frivilligt, filmtillgången styr ju alltid), det blir en massa mer skräp och slit-och-släng och man har inte samma kontroll. Sen kommer ju till detta att priset blir runt 1/2 av om man kör som vanligt vilket är en stark orsak.

Det är synd att en del filmer inte går att få tag i på bulk, de som jag saknar i svenska handeln idag är efke orth25, efke KB25 och efke KB100.

Glöm inte att även engångskassetter kan hjälpligt användas till detta om man bara sparar 2cm av filmtungan när man klipper av där man sen kan skarva på en bit...det gör att man tappar sista runtan men br att veta.
Testa både plast och metalkassetterna, det är verkligen en smaksak vilka man gillar bäst.

Glöm inte skriva på filmtungan vad det är för film och hur mycket det är i, kasetterna kan du ge löpnummer för att skilja dem åt. Ha för vana att alltid dra in hela filmtungan på en exponerad film, alternativt riv av läppen för att den inte ska kunna laddas i en kamera igen...det sparar in en ev tabbar med dubbelexponerade rullar.

Det var tider det, när Kodak levererade "410" förpackningar, men 5 rullar förkonfektionerade, så det var bara att rulla in i kasetter. Jag har hundratals Adoxkasetter, med påskruvbart lock, där spolen har en liten låsanordning, som gör det busenkelt att ladda.

Jag byggde också en filmladdare av en spolutrustning för smalfilm, som fick pris i Populär Fotografi som en av årets "Uppfinningar". Senare kom "dagsljusladdarna" som jag inte har provat.

Idag köper jag "bulkpack" och det har inte blivit så mycket hemladdat det senaste 15 åren, men jag tror grejorna finns kvar, som någon intresserad gärna får ärva. Hör av dig med PM.

Vänliga hälsningar
Bo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar