Annons

För-nackdelar med att skanna en svartvit papperskopia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
För och nackdelar med att skanna en svartvit papperskopia?

I jämförelse med att skanna ett negativ på en flatbädd...? Borde det inte vara bättre att kopiera fram en hyffsat bra papperskopia och sedan skanna den...???

Jag har ju fått för mig att skannade papperskopior blir mycket bättre än negativ skannade på en flatbädd.. eller??

Jo, du har helt säkert rätt. Fast då måste man ha ett mörkrum med hyfsad utrustning -- och den tid och kunskap som krävs för att göra en bra kopia. Att skanna ett neg kan ju alla...

Fördelen med att scanna ett negativ är ju att det går fortare. Nackdelen är att det ju inte är säkert att det blir "rätt".
Har nu efter tio år börjat förstå hur scannrar fungerar och det är att de jämnar ut gråskalan till något medelgrått. Så har man inte gjort en papperskopia och sett hur bilden ska vara "i verkligheten" kan det bli fel när man scannar.

Jo, du har helt säkert rätt. Fast då måste man ha ett mörkrum med hyfsad utrustning -- och den tid och kunskap som krävs för att göra en bra kopia. Att skanna ett neg kan ju alla...

Haha, fast det är ju mycket roligare att ta fram en riktigt bra kopia i mörkrummet ;)

Jag tänker som så att du skannar en bra kopierad 20x25 papperskopia, borde gå att få enorm upplösning ur det.. eller tappar man så mycket kvalitét på mellanhanden -alltså papperskopian?

Haha, fast det är ju mycket roligare att ta fram en riktigt bra kopia i mörkrummet ;)

Jag tänker som så att du skannar en bra kopierad 20x25 papperskopia, borde gå att få enorm upplösning ur det.. eller tappar man så mycket kvalitét på mellanhanden -alltså papperskopian?

En skanning från en print går sällan att dra upp mer än 200 %. Så har du en 20 x 25 cm som utgångspunkt är den maximala storleken du kan använda 40 x 50 cm. Har du en bra negskanner och kan skanna är resultatet alltid bättre, de skippar ju en generation.

Stefan

Det finns väl inget som säger att bilden ska se ut som den gör på papper? Bara för att det är så man alltid gjort förr.

Varje kopist har sin stil och det har skanneroperatören också. Som du erfarit så fordras det skicklighet och vana i båda professionerna. Alltså finns det inget facit. Men en rik tonskala har ju vanligen eftersträvats.

Varje kopist har sin stil och det har skanneroperatören också. Som du erfarit så fordras det skicklighet och vana i båda professionerna. Alltså finns det inget facit. Men en rik tonskala har ju vanligen eftersträvats.
Mja, jag tycker jag har fått till det rätt bra redan efter tre rullar:)

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Biogon 35/img029_2.jpg

Det jag menar är att det verkar lite konstigt att bara apa efter det resultat som brukar eftersträvas på fotopapper. Skanningen ger ju helt andra möjligheter, så varför inte börja behandla filerna som ett tredje medium, mellan analogt och digitalt?

Det finns väl inget som säger att bilden ska se ut som den gör på papper?

Nej då, håller helt med dig där.
Men är syftet med scanningen som ett alternativ till kontaktkopian att få se hur bilden blev i "oförfalskat" skick så kan en scannad version lura dig. Åtminstone de scannrar jag använt mig av.
Själv tillhör jag den kategorin fotografer som föredrar att skapa själva bilden i exponeringsögonblicket, och då vill jag förstås med en kopiering/scanning ta reda på om jag lyckats eller inte.

Min erfarenhet av att skanna svartvita neg är att bilderna blir väldigt svart-vita (utan mellantoner) och kornigare än en kopia. Men det beror förstås på skanner och mjukvara också.

Ett alternativ är att sätta förstoringsapparaten ovanpå en flatbäddsskanner, så får skannern väldigt mycket information att arbeta med.

Min erfarenhet av att skanna svartvita neg är att bilderna blir väldigt svart-vita (utan mellantoner) och kornigare än en kopia. Men det beror förstås på skanner och mjukvara också.

Ett alternativ är att sätta förstoringsapparaten ovanpå en flatbäddsskanner, så får skannern väldigt mycket information att arbeta med.

Att skanningen blir väldigt svartvit beror mest på de mediokra skanningsprogram som finns med till de flesta skannrar. En lösning är att skanna den som ett dia, då kommer man förbi de automatiserade kurvor som applcieras vid negativskanning.

Stefan

Det var ju en rysligt finurlig idé! Har du gjort det själv eller hört om någon som gjort det? Jag antar att man måste ha en stor mattskiva eller liknande att lägga på skannern, för annars finns ju inget att projicera bilden på.

Det var ju en rysligt finurlig idé! Har du gjort det själv eller hört om någon som gjort det? Jag antar att man måste ha en stor mattskiva eller liknande att lägga på skannern, för annars finns ju inget att projicera bilden på.

Jag har inte testat detta, men jag är mycket, väldigt mycket skeptisk till detta. En bra filmskanner ger ett bra resultat, om man ser till att komma förbi de begränsningar som finns i de erbarmliga program som finns med till skannrarna.

Stefan

En bra filmskanner är det få som har, själv får jag nöja mig med en medioker. Däremot har många en medioker flatbädd, och med en förstoringsapparat får man ett tillräckligt stort "original" för att skannerns skärpa inte ska avgöra resultatet. Man arbetar ju inte längre med en ruta på 36x24 mm, utan ett motiv stort som en storformatsfilm.

Eftersom jag har en duglig filmskanner har jag inte provat förstoringsskannern själv, men ja, en mattskiva av något slag behövs och skannerns lampa ska stängas av. Om man har dialock kan man ju bara lägga det åt sidan så att det får lysa upp bordet.

jag har en usel scanner i form av en canoscan 8800. Mellanformat blir skapligt men för småbild blir det mycket bättre att scanna en kopia framställd så traditionellt vis. Det där med att sätta scannern under förstoringsapparaten lät intressant. Man borde kunna göra som när man ställer in fokusen i mörkrummet, man lägger på ett papper och fokuserar på. Eller om man skulle köpa en storformatskamera och sätta in en scanner istället för filmhållare!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar