Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För mörka negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

LivanLivan

Medlem
Jag skulle vilja ha lite hjälp...
Jag har nyligen fått igång ett mörkrum hemma i källaren. När jag ska framkalla negativen så blir de konstiga. Om man tittar på kanterna, så ska ju de vara genomskinliga, men det är inte mina, de är "hela" och väldigt mörka. Det går att få fram papperskopior, men jag får belysa dem i säkert 12x30 sekunder. Jag har använt mig av Kodak Professional Tmax 400 - film och framkallaren är av samma märke. Min stoppvätska tog slut, så där använde jag ättika istället och sen fix. Framkallaren agiterade jag i cirka 7 minuter, stoppet någon min och fixet lika länge som framkallningen. Är 7 min för länge tro? Det stod så konstigt på flaskan så jag fattade inte hur länge jag skulle hålla på...

Tacksam för hjälp!

OM kanterna på negativen är mörka kan det tyda på att filmen är ljusskadad. Har du haft helt mörkt i rummet när du laddat framkallningsdosan?

Hej !

Hur ser filmen ut efter framkallning ?
Helt slöjad ?
även områdena mellan rutorna ?
lika i början resp slutet ?
kan man se något av märkningen på filmen ?
vilken färg ?

Det låter som ljusläck från något, visst är det möjligt att blanda frkl helt fel
men det borde inte slöja allt och kontrasten borde vara enorm.

fixet provas lämligen med startstumpen, fixa dubbla el tredbl. klarningstiden är lagom.

Tänk på att det måste vara helt mörk vid filmhantering, det tar 10+ min innan
man ser små läckor.

----

Här står massvis bra:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1501094#post1501094

//MW

Som flera redan har sagt, det är viktigt med totalt mörker när man laddar filmen i framkallningsdosan. Man kan inte ens ha mörkrummets röda lampa tänd när filmen laddas i dosan. Det röda ljuset exponerar filmen! (Det är endast fotopapper som är säkert för det röda ljuset).

Hoppas att du lyckas bättre med nästa film, det är värt att kämpa, för sedan när man börjar tillverka bilder i mörkrummet då är det ren magi som sker!

/C

Har du testat att lägga ner en oframkallad filmstump i en skvätt fix? Klarnar den efter några minuter?

OM kanterna på negativen är mörka kan det tyda på att filmen är ljusskadad. Har du haft helt mörkt i rummet när du laddat framkallningsdosan?
Jag har laddat den i mörkret, ja. Jag har täppt till alla springor i mitt mörkrum med tyg och liknande, men ska kolla så att jag inte missat nått...

Hej !

Hur ser filmen ut efter framkallning ?
Helt slöjad ?
även områdena mellan rutorna ?
lika i början resp slutet ?
kan man se något av märkningen på filmen ?
vilken färg ?

Det låter som ljusläck från något, visst är det möjligt att blanda frkl helt fel
men det borde inte slöja allt och kontrasten borde vara enorm.

fixet provas lämligen med startstumpen, fixa dubbla el tredbl. klarningstiden är lagom.

Tänk på att det måste vara helt mörk vid filmhantering, det tar 10+ min innan
man ser små läckor.

----

Här står massvis bra:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1501094#post1501094

//MW

Hela remsan ser likadan ut, helt slöjad och man kan inte se några märkningar. Min lärare tyckte att det såg ut som ljusskador, då negativet är nästan gulnat, jag tycker att det ser "bränt" ut, därför trodde jag att jag kanske agiterat frkl för länge... men det tror du inte? Jag har laddat filmen i helt mörker, jag har täppt igen alla springor, men det kan väl hända att jag missat, ska kolla igenom i gen. Tack!

Hej !

Gult ???

Det är inte så att du råkat få i någon sorts färgfilm ?

Det skulle i så fall förklara hela saken.

--------

Testa hela processen:

1 Fixet, ta en stump film , ex tungan från en film och stoppa i en skål med fix
görs i dagsljus, den ska bli genomskinlig efter ca halva angivna tiden,
och klar och transparent efter hela tiden.

Nu kan det finnas ett ljusgårdsskikt på filmen som ska lösas upp, så ta en ny bit
och stoppa i vatten några min, sen i fixet. ev så blir vattnet aningen fägat av detta.

Film fixeras lämlpligt ca dubbla klarningstiden.

2 framkallare, ta en ny bit film, stoppa i frmk, den ska bli svart, stoppa den sedan i lite fix
den ska fortfarande vara svart, men "klarare" görs fortfarande i dagsljus.

Släck ljuset och framkalla en ny filmstump, nu ska den bli klar och genomskinlig efter
frmk och fixering, lite besvärligare i mörker, men det går. det bör synas någon sorts
märkning på filmens kanter, ex filmtyp och rutnr.

Blir det så här så är det nog bra, om inte så är det något fel, är det bra så
klipp en ny laddtunga på filmen och ut och fotografera.

Här i testet behövs inget stoppbad, annars så ser en filmprocess
normalt ut så här: (Säkert protesterar någon)

Förvätning i vattten 2-5 min
Framkallning agitering ca var 30s (vänd dosan eller vrid på pinnen)
stoppbat ca 1 min
Fix Dubbla klarningstiden
Sköljning ca 5 min
HCA (fixförstörare) ej nödvändig, men ger bra hållbarhet.
Skölnjning ca 30 min.

//MW

Även kameror kan vara otäta, särskilt toycameror som Diana, Holga etc. Men det brukar vara partiellt, inte jämt över hela filmen.

Hej !

Gult ???

Det är inte så att du råkat få i någon sorts färgfilm ?

Det skulle i så fall förklara hela saken.

--------

Testa hela processen:

1 Fixet, ta en stump film , ex tungan från en film och stoppa i en skål med fix
görs i dagsljus, den ska bli genomskinlig efter ca halva angivna tiden,
och klar och transparent efter hela tiden.

Nu kan det finnas ett ljusgårdsskikt på filmen som ska lösas upp, så ta en ny bit
och stoppa i vatten några min, sen i fixet. ev så blir vattnet aningen fägat av detta.

Film fixeras lämlpligt ca dubbla klarningstiden.

2 framkallare, ta en ny bit film, stoppa i frmk, den ska bli svart, stoppa den sedan i lite fix
den ska fortfarande vara svart, men "klarare" görs fortfarande i dagsljus.

Släck ljuset och framkalla en ny filmstump, nu ska den bli klar och genomskinlig efter
frmk och fixering, lite besvärligare i mörker, men det går. det bör synas någon sorts
märkning på filmens kanter, ex filmtyp och rutnr.

Blir det så här så är det nog bra, om inte så är det något fel, är det bra så
klipp en ny laddtunga på filmen och ut och fotografera.

Här i testet behövs inget stoppbad, annars så ser en filmprocess
normalt ut så här: (Säkert protesterar någon)

Förvätning i vattten 2-5 min
Framkallning agitering ca var 30s (vänd dosan eller vrid på pinnen)
stoppbat ca 1 min
Fix Dubbla klarningstiden
Sköljning ca 5 min
HCA (fixförstörare) ej nödvändig, men ger bra hållbarhet.
Skölnjning ca 30 min.

//MW

Nej det är svartvit film jag har...

Oj så utförligt och bra, ska genast testa!
Tack så mycket!

Tänkte på en annan sak,

--Är det lysrör i"Mörkrummet" så kan de
flimmra och "efterlysa" länge (>10min) efter
att de släckts.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar