Annons

Fått paket men inte betalat

Produkter
(logga in för att koppla)

sannalw

Avslutat medlemskap
Jag köpte i början av februari ett objektiv begagnat över nätet från en liten butik. Jag skulle betala genom postförskott men när jag gick för att hämta ut paketet så gick det inte att betala men jag fick paketet ändå och fick skriva på.
Jag tänkte att dom skickar säkert en faktura men har ännu inte fått någon. så min fråga är betalar posten dom för mitt packet ändå eller gör dom det bara när min betalning gått in?
Jag antar att företaget ser att jag inte betalat om dom inte får pengar från posten, men är det mitt ansvar att skaffa en faktura eller betala på annat sätt? eller kan jag se det om att jag fick den gratis tills dom kontaktar mig?

tyvärr är det inte slut där, varan jag köpte är inte samma som den jag fick. i annonsen stod det att objektivet hade AF (har papperbevis på det) och det jag fick har det inte.. kan jag lämna tillbaka det om dom nu skulle komma och säga at jag ska betala eller kan jag då säga att jag fått fel vara?

tacksam för svar :)

Du bör nog ta kontakt med den du beställde varan ifrån och förklara hela problemet.

Självklart ska du betala om du har fått rätt vara, även utan att den har gått med postförskott, men genom att det är fel vara är det säljaren som har gjort fel, och du borde returnera varan. Jag gissar att det kan vara knepigt att få säljaren att betala returportot, men hur man än vänder det, kan du inte betrakta det som att du har fått varan om du inte också får ett klart meddelande om att så är fallet.

Så om du är nöjd med varan och har användning för den är det skäligt att betala den, men priset får du i så fall göra upp med säljaren. Annars ska du skicka tillbaka den, och kostnaden borde säljaren stå för, men det är ett relativt litet belopp som inte är mycket att bråka om.

Ett sätt att returnera på säljarens bekostnad är att begära returfraktsedel.

reklamation

i annonsen stod det att objektivet hade AF (har papperbevis på det) och det jag fick har det inte.. kan jag lämna tillbaka det om dom nu skulle komma och säga at jag ska betala eller kan jag då säga att jag fått fel vara?

Om du har köpt en vara med vissa specifikationer som sedan inte uppfylls av varan kan du reklamera den. Antingen kan företaget få lov att leverera "rätt" vara, alternativt bör du ha möjlighet att häva köpet. I ditt fall bör det då bli att du skickar tillbaks objektivet då du inte har betalat det ännu.

Konsumentköplagen är tydlig och säger:

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

För att du inte ska bli sittande med ett objektiv du inte vill ha måste du reklamera det felaktiga objektivet till säljaren enligt lagen:

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren

Alltså, hämtade du ut objektivet i februari så är det hög tid att du meddelar säljaren att det har blivit fel.

Vill du fortfarande ha ett objektiv från dem och de har möjlighet att leverera "rätt" objektiv kan det lösas enligt :

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Har de inget objektiv med AF så kan du hävda att du vill häva köpet enligt:

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Allt detta och mer därtill finns att läsa på: http://www.notisum.se/pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19900932.htm

Lycka till.

...och om det är ett företag med så dålig ordning ska man absolut begära en returfraktsedel och inte ligga ute med pengar som man sedan kanske aldrig får trots att man har rätt till det...

Samma sak skedde när jag köpte en X100 utav Goecker. Men de blev glada när jag hörde av mig och undrade hur jag skulle betala.

Hur ser det ut juridiskt om man inte vill betala?

Om varan är felfri och överensstämmer med beställningen är du skyldig att betala, annars har du rätt att reklamera, och då ska du återställa den till säljaren. Övriga villkor ska framgå av köpavtal; det kan finnas särskilda villkor om transportkostnad eller öppet köp, så att du kanske kan avbeställa en vara som du inte har fått, även om säljaren kan leverera den.

Men om du behåller en beställd vara som du har tagit emot, oavsett om det är fel vara i leveransen eller den har skickats utan faktura, så är du skyldig att betala den om inte säljaren meddelar dig något annat. Det första man ska göra är ta kontakt med säljaren.

tyvärr är det inte slut där, varan jag köpte är inte samma som den jag fick. i annonsen stod det att objektivet hade AF (har papperbevis på det) och det jag fick har det inte.. kan jag lämna tillbaka det om dom nu skulle komma och säga at jag ska betala eller kan jag då säga att jag fått fel vara?

En sak bör klargöras där: Är det objektiv verkligen helt manuellt vad gäller fokuseringen, eller är det så att det är skruvkopplat och därmed kräver att ditt kamerahus har en AF-motor?

I det sistnämda fallet så HAR ju objektivet autofokus men din kamer kanske inte kan utnyttja det på grund av avsaknad av skruvmotor.

Vad gäller betalningen är det såhär: Om posten släppt en PF_försändelse utan att ta betalt så är det deras huvudvärk. (De får man enligt instruktion inte göra även om kunden är "känd".)

När säljaren inte får sina pengar, och ser att paketet hämtats ut så kommer de troligen att kontakta posten. När det gäller en fodran mellan företag och privatperson så har man ju tre år (räknat ifrån sista aktualiserande) på sig att begära betalning. Vid en fodran mellan två företag så gäller tio år.

Om varan är felfri och överensstämmer med beställningen är du skyldig att betala, annars har du rätt att reklamera, och då ska du återställa den till säljaren. Övriga villkor ska framgå av köpavtal; det kan finnas särskilda villkor om transportkostnad eller öppet köp, så att du kanske kan avbeställa en vara som du inte har fått, även om säljaren kan leverera den.

Men om du behåller en beställd vara som du har tagit emot, oavsett om det är fel vara i leveransen eller den har skickats utan faktura, så är du skyldig att betala den om inte säljaren meddelar dig något annat. Det första man ska göra är ta kontakt med säljaren.

Hur lång tid har de på sig att kräva betalt?

Kan bli krångligt med obetalt postförskott. Har själv råkat ut för det. Betalade till företaget som sålt varan och tre månader senare krävde Posten pengarna från mig. Det löste sig som tur var. Inte kul att betala två gånger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar