Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får ljusa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

speakermacke

Avslutat medlemskap
Jag har en Canon Eos 300 D som jag fotograferar mycket från fotbollsmatcher med. Problemet är att jag får en hel del bilder som blir jättevita, där klubbemblemet ibland inte syns. Hur går man in i inställningarna och åtgärdar detta. Jag fotograferar mest med Sigma 70-300. Tacksam för hjälp så fort som möjligt!

I grunden är det ju så att om bilderna är för ljusa har du släppt in för mycket ljus till sensorn, alternativt haft för högt ISO. Lösningarna är alltså att antingen minska bländarens storlek, korta slutartiden eller sänka ISO.

I P, Tv eller Av fixar kameran det själv, om den kan. Men i Tv kan det vara så att utbudet av bländarinställningar inte räcker till. Det beror på vilken tid du använt.

Bilder behövs för att det ska gå att komma någon vart med en sån här tråd.

Hur gör jag det då?!

Jag får intrycket av att du behöver läsa på lite om exponering och hur du kan påverka en bilds exponering. Det är 3 saker du behöver lära dig och hur de samspelar och det är slutartid, bländare och ISO. Slutartiden är hur länge slutaren är öppen och släpper in ljus till sensorn, t ex 1/250 är en 250-dels sekund. Minskar du slutartiden från 1/250 till 1/150 så är slutaren öppen hälften så länge och du hinner släppa in hälften så mycket ljus. Du har ändrat exponeringen med 1 steg eller 1 Stop som används i engelskan.

Bländaren är hur stor öppning för ljusinsläpp du har inne i objektivet, bländarvärdet (f) anger förhålllandet mellan ett objektivs bränvidd och öppningen, t ex f/2,8 så anger man att öppningen är brännvidden/2.8. Det gör att ju större f-tal man har desto mindre öppning. Skalan för bländare ser vid en första anblick ut att ha väldigt konstiga steg, ...2,8-4-5,6-8-11-16..., ett stop mellan varje värde.. Det har med geometri att göra och om du har ett värde och tar det gånger roten ur 2 så får du nästa steg med lite avrundning. Bländaren, tillsammans med brännvidden, har stor inverkan på vilket skärpedjup du får.

ISO är i digitalkameror ett värde som anger hur mycket förstärkning (volym) man skruvat upp och det är som det ofta är med en radio, speciellt av lite sämre kvalitet, ju högre volym ju mer störningar. Stegen på ISO skala stämmer väl överens med de steg man har angående ljuskänsligheten på film, 100-200-400-800, ett stop mellan varje värde

Här finns en bra beskrivning och illustration om hur dessa tre egenskaper hänger ihop.
http://www.pbase.com/otfchallenge/the_basics
http://www.kamerasimulator.se/

Slutartiden är hur länge slutaren är öppen och släpper in ljus till sensorn, t ex 1/250 är en 250-dels sekund. Minskar du slutartiden från 1/250 till 1/150 så är slutaren öppen hälften så länge och du hinner släppa in hälften så mycket ljus. http://www.kamerasimulator.se/

Enkel och översiktlig redogörelse. En liten rättelse bara. (Det smög sig nog in en liten tankevurpa)
Du har lyckats vänt på tidsbegreppen. 1/150 är en LÄNGRE slutartid än 1/250. Alltså en ökning av slutartiden, inte en minskning som du skriver.
(Dessutom är inte en 150-dels sekund hälften av en 250-dels sekund. Skulle snarare vara en 125-delssekund du jämförde med. Men det lämnar jag därhän. Det har ju inte med tankevurpan att göra jag ville påpeka.)

Enkel och översiktlig redogörelse. En liten rättelse bara. (Det smög sig nog in en liten tankevurpa)
Du har lyckats vänt på tidsbegreppen. 1/150 är en LÄNGRE slutartid än 1/250. Alltså en ökning av slutartiden, inte en minskning som du skriver.
(Dessutom är inte en 150-dels sekund hälften av en 250-dels sekund. Skulle snarare vara en 125-delssekund du jämförde med. Men det lämnar jag därhän. Det har ju inte med tankevurpan att göra jag ville påpeka.)

HM, skrivfel från mig, tanken var rätt men texten fel, skulle stå 1/500. Läste det fler gånger innan jag skickade men när man vet vad det SKA stå så ser man inte att det står något annat.

En fundering i och med skrivfelet, är det inte längre möjligt att redigera sina inlägg i efterhand?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar