Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fånigt men - hur ska jag egentligen ladda i filmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Åh gud jag trodde kameran gått sönder! Det visade sig att ljusmätaren funkade jättebra men så hände nåt med frammatningen istället.

Det är så att det var lite krångligt att ladda i filmen på Minolta Uniomat:en - den fnurrade sig och höll på - men så fick jag äntligen igen locket.

När man "torrsköt" så gick frammatningsarmen (för filmen och att spänna slutaren) jättelätt.
Men när man fick i film så gick det lite trögare. Sedan efter en tio bilder ungefär så gick det inte att mata fram längre! Det tog stopp. Försökte ta it lite mer och jo, en bild till kunde man spänna upp och ta. Sedan stopp. Så jag stängde in mig i mitt mörkrum och öppnade bakluckan. Filmen var spänd som en fiolsträng och med mycket slit fick jag till slut ut härvan och kunde rulla ihop filmen.

Det var även konstiga märken i början på filmrullen. Vet inte alls hur dom kom dit. Jag måste i alla fall laddat fel. Det som inte kan vara så svårt!

Frågan som tråden egentligen handlar om är; ska man kanske trycka i flärpen på filmen (den mindre avsmalnande) i hålet på hjulet [ring 1. röd]? Jag gjorde inte det sist. Och det verkar inte heller logisk att man ska, men vem vet.

Sedan i mörket kändes det som om filmen även gått runt ljuhet till vänster [ring 2. grön] men jag kan ju känt fel.

Fånigt problem. Men problem blev det =)
 

Bilagor

  • uniomat.jpg
    uniomat.jpg
    34.5 KB · Visningar: 248
Om du med "runt" menade att filmen gick bakom hjulet (mellan hjulet och kameran) så blev det väldigt tokigt :)
 
Ja du ska trycka i den smala filmänden i springan på hjul (röd). Se också till att perforeringen passar in över piggarna på hjul (grön). Dra sedan fram en gång och se så att filmen fastnar och snurrar med i röda hjulet, och så att piggarna går in i perforeringshålen. När det är gjort kan du gärna spänna lite med veven som man drar tillbaka filmen med innan du stänger luckan. Dra sedan fram ett par gånger så är du framme vid ruta 1.
 
Ja du ska trycka i den smala filmänden i springan på hjul (röd). Se också till att perforeringen passar in över piggarna på hjul (grön). Dra sedan fram en gång och se så att filmen fastnar och snurrar med i röda hjulet, och så att piggarna går in i perforeringshålen. När det är gjort kan du gärna spänna lite med veven som man drar tillbaka filmen med innan du stänger luckan. Dra sedan fram ett par gånger så är du framme vid ruta 1.

Kan tillägga att efter ovanstående kan det vara bra att spänna filmen i kassetten genom att veva på återspolningsveven till det tar stopp. Om allt är okej rör sig sedan återspolningsveven nästa gång du drar fram filmen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.