Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
Spillkråka jajjamen!Spillkråka? Himla fräsigt, jag har nog aldrig sett en spillkråka förut! Tyvärr så kom jag inte så nära på grund av 300mm, men kul att ha sett en fågel jag inte sett förut i alla fall. Suget att spara ihop till en 150-600 är enormt!
Bilden nedan är väldigt croppad.
Visa bilaga 160595
krisljungberg
Aktiv medlem
Entita? Känns som den är lite för beige/brun på underkroppen jämfört med Talltita va? (har googlat lite ).
Fick ingen rolig bild på den dock. Mycket fåglar som hängde runt vid fågelmatarna här osv, vilket inte är svinspännande ur ett fotoestetiskt perspektiv. MEN, som nybliven hobbyfågelskådare (mja...) är det åtminstone kul att se andra fåglar än de vanliga jag brukar se!
Fick ingen rolig bild på den dock. Mycket fåglar som hängde runt vid fågelmatarna här osv, vilket inte är svinspännande ur ett fotoestetiskt perspektiv. MEN, som nybliven hobbyfågelskådare (mja...) är det åtminstone kul att se andra fåglar än de vanliga jag brukar se!
Graylingman
Aktiv medlem
I mina ögon en solkar entita.Entita? Känns som den är lite för beige/brun på underkroppen jämfört med Talltita va? (har googlat lite ).
Visa bilaga 160702
krisljungberg
Aktiv medlem
Som den nyfikna men ack så väldigt okunnige "fågelfotograf" jag är så kommer jag spamma den här tråden med allt jag kommer över när jag är ute med min lilla 70-300-milimetare. Som vanligt inga skarpa, fina kvalitetsfoton. Men jag vill ändå veta vad det är jag sett för något, så jag lär mig lite. Försöker googla och så men tycker inte det är helt lätt ändå alla gånger!
Hur som haver. På väg hem på E22an så stannade jag till vid ett ställe för att spana lite över åkrarna och fångade den här. Det är väl någon vråk av något slag antar jag?
Hur som haver. På väg hem på E22an så stannade jag till vid ett ställe för att spana lite över åkrarna och fångade den här. Det är väl någon vråk av något slag antar jag?
Tbirder
Aktiv medlem
Ormvråk.Som den nyfikna men ack så väldigt okunnige "fågelfotograf" jag är så kommer jag spamma den här tråden med allt jag kommer över när jag är ute med min lilla 70-300-milimetare. Som vanligt inga skarpa, fina kvalitetsfoton. Men jag vill ändå veta vad det är jag sett för något, så jag lär mig lite. Försöker googla och så men tycker inte det är helt lätt ändå alla gånger!
Visa bilaga 160710
krisljungberg
Aktiv medlem
Ormvråk.
Tack så hjärtligt!
Flash Gordon
Aktiv medlem
pdahlen
Aktiv medlem
ÄgretthägerVar ute med hundarna vid Ålviken norr om Björlanda kile i går kväll. Såg då en vit häger. Hade tyvärr enbart med mig en 35/1,4 på en Fuji X-H1. Alldeles fel objektiv för avståndet till fågeln. Går det trots det svara på vilken typ av vit häger det är?Visa bilaga 160722
krisljungberg
Aktiv medlem
Nu har den här nybörjaren lämnat skogen för ett ögonblick och gett sig ut i en mer marin miljö. För några månader sedan hade jag aldrig kunnat tro att det skulle vara så spännande att se en vanlig mås. Men det var det. Nu behöver jag bara lära mig vad exakt det är jag sett för några lirare!
1. Skrattmås?
2. ?
3. Storskarv?
4. Gråtrut?
5. Trodde i min enfald att det var typ Kanadagäss-honor, för dom hängde ihop med kanadagässen, men efter lite research kanske det är grågäss? Eller någon slags hybrid stod det om också.
Ja, förutom gräsänder och kanadagäss så var det nog det jag fick med mig hem idag. Jag hoppas ni står ut med att jag kommer lägga upp alla dessa nybörjarfåglar.
1. Skrattmås?
2. ?
3. Storskarv?
4. Gråtrut?
5. Trodde i min enfald att det var typ Kanadagäss-honor, för dom hängde ihop med kanadagässen, men efter lite research kanske det är grågäss? Eller någon slags hybrid stod det om också.
Ja, förutom gräsänder och kanadagäss så var det nog det jag fick med mig hem idag. Jag hoppas ni står ut med att jag kommer lägga upp alla dessa nybörjarfåglar.
tj57
Aktiv medlem
Nu har den här nybörjaren lämnat skogen för ett ögonblick och gett sig ut i en mer marin miljö. För några månader sedan hade jag aldrig kunnat tro att det skulle vara så spännande att se en vanlig mås. Men det var det. Nu behöver jag bara lära mig vad exakt det är jag sett för några lirare!
1. Skrattmås?
Visa bilaga 160740
2. ?
Visa bilaga 160741
3. Storskarv?
Visa bilaga 160742
4. Gråtrut?
Visa bilaga 160743
Visa bilaga 160744
Bild 2 är en skäggdopping.
Bild 3 är en storskarv
tj57
Aktiv medlem
Ka
Svårt att se i telefonen.
Måsarna ger jag mig inte på.
Grågås på sista bilden.
Thomas
Kanske bild 2 är en gråhakedopping.Bild 2 är en skäggdopping.
Bild 3 är en storskarv
Svårt att se i telefonen.
Måsarna ger jag mig inte på.
Grågås på sista bilden.
Thomas
krisljungberg
Aktiv medlem
tj57
Aktiv medlem
Den främre är absolut skäggdoppingHär är en annan bild när dom var två som låg och vilade. Skäggdopping i vinterdräkt? Ser lite ut så på den bortersta i alla fall.
Visa bilaga 160745
Thomas
Oförbätterlig
Aktiv medlem
Så även den bakreDen främre är absolut skäggdopping
Thomas
Oförbätterlig
Aktiv medlem
1. Skrattmås?
Visa bilaga 160740
2. ?
Visa bilaga 160741
3. Storskarv?
Visa bilaga 160742
4. Gråtrut?
Visa bilaga 160743
Visa bilaga 160744
2 och 3 har du svar på redan.
Den första är en skrattmås som du säger. 4 är också min bästa gissning ung gråtrut. Bild nr 5 är sex st rena grågäss. Gäss bildar gärna blandflockar, grågås och kanadagås hybridiserar ibland. Men dessa är rena grågäss.
krisljungberg
Aktiv medlem
Tack så hjärtligt, Daniel!
krisljungberg
Aktiv medlem
Stod och diskade när det fladdrade till i ögonvrån. Ett stort gäng vad jag antar är starar flög omkring som galningar för att sen sätta sig på huset mitt emot och i trädet strax utanför. Jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig lagt märke till dom förut riktigt? Tycker inte jag ser dom så ofta när jag bara är ute liksom, vilket är skumt när dom var så många i stor grupp mitt bland bostadshusen. Så prickiga och fina! Borde verkligen tänkt på det innan.
krisljungberg
Aktiv medlem
Starar, de samlas i stora grupper nu för flygning söderut, googla svart sol det är något att fotografera
Jävlar! Vilket kaos ;D