Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få i gång gimp i kubuntu 11.04

Produkter
(logga in för att koppla)

mickej79

Aktiv medlem
Jag försöker starta gimp men den står bara och laddar och inte händer något mer. någon som vet vad det kan bero på?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk
 
öppna en terminal, skriv gimp, tryck enter, felmeddelanden i terminalen? Utan ngn form av felmeddelande blir allt en gissningstävlan.
Om du har vana vid IRC skulle du kunna göra ett försök tt fråga på #ubuntu-se (irc.freenode.net)
 
Vad menar dom med det?

It's a bug; #742516 at launchpad.
There is a workaround at Launchpad;
- change GTK+appearance to Rayleigh
- start Gimp and stop it
- change GTK+ appearance back to oxygen.

This seems to work for me.
 
Senast ändrad:
It's a bug; #742516 at launchpad.
There is a workaround at Launchpad;
- change GTK+appearance to Rayleigh
- start Gimp and stop it
- change GTK+ appearance back to oxygen.

This seems to work for me.

Underligt, verkar som att dom har ändrat tema, startat gimp och sedan ändrat tillbaka igen..
i ubuntu 10.10:
System > preferences > apperence > theme

i 11.04 vet jag ej helt 100.
 
För er som orkar läsa hela konversationen så finns bugrapporten här. Personligen tycker jag att det är riktigt tråkigt att 11.04 släpptes utan fix, och att den fortfarande inte har en.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gimp/+bug/742516

Tydligen beror det på att en gimp-katalog inte skapas som den ska. Skapar man en katalog .gimp-2.6 i sin hemkatalog så verkar det fungera sedan.
 
Tack så mycket. det funkade. Tråkigt att man måste göra så för o få igång det... Men nu är mitt gimp på engelska. går det att få på svenska?
 
Tack så mycket. det funkade. Tråkigt att man måste göra så för o få igång det... Men nu är mitt gimp på engelska. går det att få på svenska?

Är du säker på att du vill ha det på svenska? Dom flesta tutorials och annan hjälp på nätet är på engelska.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.