Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Få bort halo effekt
- Trådstartare Micke7406
- Start datum
Ventures
Aktiv medlem
Kromatisk aberration eller CA som orsakas av objektivet. Jag använder Lightrooms automatiska funktion. Photoshop måste ha en motsvarande.
Här var ett exempel: https://www.youtube.com/watch?v=dixMfNcVu-E
iSolen.se
Guest
Kromatisk aberration eller CA som orsakas av objektivet. Jag använder Lightrooms automatiska funktion. Photoshop måste ha en motsvarande.
Använd inte denna, det försämrar färgupplösnignen, det är en gammal teknik.
Använd helst den som finns inbyggt i din raw-konverterare, den kollar var du har för objektiv och kan ta bort det mycket effektivare utan att tappa skärpa. Samma finns i LR/PS men är inte lika bra men är ändå rätt ok, så använd någon autofunktion.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
När jag fotograferar vita blommor får jag ofta en blå halo effekt runt kanterna.
Hur får jag enklast bort det i ps ?.
Jag har provat med inre glöd men det fungerade inte.
Tips mottages gärna, Lägger upp en bild för att visa problemet.
Om du fotar i RAW kan du använda de korrigeringsfunktioner som Ola skrev om tidigare. Annars inte.
iSolen.se
Guest
Om du fotar i RAW kan du använda de korrigeringsfunktioner som Ola skrev om tidigare. Annars inte.
funkar inte auto CA-borttagning på jpeg?
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Jo, flera kameramodeller erbjuder automatisk borttagning av CA i JPEG. För Nikon skall detta vara objektivoberoende. Hos Canons nyare modeller görs detta för flertalet Canonobjektiv endast. Panasonic och Olympus tror jag båda generellt tar bort CA. Fuji tror jag tar bort det åtminstone för Fujiobjektiv. Övriga märken är jag mindre säker på. Observera dock att CA på bilden tycks inträffa utanför fokusplanet och kan då vara longitudinell CA som inte automatiskt tas bort och kan vara knepigare att bli av med i bildredigeringsprogram också.
iSolen.se
Guest
Jo, flera kameramodeller erbjuder automatisk borttagning av CA i JPEG. För Nikon skall detta vara objektivoberoende. Hos Canons nyare modeller görs detta för flertalet Canonobjektiv endast. Panasonic och Olympus tror jag båda generellt tar bort CA. Fuji tror jag tar bort det åtminstone för Fujiobjektiv. Övriga märken är jag mindre säker på. Observera dock att CA på bilden tycks inträffa utanför fokusplanet och kan då vara longitudinell CA som inte automatiskt tas bort och kan vara knepigare att bli av med i bildredigeringsprogram också.
Jag trodde man kunde ta bort CA med automatfunktionen även på jpeg, om det inte redan är borttaget förstås
Axiell CA går bra att ta bort med tillverkarens egen raw-konverterare.
I PS säger den inte vad den tar bort mer än CA. Camera Raw 9.1 stödjer kameraprofiler så korrigeringen ta hänsyn till objektiv åtminstone vad gäller Nikon, tar säkert alla kameramärken.
TS: Om du kan, kör tillverkarens egna RAW-konverterare för att fixa sånt här.
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Min upplevelse är att det fungerat klart bättre med RAW men det behöver inte vara sanningen. Har du fått bra resultat med JPG-filer så ändrar jag mig.
iSolen.se
Guest
Min upplevelse är att det fungerat klart bättre med RAW men det behöver inte vara sanningen. Har du fått bra resultat med JPG-filer så ändrar jag mig.
Kör inte jpeg
iSolen.se
Guest
Blev lite bättre i raw-konverteraren men fortfarande inte 100, Men gör jobbet lite mindre jobbigt.
Skicka gärna rawfilen. Vore kul prova. Lägg den i typ dropbox eller vad du nu föredrar.
iSolen.se
Guest
Blev ett sista test där jag drog ner purple max och nådde en nivå jag är nöjd med.
bilden är 200% inzoomad.
Du drar väl inte ner lila för hela bilden?
Micke7406
Aktiv medlem
Du drar väl inte ner lila för hela bilden?
Haha...Nej självklart inte
iSolen.se
Guest
Haha...Nej självklart inte
Om inte borttagningen i raw-konverteraren räcker brukar jag klona in närliggande färg.
En sak att tänka på är att dålig CA finns på alla bilder om inte automat borttagningen är på. Och det sänker skärpan även om man inte kan se CA.
El-Bonko
Aktiv medlem
Blev ett sista test där jag drog ner purple max och nådde en nivå jag är nöjd med.
bilden är 200% inzoomad.
Ett problem där är ju att korrigeringen har käkat upp färgen i pistillerna, eller vad de nu heter. Jag vet inte vilken RAW-konverterare du använder, men i Lightroom och Photoshop brukar det hända när man är oförsiktig med överstrålningskorrigeringen ("defringe" på engelska).
Micke7406
Aktiv medlem
Ett problem där är ju att korrigeringen har käkat upp färgen i pistillerna, eller vad de nu heter. Jag vet inte vilken RAW-konverterare du använder, men i Lightroom och Photoshop brukar det hända när man är oförsiktig med överstrålningskorrigeringen ("defringe" på engelska).
Ok, Jag använder PS RAW-konverterare.
Jag gjorde bara ett lite snabbt test nu för att se hur det fungerade.
Micke7406
Aktiv medlem
Om inte borttagningen i raw-konverteraren räcker brukar jag klona in närliggande färg.
En sak att tänka på är att dålig CA finns på alla bilder om inte automat borttagningen är på. Och det sänker skärpan även om man inte kan se CA.
Ok tack för tipset. Nu får den vara på för jämna.
Nästa steg får nog bli att köpa ett bättre objektiv då jag snålade lite på den biten.
iSolen.se
Guest
Ok tack för tipset. Nu får den vara på för jämna.
Nästa steg får nog bli att köpa ett bättre objektiv då jag snålade lite på den biten.
Det är förstås det allra bästa men alla objektiv har problemet.
Prova att använda din tillverkares rawkonverterare med auto de-CA.
Det är grejer...