Det kommer så mycket nya modeller nu för tiden att det är svårt att hitta jämförande tester på alling. Dessutom brukar en enda test inte utgöra någon säker grund för ens val - nästa test kan visa på såväl för- som nackdelar om sådant som är väsentligt för just dig, vilket gör att "rangordningen" för din del kan bli helt annorlunda.
Jag har nån gång emellanåt tittat på lite jämförande tester av action kameror när jag inte haft nåt bättre för mig... Är inte speciellt intresserad för egen del, men har i alla fall provat några stycken, bl.a en av de nyare - Sony AZ1. Som därför inte var med i Råd & Röns artikel, och än mindre deras X1000V.
Skulle kunna ge en generaliserad bild av för- och nackdelar med olika modeller, men om jag i stället ska försöka svara på din specifika fråga, så, Ifall din ENDA anledning till att byta är att du vill ha längre batteritid, är det nog inte så mycket idé att byta kamera för den sakens skull. Batteritiden kan visserligen skilja, men inte så extremt mycket. Såvida nu inte Contour GPS råkar vara speciellt dålig i kallt väder, för i så fall kan det ju vara aktuellt för dig att byta - till nåt. Jag har i och för sig sett lite tester där man har provat batteritider, men ALDRIG i kyla.
Vad man annars behöver göra är att ansluta ett yttre, större batteri ifall man vill ha längre drifttid. Skulle detta vara bekvämare än att byta batteri? Det som behövs är att din kamera kan drivas med extern strömförsörjning. Vet inte hur det är med din Contour, men de GoPro och Sony actionkameror jag tittat på har haft denna möjlighet.
.