Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färglaser/vax?

Produkter
(logga in för att koppla)

wikman

Aktiv medlem
Min laserskrivare håller på att ta slut och bläckstrålen sjunger på sista versen... Jag funderade på om man skulle satsa på en färglaser eller vax skrivare för att slippa ha flera maskiner.

Är det någon som har erfarenhet av Xerox Phaser maskiner i kombination med fotoutskrifter? (typ denna)

Tyvärr tog de bort systemet med gratis svart vax när Xerox köpte upp den tidigare tillverkaren...

Jag har bara använt föregångaren till andra färgutskrifter, inte foto.

Vi har en Phaser 8200 på jobbet och den är klart bättre än de flesta färglasrar jag sett. Men den kan inte konkurrera med en ny bläckstråle med bra papper pga lägre dpi och färre färger att pytsa ut.

Däremot så ger den en fin blank känsla på alla papper.

\Tomas

Har ingen erfarenhet som Tomas har när det gäller vaxskrivare men har sedan ca. 2 år Xerox Docucolor A3-A4 färglaser. En skrivare som gör fantastiska utskrifter till ett rimligt lågt pris mycket på grund av att den inte är speciellt kräsen när det gäller papperskvalitén men en viss betydelse finns ändå. Men till fotoutskrifter så har den mer att önska av, 600x600 dpi räcker väl men den kan inte mäta sig med nutidens nya bläckstråleskrivare oavsett fabrikat. Det du bara skall tänka på när/om du köper en bläckstråle är hur ofta den kommer till att vara verksam. Skiljer på t.ex. HP och Epson beträffande skrivarhuvudet vilket inte har en ringa betydelse på prisbilden. Mitt råd Niklas är att det är bläckstråle som gäller idag. Häls//Ronney

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar