Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Färgfilmsframkallning...
- Trådstartare VW-55
- Start datum
loidor
Avslutat medlemskap
Jupp, det var uppe för bara ett par veckor sen. Iaf jag och Fredrikru gjorde försök. Negativen gick att använda, men i mitt fall innebar det för mycket extraarbete då jag fick ställa om hela scannern för varje bild, ungefär. Man får kvar en tjock brun filmbas.
Sex trådar under dig ligger den tråden, förresten ;-)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111470
Sex trådar under dig ligger den tråden, förresten ;-)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111470
fredrikru
Aktiv medlem
Körde själv i Agfa Rodinal efter tipps från fotosidan. Tycker att du ska testa på någon utgången film. Kör gärna lite högre temperatur typ 25 grader för C41 processen ligger väl på 38 grader normalt. Jag körde lite längre fixeringstid än vad jag brukar köra med Tmax film. Se på tråden och försök räkna om tiden från Rodinal till D76 och testa. Är tveksam att det går att köra slutresultatet i förstorings aparat men det bra för mig att scanna det.
för mig blev slutresultatet i svartvitt.
för mig blev slutresultatet i svartvitt.
Telesto
Ny medlem
Hej!
Om jag minns rätt så är det på följande vis färgprocessen går till:
Det ljuskänsliga ämnet i fotografiskt material är siversalter, som vid framkallningen över går till metalliskt silver och blir svärtan i bilden. Silversalterna kan alltså inte återge ett färgmotiv. För att lösa detta består en färgfilm av 3 lager, som vart och ett är känsliggjorda för varsin av de tre grundfärgerna rött, grönt och blått.
För att få färgen i bilden att framträda måste man avlägsna silvret i bilden efter framkallningssteget. Detta görs i fixeringsbadet, som i C-41-processen är ett blekfixerbad, när silvret i bilden bleks bort framträder fägerna som låg gömda under. Alltså är bilderna "svartvita" efter framkallningsbadet även i C-41.
När man istället framkallar i svartvit process försvinner inte silvret i bilderna. Vad jag förstår är den skitbruna bakgrunsfärgen också något som skulle blekts bort av blekfixet om man framkallat på vanligt vis. Däri ligger också förklaringen till att det går att få fram vissa skiftningar i negativen trots att man framkallat i svartvit kemi, färgen finns där men syns knappt för allt silver.
Stoppar man negativen i en förstoringsapparat blir resultatet ungefär som en kraftigt underexponerad bild, kontrastlöst och detaljfattigt.
Nu är det en tid sedan jag fick det här förklarat för mig så det kan hända att någon detalj blivit fel, men jag hoppas att det jag skrev känns relevant och kanske sprider lite ljus över hur processerna fungerar.
Om jag minns rätt så är det på följande vis färgprocessen går till:
Det ljuskänsliga ämnet i fotografiskt material är siversalter, som vid framkallningen över går till metalliskt silver och blir svärtan i bilden. Silversalterna kan alltså inte återge ett färgmotiv. För att lösa detta består en färgfilm av 3 lager, som vart och ett är känsliggjorda för varsin av de tre grundfärgerna rött, grönt och blått.
För att få färgen i bilden att framträda måste man avlägsna silvret i bilden efter framkallningssteget. Detta görs i fixeringsbadet, som i C-41-processen är ett blekfixerbad, när silvret i bilden bleks bort framträder fägerna som låg gömda under. Alltså är bilderna "svartvita" efter framkallningsbadet även i C-41.
När man istället framkallar i svartvit process försvinner inte silvret i bilderna. Vad jag förstår är den skitbruna bakgrunsfärgen också något som skulle blekts bort av blekfixet om man framkallat på vanligt vis. Däri ligger också förklaringen till att det går att få fram vissa skiftningar i negativen trots att man framkallat i svartvit kemi, färgen finns där men syns knappt för allt silver.
Stoppar man negativen i en förstoringsapparat blir resultatet ungefär som en kraftigt underexponerad bild, kontrastlöst och detaljfattigt.
Nu är det en tid sedan jag fick det här förklarat för mig så det kan hända att någon detalj blivit fel, men jag hoppas att det jag skrev känns relevant och kanske sprider lite ljus över hur processerna fungerar.
tedmaster
Medlem