Annons

Färgen i raw

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hallå!

Jag har börjat använda Raw som standard, men det finns tillfällen då jag ångrar det, varför?

Jo... Jag använder ett bildprogram som heter ACDSee för att titta på bilderna/ Raw filerna för att bestämma vilken bild jag skall redigera.
I ACDSee ser raw bilden ganska bra ut, men då jag startar photoshop raw för att spara ut bilden till en JPG direkt (denna gång ansåg jag att bilden såg bra ut utan behov av redigering) Ja då är alla färger och ljus nollställda till någon mer tråkig variant, och det blir snarare en jakt med inställningar för att försöka återfå den bild som jag såg i bildprogrammet ACDSee.

Då Acdsee kan se hur raw bilden skulle ha sett ut med kamerans autoprogramatik till jpg direkt får mig att undra över om detta är färdigskrivet i raw filen? Kan man på något vis i photoshop raw trycka på en knapp för att se hur kameran skulle använda sina inställningar alltså en AUTO kamera knapp??? SNälla jag vill inte behöva gå över till JPG igen :(

Jag förstår inte varför du vill fota i RAW?
Det känns inte som att du har så mycket att vinna på det med det arbetsflödet som du beskriver.

Om ACDSee visar bilden precis som kameran så beror det nog på att det inte visar råbilden utan ten inbyggda JPG-previewen.

Alla råkonverterare har sin metod för att skapa en synlig bild av rådatat. Det finns alltså inget rätt eller fel, bara olika tolkningar. Du kan ju sen dessutom justera desa genom att dra i alla möjliga reglage för att få bilden så som du vill ha den. Oftast t.o.m. spara din egen grundinställning så att bilderna får dina personliga startvärden istället för programmets inbyggda startvärden.

Jag förstår inte varför du vill fota i RAW?
Det känns inte som att du har så mycket att vinna på det med det arbetsflödet som du beskriver.

Okej, du hängde inte med på vad jag är ute efter uppenbarligen.

Jag använder jämt raw och tycker det är helt underbart att få full kontroll över bilder.

Men ibland då jag tittar genom kollektionen finns det bilder som är precis SÅ som jag vill ha dem. Och då ska jag ur raw filen ta ut bilden till en JPG fil utan att behöva redigera.

Öppnar jag raw bilden finns det en auto knapp och en default knapp. Autoknappen gör att färgerna blir helt vrickade jämfört med det kan ser i kameran eller ACDSee.

Vad gör man åt det?

"Om ACDSee visar bilden precis som kameran så beror det nog på att det inte visar råbilden utan ten inbyggda JPG-previewen."

Okej, kan jag komma åt den inbyggda jpg-previewen utan att behöva trycka print screen?

Då jag menar att jag börjat fota med raw som standard, menar jag inte att jag just har börjat med raw .. nej nej! Men jag har jämt fotat med både raw och jpg, detta tycker jag dock börjar ta aningen stor plats så jag har ställt in att fota enbart med raw. Men nu i efterhands så har jag börjat tveka och blir nog så att jag går tillbaka till att fota med båda igen, om man inte kan få ut "Jpg preview" bilden ur råfilen direkt vill säga. Det är bra att ha något att jämföra med ibland också.

a) Använd kameratillverkarens egen råkonverterare
eller
b) Ställ in en, som du tycker, bättre standardinställning i Camera Raw

Tror du missuppfattat RAW o kontrollen över bilden.
Men om previewen är precis som du vill ha den så låna den i DPP och exportera ut JPG filen.
För övrigt så så låter som du ska leka med att bildbehandla RAWfiler för det är det man
Ska göra med dom!

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Okej, du hängde inte med på vad jag är ute efter uppenbarligen.

Jag använder jämt raw och tycker det är helt underbart att få full kontroll över bilder.

Men ibland då jag tittar genom kollektionen finns det bilder som är precis SÅ som jag vill ha dem. Och då ska jag ur raw filen ta ut bilden till en JPG fil utan att behöva redigera.

Öppnar jag raw bilden finns det en auto knapp och en default knapp. Autoknappen gör att färgerna blir helt vrickade jämfört med det kan ser i kameran eller ACDSee.

Vad jag menade var att om du använder RAW för att få full kontroll över bilden men ändå strävar efter att få ut en jpg som ser exakt ut så som den visas i ACDSee så hade det ju varit smidigare att direkt fota i högsta jpg-läget. Då är ju den valda bilden redan färdig!

Men om du ändå vill ha MÖJLIGHETEN att kunna justera dina bilder men bara IBLAND välja att ha dem som du ser dem i ACDSee så har jag inte någon lösning. Jag vet inte hur ACDSee jobbar med profiler.

/ Kalle

Hallå!

Jag har börjat använda Raw som standard, men det finns tillfällen då jag ångrar det, varför?

Jo... Jag använder ett bildprogram som heter ACDSee för att titta på bilderna/ Raw filerna för att bestämma vilken bild jag skall redigera.
I ACDSee ser raw bilden ganska bra ut, men då jag startar photoshop raw för att spara ut bilden till en JPG direkt (denna gång ansåg jag att bilden såg bra ut utan behov av redigering) Ja då är alla färger och ljus nollställda till någon mer tråkig variant, och det blir snarare en jakt med inställningar för att försöka återfå den bild som jag såg i bildprogrammet ACDSee.

Då Acdsee kan se hur raw bilden skulle ha sett ut med kamerans autoprogramatik till jpg direkt får mig att undra över om detta är färdigskrivet i raw filen? Kan man på något vis i photoshop raw trycka på en knapp för att se hur kameran skulle använda sina inställningar alltså en AUTO kamera knapp??? SNälla jag vill inte behöva gå över till JPG igen :(

I min kamera kan man välja att få ut både en RAW fil och en jpg. Blir ju dubbelt så många filer att hålla på med men du kan ju alltid slänga de jpg som inte blir bra...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto