Annons

Externa hårddiskar till MacBook

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekan

Aktiv medlem
Jag håller på att gå över från PC till Mac.
Har alltid kört in mina bilder på två externa hårdiskar direkt, en "arbdisk" och en "back-up disk".
De senaste åren har jag använt Iomegas 2TB diskar.
Men nu måste de formateras om jag ska använda dem ihop med MacBooken. (Gäller alltså nya oanvända diskar) Och när min datorhandlare gjorde det gick det bara att skapa mappar för 4GB!

Hur gör ni andra som har Mac?

Lite hjälp kanske

Hej

Jag antar att datorhandlaren formaterade till FAT-32 vilket gör att filerna/mapparna max får vara 4gg.
Om du bara ska använda hårdisken till din mac skulle jag föreslå att du formaterar den till Mac OS extended.
Detta gör du som jag beskriver nedan. Kom ihåg att detta raderar allt på disken så se till att du har sparat informationen någon annan stans först.

Program-verktygsprogram-skivverktyg-markera din externa hårddisk- markera radera och välj Mac OS extended journalförd-tryck sedan på raderaknappen. Detta formaterar om din hårddisk till ett filformat som möjliggör större mappar.

Lycka till

//Batte

Jag antar att datorhandlaren formaterade till FAT-32 vilket gör att filerna/mapparna max får vara 4gg.
Om du bara ska använda hårdisken till din mac skulle jag föreslå att du formaterar den till Mac OS extended.

Tack!
Probelmet är just det att jag behöver helst kunna använda dem till bägge systemen under en övergångsperiod (lång).
De är formaterade i FAT-32. Finns det inget annat sätt för att funka i bägge systemen?

OM jag skulle formatera dem i Mac OS extended. Kan jag då se filerna på en PC men inte skriva till dem från en PC? För mina gamla (PC-) hårddiskar kan jag läsa i Macen men inte skriva till.

För då skulle det kunna vara okay.... Åhhh jag ogillar verkligen teknik...

Ett format man kan använda sig av är NTFS (Windows), men då behöver du ett program som gör att macen kan läsa filerna. Det gör dock att både pc och Mac kan läsa och skriva till hårddisken. Dessa program kostar lite pengar.

Inte lätt det här med teknik :)

Tack Erland!
Batte, när du skriver "lite pengar" vad menar du då... allt är ju relativt!
För ditt förslag låter onekligen väldigt smidigt.

Ett format man kan använda sig av är NTFS (Windows), men då behöver du ett program som gör att macen kan läsa filerna. Det gör dock att både pc och Mac kan läsa och skriva till hårddisken. Dessa program kostar lite pengar.

Inte lätt det här med teknik :)

Jag använde ett tag Tuxedo NTFS for Mac, men det blev riktigt rejält segt (i princip oanvändbart) att läsa disken då...

Tack Erland!
Batte, när du skriver "lite pengar" vad menar du då... allt är ju relativt!
För ditt förslag låter onekligen väldigt smidigt.

Googla NTFS for Mac, tror det finns två företag som gör program som jag sett, paragon och ett till. Kostar runt 100-200kr tror jag.

Hoppas du får det att funka

Du kan ju formattera diskara som exFat, då slipper du 4 BG-begränsningen för filer/mappar.
Dock är det fortfarande ett sämre filsystem än NTFS el HFS.

Till NTFS kan du konvertera utan att behöva formattera om diskarna. Paragons NTFS-implementation hörs vara snabb.

Bra varning Stefan!
Paragons verkar då intressant. Tack Adl för tipset.
Är det någon som har det?

Föresten, nu när mina nya diskar är omformaterade (till FAT-32), så behövs det göras igen... typ avformateras, om jag ska använda ett NTFS filsystem?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto