Annons

extern eller studio blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danielbeck84

Aktiv medlem
Hej

har inte fotat på detta sett innan något så är helt ny på detta. Har inte heller använt blixten så jätte mycket heller.

Min sambo vill att jag ska ta lite porträtt bilder på henne.

Jag har en Olympus FL50R som jag tänkte använda till att börja med.

Har köpt ett stativ & ett blixt sko som man kan vinkla & sätta fast paraply till blixten


Om man tycker att det är kul & skulle villa ta mer ska man sikta in sig på studio blixtar eller skulle det fungera att använda Olympus FL50R blixt & kanske köpa till en till eller gör man bort sig om man köper en till Olympus FL50R blixt?


Skulle Olympus FL50R blixt vara för klena för att användas med softboxar i olika stolikar?

Skulle man kunna räkna ut på något sått hur stor softbox man kan ha på en Olympus FL50R blixt?
 
Med studioblixtar har du inställningsljus och kan bedöma resultatet direkt. Med simpla kamerablixtrar är du "blind" när du fotograferar.
 
Det finns ett väldigt begränsat utbud av softboxar och andra tillbehör för vanliga externa blixtar. De tillbehör som finns är avsedda för den "mobila studion", lätta och snabba att ta med och sätta ihop och ta isär. Jag har ingen aning om hur bra/dåliga Pentax blixtar är så jag kan/bör inte yttra mig om dem. Själv jobbar jag mycket med Nikons externa blixtar och med paraply och softboxar till dem tycker jag de gör ett utmärkt jobb. Åtminstone med Nikons blixtar så är det inte en särskilt billig lösning, men väldigt flexibel - något jag uppskattar som bröllopsfotograf. Kanske inte svar på din fråga, mest mina åsikter och tankar om externa blixtar.
 
Hej har inte fotat på detta sett innan något så är helt ny på detta. Har inte heller använt blixten så jätte mycket heller. Min sambo vill att jag ska ta lite porträtt bilder på henne.
Jag har en Olympus FL50R som jag tänkte använda till att börja med. Har köpt ett stativ & ett blixt sko som man kan vinkla & sätta fast paraply till blixten Om man tycker att det är kul & skulle villa ta mer ska man sikta in sig på studio blixtar eller skulle det fungera att använda Olympus FL50R blixt & kanske köpa till en till eller gör man bort sig om man köper en till Olympus FL50R blixt? Skulle Olympus FL50R blixt vara för klena för att användas med softboxar i olika stolikar? Skulle man kunna räkna ut på något sått hur stor softbox man kan ha på en Olympus FL50R blixt?

www.kaffebrus.nu har studioblixtar i alla prisklasser, för att passa många olika användare!Ett set med 2x110Ws, paraplyer och medföljande stativ är en bra början för att få snygga bilder hemma i vardagsrummet eller sovrummet. En lös kamerablixt kostar oftast mer. Den blixten du har kan du använda som slav och sätta snyggt hårljus med.
 
Tack för era svar & tankar runt detta.

Blir nog att man får fundera på att kanske skaffa i framtiden studio blixtar just att man ser lite hur ljuset kommer att falla när man fotograferar.

Kan vara en bra början & sen om man vill så kan man ju om man vill ha lite mobilt så kan man ju skaffa en blixt till som olympus FL50r.

Om man märker att man vill ta en del bilder ute & på platser där man inte kan använda studio blixtarna.

Skulle man kunna använda det blixt packetet http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html till hel kropps foto om man skulle tycka att det är kul?

Kan vara gott att lägga pengarna så man har lite utrymme att fota så man inte efter ett år tycker att det hade varit bra att köpa nya saker för att ta hel kropps bilder & sådant.

det här med blixtar känns rätt nytt & en hel del att tänka på & siffror & saker som man inte har lärt sig hel än. Men det är ju en kul utmaning att lära sig att använda.
 
Jag började 2005 med de 110 ws blixtarna. De går fortfarande varma vid varje session, men jag har sedan dess skaffat ett till sådant set för att kunna ha ljus från lite fler håll.

Sen har det under årens lopp ropats in nån blixt på auktion och så , så det är en salig blandning som används på bilderna i mina gallerier.
 
Tack för tipsen & det var kul att se några bilder så som är tagna med sådan blixtar.

Får kolla in den hemsidan lite mer när man har tid har inte vart hemma så mycket idag så man har bara läst & kollat snapt har idag
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.