Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt till Nikon d5200

Produkter
(logga in för att koppla)

martinwennberg

Aktiv medlem
God dag! Här kommer ett långt inlägg!

Jag är i färd med att införskaffa en extern blixt till min d5200.
Jag har tittat lite på Yongnou YN-565EX som verkar riktigt bra
till ett hyfsat pris.
Jag vill kunna använda den "vid sidan om" kameran och så vitt
jag förstår så har d5200 inget kommando-läge så hur går jag till
väga då? Kan man trigga den med den inbyggda blixten eller
behöver jag sladd emellan eller någon slags sändare?
Vad är att föredra?
En annan sak jag undrar över är det här med maximal synkning.
På d5200 är den 1/200sek, men jag har inte riktigt greppat vad det är.
Innebär det att jag inte kan fota med slutartider över den siffran?
T.ex: Jag har tänkt prova att fota skateboard-åkning. Då tänker
jag mig att köra i kontinuerligt läge med en slutartid kring 1/1000,
kommer blixten att hänga med i de svängarna då?
 
Jag är i färd med att införskaffa en extern blixt till min d5200.
Jag har tittat lite på Yongnou YN-565EX som verkar riktigt bra
till ett hyfsat pris.
Jag vill kunna använda den "vid sidan om" kameran och så vitt
jag förstår så har d5200 inget kommando-läge så hur går jag till
väga då? Kan man trigga den med den inbyggda blixten eller
behöver jag sladd emellan eller någon slags sändare?
Vad är att föredra?

Enklaste metoden är en sladd, men det har förstås en del praktiska svårigheter. Jag använder en radio-trigger som jag tycker fungerar bra. Enda nackdelen är att blixten inte fungerar i iTTL-läge, bara i manuellt läge, men jag har förstått att det finns mer avancerade radio-triggers som klarar av TTL också.

En annan sak jag undrar över är det här med maximal synkning.
På d5200 är den 1/200sek, men jag har inte riktigt greppat vad det är.
Innebär det att jag inte kan fota med slutartider över den siffran?
T.ex: Jag har tänkt prova att fota skateboard-åkning. Då tänker
jag mig att köra i kontinuerligt läge med en slutartid kring 1/1000,
kommer blixten att hänga med i de svängarna då?

Blixten kommer att hänga med, men inte din slutare. Nederdelen eller överdelen på bilderna kommer att bli svart eftersom blixten har blixtrat klart innan ridån har rullat klart. Frågan är snarare om blixten hinner laddas om tillräckligt snabbt om du tänkte fota i kontinuerligt läge.

Grejen är att det tar 1/200 sekund för slutaren att passera hela sensorn. När man fotar med kortare slutartid så börjar bakre ridån att slutas innan främre ridån har öppnat klart. Hela sensorn är alltså inte exponerad samtidigt. Om då då bränner av en blixt så blir bara en remsa av bilden exponerad av blixten.

Slutartiden brukar dock sällan vara något problem. Blixten brinner klart på 1/10000 sekund, så den fryser rörerelserna nästan oavsett slutartid, men andra ljuskällor i bilden kan ställa till problem.
 
Enklaste metoden är en sladd, men det har förstås en del praktiska svårigheter. Jag använder en radio-trigger som jag tycker fungerar bra. Enda nackdelen är att blixten inte fungerar i iTTL-läge, bara i manuellt läge, men jag har förstått att det finns mer avancerade radio-triggers som klarar av TTL också.

Tack för bra svar!

Det kanske får bli en sladd eller en sån radio-trigger då.

Vad är viktigt att tänka på annars när man ska köpa sig en blixt?
Har du någon du kan rekommendera till de användningsområden jag
beskrivit? Yongnou har ett stroboskop-läge som verkar intressant, men
den borde finnas hos de flesta andra blixtar?
 
Vad är viktigt att tänka på annars när man ska köpa sig en blixt?

För dig som tänker fota mycket kontinuerligt så är det viktigaste att den klarar av att ladda upp sig tillräckligt fort för att hänga med i fem bilder per sekund. Det beror också till viss del på vilka batterier som du stoppar i den.

Jag är dock ingen expert på blixtar. Jag har en Nikon SB-600 till min kamera och en radio-trigger som jag köpte eftersom min D5100 inte hade något kommando-läge. Min nuvarande D7100 lär visst ha det, men jag har aldrig använt det eftersom det är beroende av kamerans inbyggda blixt, och den vill jag sällan använda eftersom det liksom förtar vitsen av lös blixt.
 
Vissa Yougnuo blixtar har inbyggd radiomottagare, så om du köper en sändare så slipper du bry dig om commando/optisk slav.
Fast beroende på vad du hade tänkt fota så kan det vara värt att investera i en blixt med TTL.
 
Vissa Yougnuo blixtar har inbyggd radiomottagare, så om du köper en sändare så slipper du bry dig om commando/optisk slav.
Fast beroende på vad du hade tänkt fota så kan det vara värt att investera i en blixt med TTL.

För dig som tänker fota mycket kontinuerligt så är det viktigaste att den klarar av att ladda upp sig tillräckligt fort för att hänga med i fem bilder per sekund. Det beror också till viss del på vilka batterier som du stoppar i den.

Jag är dock ingen expert på blixtar. Jag har en Nikon SB-600 till min kamera och en radio-trigger som jag köpte eftersom min D5100 inte hade något kommando-läge. Min nuvarande D7100 lär visst ha det, men jag har aldrig använt det eftersom det är beroende av kamerans inbyggda blixt, och den vill jag sällan använda eftersom det liksom förtar vitsen av lös blixt.

YONGNUO YN-565EX verkar ha TTL så om jag införskaffar den samt en TTL-kabel såsom
denna: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/3133523/nikon-ttl-blixtkabel-sc-28
bör jag väl kunna köra på det? Tänker mig att radio-sändare är lite dyrare så det får
bli en fråga när man blivit lite mer erfaren..
Sen undrar jag lite om det här med blixtens ledtal, vad är ett bra ledtal?
Yongnou har ett ledtal på 58 om jag inte missminner mig...
 
Sen undrar jag lite om det här med blixtens ledtal, vad är ett bra ledtal?
Yongnou har ett ledtal på 58 om jag inte missminner mig...

Ledtalet talar om blixtens styrka. Enkelt utryckt så kan du räkna ut vilken bländare du skall ha på kameran vid ett visst avstånd till motivet. enligt Bländare=Ledtal/avstånd
Exempel: Ledtal = 58m , Avstånd = 10m ==> Bländare 5,6
( Om blixten är inställd manuellt på full styrka )

Men detta har ingen direkt praktisk betydelse om man använder TTL.
Då kan man istället räkna omvänt. Dvs hur långt bort motivet maximalt kan vara vid en specifik bländare: Maxavstånd = Ledtal / Bländare.
Exempel: Ledtal 58, Bländare 2.8 ==> Maxavstånd: 20 meter

MEN det är viktigt att kolla under vilka förutsättningar som ledtalet anges!
Normalt är det ISO 100, men olika blixttillverkare kan ange ledtalet för olika ISO. Så det gäller att vara observant.
Dessutom så har blixtarna zoom så att man kan ändra vinkeln som blixten lyser ut. Om du zoomar in blixten så koncentreras ljuset och ledtalet innom det upplysta området blir större.

Exempelvis så anger Nikon att deras SB-910 att den har ledtal 34. Medan Yongnou anger 58 för sin blixt.
Vilken är starkast? Siffran säger att Yongnou är starkast,
MEN: Yongnoun är angiven vid 105mm medan Nikons blixt är angiven vid 35mm
Räknar man om Yongonoun så motsvarar det ungefär ett ledtal på 39 m på Nikons sätt att räkna. Så Yongnoun är fortfarande starkare, men skillnaden är inte så stor i praktiken ( ca 1/2 bländarsteg).
 
Ledtalet talar om blixtens styrka. Enkelt utryckt så kan du räkna ut vilken bländare du skall ha på kameran vid ett visst avstånd till motivet. enligt Bländare=Ledtal/avstånd
Exempel: Ledtal = 58m , Avstånd = 10m ==> Bländare 5,6
( Om blixten är inställd manuellt på full styrka )

Men detta har ingen direkt praktisk betydelse om man använder TTL.
Då kan man istället räkna omvänt. Dvs hur långt bort motivet maximalt kan vara vid en specifik bländare: Maxavstånd = Ledtal / Bländare.
Exempel: Ledtal 58, Bländare 2.8 ==> Maxavstånd: 20 meter

MEN det är viktigt att kolla under vilka förutsättningar som ledtalet anges!
Normalt är det ISO 100, men olika blixttillverkare kan ange ledtalet för olika ISO. Så det gäller att vara observant.
Dessutom så har blixtarna zoom så att man kan ändra vinkeln som blixten lyser ut. Om du zoomar in blixten så koncentreras ljuset och ledtalet innom det upplysta området blir större.

Exempelvis så anger Nikon att deras SB-910 att den har ledtal 34. Medan Yongnou anger 58 för sin blixt.
Vilken är starkast? Siffran säger att Yongnou är starkast,
MEN: Yongnoun är angiven vid 105mm medan Nikons blixt är angiven vid 35mm
Räknar man om Yongonoun så motsvarar det ungefär ett ledtal på 39 m på Nikons sätt att räkna. Så Yongnoun är fortfarande starkare, men skillnaden är inte så stor i praktiken ( ca 1/2 bländarsteg).

Tack tack för ett bra och gediget svar! Nu är jag lite mer med i matchen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.