Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringsur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte att jag skulle sluta rycka i sladden när jag gör mina svartvita bilder. Har tittat lite på LPL:s exponeringsur och undrar om de är bra. Framförallt om den enklare modellen är bra.

Annars antar jag att Paterson P2000 eller vad den heter är tämligen standard hos klubbar och skolor...

Tips mottages tacksamt på prisvärda timers...

Mvh
Maverick

1001, 1002, 1003, 1004, o s v

Lågbudgetvarianten är en äggklocka av elektronisk modell från Clas Ohlsson för 49:- med sora knappar och siffror som räknar både upp och ned. Syns bra i mörkrumsljuset. Förstoringsappraten kopplad till en grenkontakt med strömbrytare för distinkt till och frånslag manuellt. Funkar fortfarande bra för mig, Onogranhet ca ½ sekund...

/Roland som kan klockan och tycker att moderna hjälpmedel förstör konsten ;-)

Jag kollade på Photax hemsida vilka Exponeringsur de har. De verkar sannerligen avancerade!

Det exponeringsur jag har har en ratt med visare som man ställer in tiden steglöst efter en skala. Sedan trycker jag på knappen. Lyfter jag knappen lite och för den åt sidan så lyser det så länge den är i det läget. Det fungerar för mig, och jag behöver ingen annan.

Alla exponeringsur hos Photax är mer avancerade än min. (Min fars egentligen).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar