Annons

Exponeringstider för nattfoton.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan Petersson

Aktiv medlem
Jag håller på att försöka nattfotografera.
Motiven kan vara tex. trädsilluett med stjärnhimmel som bakrund eller ett motiv som "målas" med ficklampsljus. Som jag har fått det förklarat skall bilden tas med blåfilter för att ljuset skall bli ok.

Nu över till min fråga:
Min kamera mäter bara upp exponeringstider 30 sekunder med den största bländaren.
Min tanke är att öka ISO talet till tex.ISO 1000 och mäta med en bättre lämpad bländare varvid en slutartid ges i sökaren. Kameran sätts därefter på läge "bulb" och ISO talet ställs ner till laddad film.

Finns det någon formel eller regel för hur den föreslagna tiden kan översättas till en film med lägre känslighet ?

Jag har dessutom för mig att tid skall läggas på om slutartiderna blir långa.

mvh


Dan Petersson

PS är det någon som kan ge mig lite tips för "ljusmålning" ?
 
Dan Petersson skrev:
Finns det någon formel eller regel för hur den föreslagna tiden kan översättas till en film med lägre känslighet ?

Jag har dessutom för mig att tid skall läggas på om slutartiderna blir långa.

Det är enkelt att översätta tider mellan olika filmkänsligheter. Dubblera tiden när du halverar ISO-talet.

Jo... du ska lägga på lite extra tid vid exponeringar över en halv sekund eller så. Det är det som kallas ''reciprocitet'' och de ungefärliga tiderna beskrivs i databladet för din film (titta på tillverkarens hemsida).
 
Säg att du kör en ISO 100 film med ett f/5.6 objektiv.

Då kan du ju lämpligen mäta i ISO 1600 eller 3200. Varje fördubblig/halvering av känsligheten motsvarar ett bländarsteg (4, 8, 16,32 eller i det här fallet kanske det blir 5.6, 11, 22) och en fördubbling/halvering av slutartiden.

Om du då får 30 sek (30") på bländare 5.6 och ISO 1600 så kan du ju halvera 16 tills det blir hundra och sedan dubblera tiden lika många gånger.

Om jag har räknat rätt skulle exponeringen alltså bli 8 minuter (bulb) f/5.6 och känsligheten inställd på 100 ISO.

Om du sen vill ha bländare 22 istället för att få bättre skärpedjup får du ju köra 32 minuter istället. AAARRGH!!!

Sen måste man pga. reciprocitetseffekten förlänga slutartiden med X antal steg (fördubblingar!) beroende på hur lång slutartiden var normalt...
Enligt Terjes bok "Naturen som fotomotiv" skulle Kodachrome 25 ha fyra till fem stegs förlängning vid slutartider längre än 20 sekunder. = DUBBELAAAAARRRGH
Alltid någon glädje över att den filmen försvann... :(

Med nyare filmer får man väl titta på databladen och/eller experimentera.

Terje kanske kan svara på vad som gäller för nyare filmer. - Han verkar ju hålla på en hel del med lågljusfoto... (var det där en underdrift?)

Förresten Terje, jag tror jag har hittat ett räknefel/tryckfel i din bok på sidan 121. Det står att 4096 sekunder blir 68 minuter och 26 sekunder när det iaf enligt wincalc blir 68 minuter och 16 sekunder! :eek:

:p

Nu när jag ändå är igång kanske jag borde gå och räkna lite matte...

:eek:
 
LeadHead skrev:

Terje kanske kan svara på vad som gäller för nyare filmer. - Han verkar ju hålla på en hel del med lågljusfoto... (var det där en underdrift?)

Förresten Terje, jag tror jag har hittat ett räknefel/tryckfel i din bok på sidan 121. Det står att 4096 sekunder blir 68 minuter och 26 sekunder när det iaf enligt wincalc blir 68 minuter och 16 sekunder! :eek:

:p

Nu när jag ändå är igång kanske jag borde gå och räkna lite matte...

:eek:

Ojsan, skrivfel i MIN bok... Men tack så mycket för påpekandet. Vi får hoppas att boken nu snart kommer ut i ny och något reviderad upplaga. Särskilt nattfoto är ett område som kommer att få mycket större yta i en eventuell ny upplaga.

En artikel om nattfoto, med rätt mycket ny egen kunskap i ämnet kommer här på fotosidan om några veckor.

fotohälsningar
Terje
 
Terje skrev:

En artikel om nattfoto, med rätt mycket ny egen kunskap i ämnet kommer här på fotosidan om några veckor.

fotohälsningar
Terje

:D Det låter jättekul Terje.
Jag har läst "Night & Low-light Photograaphy-A Complete Guide" av Bob Gibbons och Peter Wilson två gånger pärm till pärm så lita på att jag ser fram i mot den artikeln.



Dan: När jag fotograferar på natten använder jag alltid bländare f/5.6 för att med tiden lära mig den ungerfärliga exponeringen som behövs. Då har jag bara tiden som variabel att hålla reda på.
Och så massor med alternativexponeringar. Förhoppningsvis sitter någon.
 
Hej, jag tror du tänker foto med färg, men om du vill fota med svartvitt kan du ta nedanstående tabell (som inte blev så bra här...) tas som en lathund. Den är för vanlig S/V-film, inte T-kornsfilmer som har mycket mindre reciprocitetsavvikelser. Tabellen är tagen från "Using the View Camera" av Steve Simmon. Den ändrade tiden, vilken blir ganska lång efter några få uppmätta sekunder, är framtagen för att få teckning i lågdagrarna. Lägg märke till att man måste reducera framkallningstiden för att inte högdagrarna då ska skena iväg och bli blockerade.

Reciprocitet
vanlig film, ej t-korn

uppmätt, ändrat, ändrframk
1s 2s -10%
2s 5s -10%
4s 10s -15%
8s 30s -20%
15s 1min -20%
30s 2min30s -25%
1min 5min -25%
2min 15min -30%
4min 30min -30%

/Erik
 
Dan Petersson skrev:

PS är det någon som kan ge mig lite tips för "ljusmålning" ?





Om du ska skriva en text som svävar i bilden är ett enkelt knep att du (eller den som skriver) står med ryggen mot kameran och riktar ficklampan/ljuskällan bakåt (mot kameran alltså).
Detta för att slippa tvingas göra skrivtecknen spegelvänt.

Hängde du med?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar