Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

exponeringsproblem vid landskapsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
när jag ska fota en fin solnedgång så blir alla mina bilder allldeles för mörka. detaljer som stenar vid vattnet försvinner och allt som blir kvar är mörker och så antagligen en felexponerad himmel. nån som har nåt förslag? när jag använder en gammal automatisk liten kamera istället för systemkameran blir det oftast mycket bättre. det här gäller såväl när jag använder ett vidvinkel som ett 60 mm macro (i brist på annat)

tack!
 
Du behöver ett avtonat gråfilter.
Eller
En dubbelexponering med 2 rätta exponeringar.

Anledningen är enkel, systemkameran inte är förlåtande, den exponerar för hur/var DU mäter ljuset.
 
Hm, kan det inte vara så att du mäter ljuset lite fel då? jag tycker ofta att en DSLR mäter ljuset mycket mer noggrannt och därmed inte så förlåtande, så jag brukar spotmäta på en punkt i landskapet jag tycker är hyfsat neutral, typ en bit bredvid solen. (Inte titta rakt på solen genom kameran, farligt farligt!) Sen får man helt enkelt ta en tre fyra exponeringar innan man är nöjd ju.

En annan sak, i tuffa ljusförhållanden får man ju ibland acceptera att kameran inte fixar det dynamiska omfånget i bilden, det är väl helt enkelt för stora skillnader mellan mörkt och ljust. Då är det ju bättre att exponera så ljust som möjligt utan att för den skull bränna ut högdagrarna. DÅ kan man oftast ta fram en hel del i mörka partier senare i Photoshop eller likn. Såg ett bra knep här:

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/u-contrast-masking.shtml

Mvh

Hanning
 
jag ringde och hörde med scandinavian photo och killen jag snackade med sa att det inte fanns vanliga filer att bara skrubva på utan att jag behövde en hållare och en adapter och sen filtret. lät lite mysko tycker jag :) Jag trodde att filter bara var nåt man skruvade på helt enkelt. detta gällde tydligen bara de avtonade filtret. ett NV(tror jag) filter skulle visst gå att skruva på men det kostade 600 spänn. iofs samma pris som dom andra tre delarna jag skulle behöva om jag valde ett gråtonat. ännu en djungel :)
 
Anledningen är att avtonade filter normalt helt enkelt är en bit rektangulärt glas (eller plast) som är tonad från mörk till tranparant. Filtret kan med sedan röra upp och ned i hållaren och på så sätt kan man välja vilka delar man vill "mörka ned" (normalt vill man ju mörka ned allt ovanför horisonten),
På ett cikulärt filter som man bara skruvar fast så går det ju inte att justera vilket gör det svåranvänt vid landskapsfotografering.
 
Med det cirkulära filtret får du nästan alltid samma komposition i bilden. Det kan vara trist om du t.ex. vill ha med 80% förgrund och bara en liten del himmel. Köp Cokin P hållare. Du behöver också adapterringar med samma diameter som dina objektiv har. Man skruvar på adaptern på objektivets filtergänga. Sen glider ringen på filterhållaren.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.