Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eventuell varning för säljare av 350d här på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Jag bjöd på en auktion på ebay igår där en 20d såldes billigt, idag ser jag att eventuellt samma säljare har satt in en annons här på FS med en billig 350d.
SÅ långt är allt väl, kanske lite skumt dock, jag svarade och frågade hur mycket han fick för 20d:n, han svarade att han inte hade nån 20d, jag frågade det fanns många i storlien som skulle flytta utomlands och sålde sin fotoutrustning, han sa att det var 3 från deras mediaavdelning.

Ser ni likheten?:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=27019

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=7524666755

Jag konfronterade honom och skickade skärmdump, han sa att han skulle gå till polisen.

Ni bedömmer själva om ni vill sätta in pengar hos honom...
 
Han hävdade att han hade fått en massa svar, vet ej om det var sant eller ej.
Jag vet inte om antalet bedragare har ökat, men jag tycker nästan att medlemmar borde kunna kommentera annonser/sätta in en varningsflagga på en annons.
 
Det måste vara synnerligen ovanligt med två personer från samma ort som säljer varsin kamera av samma anledning och dessutom har samma namn!
 
Bra inlägg!
Jag tror att det är lätt att vara alltför blåögd beträffande sånt här. Att betala i förskott låter vanskligt. Speciellt när annonsören har en profil, som den aktuella...hmm. Hur löser man bäst den här typen av betalningar, så att det passar både köpare och säljare på bästa sätt? Blocket har väl ngn sorts variant där man betalar in till Blocket, som sedan håller pengarna tills man själv kunnat inspektera varan.
Mvh Glenn
 
Sånt här löser man enklast genom att åka och hämta varan där den är.

Om det är långt borta så struntar man i det.
 
Skum budgivning det var på 350d'n. 6600 direkt till 9000 utav personer som aldrig köpt något tidigare heller.
 
Han blev medlem på E-bay den 18/6 och fotosidan den 21/6 vilket gör att det luktar skumt.
Sålde den på E-bay också, undra hur han tänkt sig om man skulle hämta den.
 
Bråttom
+ Billigt
+ Förskottsbetalning
= Varning!


Sade säljaren varför han skulle gå till polisen?
 
Det är tre budgivare som bjudit över varandra elva gånger samt ett utgångsbud. Köp aldrig något av en säljare med noll sålda/köpta prylar på e-bay. Ligger det dessutom bara bud från personer med noll historik är det mer än röd flagg på affären.
 
Akta er för den här typen av annonser

Även EOS10D har varit med i denna typ av annonser.
Där man skall förskottsbetala halva beloppet o sedan resten vid leverans.

Eos 350D fanns det i förra veckan en kille på blocket som vill sälja väldigt billigt för 3500kr för ett hus, skulle förskottsbetals osv.
MEn när man svarar att man vill hämta den, så får man inget svar tillbaks, talar för sig själv...

Här gäller det att inte vara blåögd helt enkelt.
Förnuft före snålhet.

Även mobiltelefoner samt Biljetter till konserter osv är föremål för denna typ av brott, Benäms "Manchett-BRott" hos Polisen.
 
hmm, han hinner inte svara på frågor eftersom han inte har ngn dator...
Hur ska han då kunna genomföra en affär då han har kameran ute på auktion?
Han lämnar inte heller ngt tel.nr!
Dock finns personen ifråga på eniro.se (2st i storlien) om det nu är hans rätta namn...

J-vligt skumt!

/PG
 
Mediaavdelning??

Eftersom jag själv kommer från Storlien så undrar jag vilket företag som skulle ha en "mediaavdelning" med 3 pers.??? Tror inte ens att det finns 3st 350D i detta lilla samhälle med ca 100 innevånare...
 
Senast ändrad:
Förmodligen samma person i Storlien fast med ett fast nummer och ett mobilnummer som står på en annan adress. Det lustigaste tycker jag dock är att han fått tag på en landskodad kamera:

"På fredag drar jag utomlands till det nya jobbet! :D
Därför har jag ingen användning av kameran längre."

Kan väl bara vara Canon som sysslar med sådanan idiotier ;o)
 
Jag vill också minnas att det fanns en kille ifrån storlien som sålde 12st EOS 350D som saknade orginalkartong osv , dock såldes dessa med kvitto , programvara och objektiv osv.
Hur nu detta kan vara möjligt...
Lite frågor man kan ställa sig är:

Varför skulle Canon låta en firma sälja 12st hus utan kartong billigt, långt under halva priset?
 
964 skrev:
Varför skulle Canon låta en firma sälja 12st hus utan kartong billigt, långt under halva priset?
Varför inte? Canon bryr sig knappast om någon knäppskalle vill sälja ett gäng kameror till förlustpris.

I det aktuella fallet är det dock knappast troligt att kamerorna existerade.

PD
 
964 skrev:
Jag vill också minnas att det fanns en kille ifrån storlien som sålde 12st EOS 350D som saknade orginalkartong osv , dock såldes dessa med kvitto , programvara och objektiv osv.
Hur nu detta kan vara möjligt...
Lite frågor man kan ställa sig är:

Varför skulle Canon låta en firma sälja 12st hus utan kartong billigt, långt under halva priset?
Typ skolfoto som byter upp sig till 20D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.