Annons

EU avskaffar tull

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Ett nytt frihandelsavtal kommer att innebära att tullen på bland annat videokameror (och, såvitt jag förstår, kameraobjektiv) försvinner. Förutom att detta kanske ger oss billigare prylar borde det innebära att den för många irriterande gränsen på 30 minuter för videoinspelning med stillbildskameror kan försvinna.

Tullavgifterna ska "fasas ut under en treårsperiod".

Återstår

Då återstår frågan om vi idag har några tullavgifter mot Japan som kommer att avvecklas. I så fall kan vi väl räkna med billigare kameraprylar?!

Då återstår frågan om vi idag har några tullavgifter mot Japan som kommer att avvecklas. I så fall kan vi väl räkna med billigare kameraprylar?!

Det är till exempel tull på objektiv och videokameror. Om tullen försvinner kan vi nog räkna med billigare varor ur till exempel de kategorierna. Eller var det din fråga? Inte helt lätt att veta vad du menar, vad är det som återstår?

Min fråga

Min fråga var ju dels om detta innefattade Japan och dels om vi då kunde räkna med billigare kameraprylar som objektiv och dyl.

Verkar som

Det verkar som om du redan gjort det och har svar på frågan. Frågan är då varför du måste vara typig och inte istället kan svara (åtminstone i en bisats)?

Det verkar som om du redan gjort det och har svar på frågan. Frågan är då varför du måste vara typig och inte istället kan svara (åtminstone i en bisats)?

Idag är det 14 % på videokameror, 6,7 % tull på objektiv och ingen tull på digitalkameror. Följande länder skulle innefattas av det nya handelsavtalet om det skrivs under (enligt pressreleasen):

The European Union and its 28 Member States; Albania; Australia; Canada; China; Colombia; Costa Rica; Guatemala; Hong Kong, China; Iceland; Israel; Japan; Korea; Malaysia; Mauritius; Montenegro; New Zealand; Norway; the Philippines; Chinese Taipei; Singapore; Switzerland; Thailand; Turkey; and the United States

Det verkar dock kunna ligga några år fram i tiden innan allt är klart. Det finns alltid risk för missförstånd och tolkningar så om du verkligen uttrycker det som en fråga i fetstil så är det väl enklast om du går till källan och se vad som står där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar