Annons

Ett steg i rätt riktning ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Väldigt intressant, och mycket aktuellt. Det svåra kanske blir att hitta nivån eller en standard alla kan enas om?

Väldigt intressant, och mycket aktuellt. Det svåra kanske blir att hitta nivån eller en standard alla kan enas om?

Precis!
För egen del så kan jag köpa att man "förskönar" modeller lite. Men det kommer kanske att bli svårt att sätta gränserna som du säger.
Men det kan sätta stopp för de som fuskar med att klona in saker utan att ange att det är en hårt manipulerad bild. Därmed inte sagt att man ska se ner på bilder med montage i konstnärligt syfte.
Bara det anges vid publicering så är det väl OK ?

Jag har i grund och botten inga synpunkter på h u r man väljer att skapa sina bilder, direkt i kameran, och mer eller mindre i efterbearbetningen. Visst bör man föklara vad som gjorts eller inte gjorts. Jag försöker förhålla mig till Fotosidans regler och kan känna mig trygg med det.

Jag skulle tro att de stora flertalet inte bryr sig om "uppsminkade" modeller och fettsugna kroppar.
Förvanskade reportagebilder och naturbilder som uppenbart är manipulerade är en annan femma. Hur man nu ska kunna mäta sådana bilder.

Det låter som att dom där lirarna behöver tillgång till originalet för att kunna räkna fram sin procentsiffra.
Fullständigt ointressant teknik isåfall.

Det låter som att dom där lirarna behöver tillgång till originalet för att kunna räkna fram sin procentsiffra.
Fullständigt ointressant teknik isåfall.

Kan inte annat än hålla med, för det är knappast ett verktyg för att upptäcka fusk. Möjligtvis kan det tex vara ett hjälpmedel till seriösa fotografer för att se om bildens manipulering är godkänd enligt dagens värderingar.

Men är ytterst tveksam till om man verkligen kan använda programvara för att bedömma etik på detta sätt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto