Annons

Ett objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

HelGo

Medlem
Hej!

Är sugen på att skaffa en ny kamera, min gamla är trasig sedan en tid tillbaka och har inte fotat på ett tag.
Men suget börjar krypa sig på.

Om ni bara fick välja 1 objektiv att fota med under resten av era liv, vilket skulle ni då välja? Förklara gärna lite varför.

Får gärna tipsa lite om ett bra hus också.

Tack

Det beror ju förstås mycket på vad det är för sorts motiv man tänker fotografera resten av livet. Jag skulle gärna säga ett ljusstarkt 50mm eller någon annan primary i intervallet 24-40 mm, det skulle man klara sig väldigt bra med, det man inte har i zoomen får man ha i benen, men för min egen del skulle det nog ändå bli ett zoomobjektiv. Det vanliga kit-objektivet 18-55 som brukar följa med aps c-kameror kan vara tillräckligt många gånger men är begränsande på många sätt så jag skulle hellre välja ett med lite längre brännvidd, t.ex 18-135.

Det beror ju förstås mycket på vad det är för sorts motiv man tänker fotografera resten av livet. Jag skulle gärna säga ett ljusstarkt 50mm eller någon annan primary i intervallet 24-40 mm, det skulle man klara sig väldigt bra med, det man inte har i zoomen får man ha i benen, men för min egen del skulle det nog ändå bli ett zoomobjektiv. Det vanliga kit-objektivet 18-55 som brukar följa med aps c-kameror kan vara tillräckligt många gånger men är begränsande på många sätt så jag skulle hellre välja ett med lite längre brännvidd, t.ex 18-135.

Jo det är klart.
Min tanke var mest att hitta ett bra all around objektiv till en början, då budgeten är lite begränsad.
Jag håller på att starta en byggfirma (driver även firma inom grafisk design) Så jag kommer foto det vi gör i byggfirman, renoveringar nybyggen osv för att kunna lägga upp på vår hemsida.

Hej!

Är sugen på att skaffa en ny kamera, min gamla är trasig sedan en tid tillbaka och har inte fotat på ett tag.

Om ni bara fick välja 1 objektiv att fota med under resten av era liv, vilket skulle ni då välja? Förklara gärna lite varför.

Tack

Normal Zoom med Nikon D850 eller Fuji GFX 50R

Jag har fotograferat lite grann på byggen (är anläggare) och mest använt för mig har varit inom zoomomfånget 20-50mm (på FF, allra oftast använt en fast 24mm f/2.8), så lite beroende på vad och hur du tänkt fotografera, en raktecknande relativt ljusstark vidvinkelzoom som täcker sådär 16-70mm (svårt att vara mer precis utan att veta något om vilket märke du tänkt dig för systemet).

Jag skulle också rekommendera en bra blixt.

Hej!

Tack

Låter tråkigt att vara låst till ett objektiv, men bara för att kunna ta alla möjliga bilder hade det nog blivit någon form av 24-70f2.8 om det var på en fullformatskamera.

Jo det är klart.
Min tanke var mest att hitta ett bra all around objektiv till en början, då budgeten är lite begränsad.
Jag håller på att starta en byggfirma (driver även firma inom grafisk design) Så jag kommer foto det vi gör i byggfirman, renoveringar nybyggen osv för att kunna lägga upp på vår hemsida.
Du behöver ett 19mm/PC optik för inomhusbilder

Jag skulle överväga att börja spela Bridge istället. :)
Skämt åsido, en vidvinkelzoom är ett utmärkt förslag om du vill ha med mycket i bilden på kort avstånd.
16-35 är mitt vardagsobjektiv. 12-24 när jag använde dx-kamera. De är förstås inte de allra billigaste.

Men det kan vara rätt tänkt att köpa något riktigt bra direkt så slipper man sukta efter att byta upp sig.

Finns väl en anledning till att 24-70 (till fullformat) är det regerande objektivet hos pressfotografer.

Kul med alla svar! Uppskattas. Det verkar ju som att typ 20-50 verkar vara det som rekommenderas så det får nog bli något sådant då. Jag hade ett fast 50 till min canon innan och var nöjd med det (trots att det var ett billigt objektiv).

Det lutar mycket åt Nikon då jag har kört canon innan och vill prova / lära mig båda systemen.
Får kolla upp Nikon d850 som rekommenderades längre upp i tråden.

Jag har fotograferat lite grann på byggen (är anläggare) och mest använt för mig har varit inom zoomomfånget 20-50mm (på FF, allra oftast använt en fast 24mm f/2.8), så lite beroende på vad och hur du tänkt fotografera, en raktecknande relativt ljusstark vidvinkelzoom som täcker sådär 16-70mm (svårt att vara mer precis utan att veta något om vilket märke du tänkt dig för systemet).

Jag skulle också rekommendera en bra blixt.

Menar du en bra blixt att sätta på kameran eller en "separat blixt"?

Finns det olika versioner av d850? Denna är ju typ 7000kr billigare än på alla andra ställen.

Finns det olika versioner av d850? Denna är ju typ 7000kr billigare än på alla andra ställen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar