Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Error 99 på 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)

Novio

Aktiv medlem
Tänkte bara berätta om en knepig händelse idag. Först vill jag dock säga att jag och flera av mina kompisar har haft många av Canons modeller genom åren och det har aldrig varit några problem fram tills idag.

Jag var och hjälpte en kompis att ta bilder på hans lägenhet och höll som bäst på att krypa runt och fota. Helt plötsligt, efter att jag har tagit en bild, hänger sig plötsligt kameran och övergår i ett slags okontrollerat burstmode samt visar err 99. Fastän jag inte trycker på någon knapp och ingen knapp har fastnat så bara matar kameran på med bilder, dock utan att bearbeta bilderna. Jag stänger av kameran, men den bara fortsätter att mata bilder. Till slut tar jag ur batteriet, men när jag sätter i det en stund senare börjar kameran mata bilder igen.

Efter en hel del trixande och kliande i hårbottnen lyckas jag dock hitta lösningen. Jag tar bort objektivet, sätter på kameran och den börjar köra sitt burstmode. Men när jag öppnar cf-luckan så får jag ett annat felmeddelande och err 99 bryts. Någon som har varit med om något liknande?

Min 30D är knappt 4 månader gammal och jag hade ett Canon 17-40 L på kameran när den balla ur.
 
Hade i somras samma problem med min 20D, var i Duisburg i Tyskland och tur nog hade man en liten extra kamera med som fick tjänstgöra i Bonn o Köln.
När jag kom hem till Stockholm fick jag lämna in kameran och de hade bytt slutaren i min.
Exakt vad det fel berodde/beror på vet jag inte.
 
Hade detta problem med min 30D för några dagar sen också..
jag plåtade på stativ med AEB.

Först trodde jag att det var minnet som var paj.. eftersom bilden "togs" men bearbetades/sparades inte på minneskortet.
Hur som helst så fipplade jag lite, precis som tidigare nämnts så tog jag även bort och satte på objektivet igen. Så småningom fungerade det igen.

Objektivet var ett Tamron 24-75.

Jag har inte haft kameran särskilt länge! Kan det verkligen vara slutaren som har börjat ge sig?

Finns det nån expert i ämnet?

EDIT: Kan tillägga att jag körde spegeluppfällning + självutlösare.
 
Bussmicke skrev:
Hade i somras samma problem med min 20D, var i Duisburg i Tyskland och tur nog hade man en liten extra kamera med som fick tjänstgöra i Bonn o Köln.
När jag kom hem till Stockholm fick jag lämna in kameran och de hade bytt slutaren i min.
Exakt vad det fel berodde/beror på vet jag inte.


Hur länge fick du vara utan kameran när de bytte slutaren?

Min kamera har nämligen ballat ur igen, så jag måste lämna in den. Problemet är bara att jag ska resa bort på semester om drygt en vecka :(
 
Uppdatering av läget

Jag fick ju i gång kameran igen, men när jag två dagar senare skulle testa igen lyckades jag ta 10 bilder innan den ballade ur igen.

Ringde Fotokungen i morse där jag köpte kameran och efter 30 minuter av tonen till upptaget lyckades jag komma fram. En besvärad man med dåligt morgonhumör och noll känsla för serviceinriktning svarar med låg röst. I bakgrunden dånar något som låter som en enorm dammsugare, så jag hör knappt vad mannen säger. Jag berättar min historia och att det egentligen inte är någon fara även om det är irriterande när man har satsat lite extra pengar just för att slippa problem. Mannen på Fotokungen säger med kort ton att jag får lämna in kameran och att det kommer ta 3-4 veckor.

Det finns dock ett väldigt stort problem och det är att jag om drygt en vecka åker till Borneo. Just den resan har varit planerad sedan länge och är även en av anledningarna till att jag köpte kameran. Lasse-Kongo i andra änden av luren tycker det är otur för mig, men att det inte går att göra något åt problemet, trots att jag bor i Sthlm. Jag frågar om jag kan vända mig direkt till Canon och det går bra. Något nummer till Canon har Fotokungen dock inte, "det står väl i telefonkatalogen" väser han spydigt tillbaka med en ton som dumförklarar mig för att jag "tror" att han jobbar på 118 118.

Jag ringer därpå direkt till Canon där en väldigt trevlig kille svarar och hjälper mig otroligt snabbt och effektivt. Han visar stor empati, fixar ett ärende.nr. till mig samt tel.nr. till Stockholms Centralservice i Upplands väsby (som förövrigt byter namn i dagarna). Därpå önskar killen mig lycka till med både kameran och resan.

Framtiden ser åter ljus ut och jag ringer till Centralservice där jag återigen får prata med en trevlig tjej som även hon är otroligt serviceinriktad. Hon kollar snabbt med en tekniker som gissar att jag behöver byta slutaren och berättar att de har en på lager så det är bara att komma in. Tjejen är även ganska säker på att de ska kunna laga kameran under veckan.

Efter samtalen med Canon och Stockholms centralservice känns det verkligen urskönt och resan ser jag återigen fram emot. Likt en nykär tonåring hoppar jag i kläderna och beger mig mot Upplands väsby där jag lämnar in kameran och får löfte om att de ska kolla på den genast.

Efter turen till Centralservice åker jag hem och knappt tre timmar senare ringer de från Centralservice och berättar att kameran är färdig att hämta. Maken till service får man banne mig leta efter idag!

Kontentan av historien blir att en drös roser skänkes till Canons samt Stockholms centralservice excellenta personal som verkligen vet vikten av serviceinriktning!

Vart drösen med tistlar skickas kanske inte är så svårt att lista ut. Mitt råd är iallafall att inte handla av företag som inte vet vad serviceinriktning betyder. Förstår man inte vikten av service har man inte i den branschen att göra!

Sist men inte minst vad gäller kameran så var det tydligen en fellödning som slutaren slog emot och på så sätt förstörde hela mekanismen.

/3-4 veckor, my ass!
 
Skönt att det löste sig! Vilken mardrömssituation!

Jag råkade ut för samma sak i våras. Lämnade den till cyberphoto, som genast skickade den som arbetskamera till canons service. Gick väl på 1,5 vecka. (umeå-göteborg t&r). Men det fick mig ändå att börja fundera på ett extrahus. Inte kul om det händer under uppdragsfoto, eller på en resa!

Lycka till på Borneo! en underbar ö. Besök gärna uncle Tan's (http://www.uncletan.com/), Där såg jag både giftiga ormar, orangutanger och blev instängd i en elefantflock (iof. inte att rekomendera...).

Sen är Sippadan och dykning där ett måste!

// Mari
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.